3 487 251 läst ·
11 648 svar
3487k läst
11,6k svar
Värsta elkopplingen?
Det här är väl inte värsta elkopplingen, men väldigt märklig.
Monterade upp 2 portar för några år sen, Skjutdörr och rullport i samma dörrhål på varsin sida, det är in till ett fryslager.
När jag var klar tillkallade jag en elektriker och visade vad han skulle koppla in.
Styrskåpet egen grupp, separat arbetsbrytare.
Värme, 5 olika anslutningspunkter, totalt 1800 w så en matning 10A räcker, den ska ha separat jordfelsbrytare.
Kom till portarna här om dag då det var nått fel, har inte varit där efter jag instruerade elektrikern.
Ser att styrskåpet är perforerat med matningskablar ???
4 går in under på lediga dragavlastningar, 5 går ut uppåt i skåpet.
Vi drar aldrig ut kablar uppåt, då miljön är ständigt blöt o fuktig.
Elektrikern har använt vårt skåp som dosa, och det är fullproppat med lösa kablar och Vago.
Han har dragit fram 4 matningar, försett alla med jordfelsbrytare, och märkt upp alla fel i skåpet.
Ingen arbetsbrytare.
Inte ett enda rätt alltså. Dock hade alla punkter matning och fungerade.
Monterade upp 2 portar för några år sen, Skjutdörr och rullport i samma dörrhål på varsin sida, det är in till ett fryslager.
När jag var klar tillkallade jag en elektriker och visade vad han skulle koppla in.
Styrskåpet egen grupp, separat arbetsbrytare.
Värme, 5 olika anslutningspunkter, totalt 1800 w så en matning 10A räcker, den ska ha separat jordfelsbrytare.
Kom till portarna här om dag då det var nått fel, har inte varit där efter jag instruerade elektrikern.
Ser att styrskåpet är perforerat med matningskablar ???
4 går in under på lediga dragavlastningar, 5 går ut uppåt i skåpet.
Vi drar aldrig ut kablar uppåt, då miljön är ständigt blöt o fuktig.
Elektrikern har använt vårt skåp som dosa, och det är fullproppat med lösa kablar och Vago.
Han har dragit fram 4 matningar, försett alla med jordfelsbrytare, och märkt upp alla fel i skåpet.
Ingen arbetsbrytare.
Inte ett enda rätt alltså. Dock hade alla punkter matning och fungerade.
Du missade nog att det var mer än 15 år sedan jag läste utbildningen och har aldrig arbetat med installation. Har inte själv gjort installationen av trappbrytarna konstaterade bara att om jag ställde dom i ett vist läge gick lampan och en säkring. Så nyfiken som jag är mätte jag upp spänningen och då till närmare 400v. Då tyckte jag att det var så mycket som var galet att jag kontaktade en yrkesverksam elektriker som är kunnig och trevlig. Jag har heller inte gjort installationen till skymningsreläet med grön/gul. Detta kom fram när vi letade efter vad som orsakade problemen i ytterbelysningen här i huset. Ja och han min bekanta som arbetar som elektriker tyckte då att kabeln till skymningsreläet kunde sitta kvar med G/G som återledare som förra ägaren eller den före honom låtit koppla in. Själv tycker jag inte att det kändes OK men vi hade löst värre fel än det under den dagen. Du kanske skulle läsa lite mer noga vad man skriver och inte bara dra slutsatser. Jag kallar av gammal dålig vana "culo aktiga" kablar för culo den benämns nog egentligen som EKLK om jag mins rätt. Jag vet att den gamla typen, den "äkta" culon inte får användas utomhus.E elmont skrev:
Har nu för tiden en kollega som är utbildad elektriker och har gjort stora delar av sin lärlings tid men jag skulle inte låta honom koppla in ett vägguttag här i huset. Tror att där han gjorde sin lärlings tid drog samma slutsatser jag har gjort. Jag misstänker att hans installationer kunde hamnat på denna tråden om han fått behålla sin anställning på elfirman.
Svänger man sig med felaktiga begrepp så kan det lätt uppstå missförstånd, man vill ju tro att den som skriver vet vad han skriver för man kan ju inte börja gissa hej vilt.M Mick13 skrev:Du missade nog att det var mer än 15 år sedan jag läste utbildningen och har aldrig arbetat med installation. Har inte själv gjort installationen av trappbrytarna konstaterade bara att om jag ställde dom i ett vist läge gick lampan och en säkring. Så nyfiken som jag är mätte jag upp spänningen och då till närmare 400v. Då tyckte jag att det var så mycket som var galet att jag kontaktade en yrkesverksam elektriker som är kunnig och trevlig. Jag har heller inte gjort installationen till skymningsreläet med grön/gul. Detta kom fram när vi letade efter vad som orsakade problemen i ytterbelysningen här i huset. Ja och han min bekanta som arbetar som elektriker tyckte då att kabeln till skymningsreläet kunde sitta kvar med G/G som återledare som förra ägaren eller den före honom låtit koppla in. Själv tycker jag inte att det kändes OK men vi hade löst värre fel än det under den dagen. Du kanske skulle läsa lite mer noga vad man skriver och inte bara dra slutsatser. Jag kallar av gammal dålig vana "culo aktiga" kablar för culo den benämns nog egentligen som EKLK om jag mins rätt. Jag vet att den gamla typen, den "äkta" culon inte får användas utomhus.
Har nu för tiden en kollega som är utbildad elektriker och har gjort stora delar av sin lärlings tid men jag skulle inte låta honom koppla in ett vägguttag här i huset. Tror att där han gjorde sin lärlings tid drog samma slutsatser jag har gjort. Jag misstänker att hans installationer kunde hamnat på denna tråden om han fått behålla sin anställning på elfirman.