norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det är en lokal firma med välbetalda svenska elektriker. Yrkesstolthet kommer tyvärr inte med automatik. :(
Dessutom påpekade jag detta åt elarnas arbetsledare... lösningen var att sätta tillbaka fodret och låtsas som att det regnar. Aja nog gnällt om det.

U Uffe A skrev:
Frågan som ska ställas är vem har installerat detta?
Tyvärr så på många bygge så är det tyvärr folk med mindre god kännedom om vårt svenska regelverk och våra standarder som utför installationerna, ofta till löner som ligger långt under våra lägstalöner.
Om inte något görs åt detta problem i byggbranschen så lär vi nog få se mer av sådant här i framtiden.
Vi kan inte veta vem som har installerat detta i Kuba och med vilken tillgång till lämplig installationsmateriel.
Att det installeras dumt i Sverige är en hel annan femma. Jag vet inte hur vanligt det är att felaktiga elinstallationer beror på utlänska elektriker. Jag vet bara att den enda gången en elektriker var i mina hus var det en svensk och han var usel. Jag gör allting själv framöver. Obehörig. Men noga och inte rädd att fråga i detta excellenta forum.

T Thomas_Blekinge skrev:
Vi kan inte veta vem som har installerat detta i Kuba och med vilken tillgång till lämplig installationsmateriel.
Att det installeras dumt i Sverige är en hel annan femma. Jag vet inte hur vanligt det är att felaktiga elinstallationer beror på utlänska elektriker. Jag vet bara att den enda gången en elektriker var i mina hus var det en svensk och han var usel. Jag gör allting själv framöver. Obehörig. Men noga och inte rädd att fråga i detta excellenta forum.
Kräks lite i munnen varje gång jag ser en el-schimpans slarvjobba på ngt bygge ;) gör också allting själv.

F FRS05 skrev:
De här bilderna tycker jag passar här! Är så jävla arg nu!!:mad:. Inventerade min el lite eftersom jag funderar på att jorda all återstående el i huset (det som inte är jordat då). Sen hittar man sådana här roliga lösningar. Tomten som har dragit elen här innan har helt sonika klippt av jordkabeln. Hade han lämnat kvar den i lagom längd och satt på en toppklämma så hade det varit en barnlek att dra om. Då hade det bara varit att byta matande kabel och koppla på. Nu får jag istället byta all kabel...
Man klipper väl jordledaren för att visa, att här finns ingen jord, och för att ingen ska koppla nått jordat av misstag då det inte är kopplat i centralen.

Isakare Isakare skrev:
Man klipper väl jordledaren för att visa, att här finns ingen jord, och för att ingen ska koppla nått jordat av misstag då det inte är kopplat i centralen.
Hmm.
Är ingen elektriker men man ska nog inte klippa jordledaren. Däremot inte koppla in den utan låta den vara inkopplad på X i ett uttag alternativt terminera den i en egen wago.

• Gilla
Kretikos
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det är en lokal firma med välbetalda svenska elektriker. Yrkesstolthet kommer tyvärr inte med automatik. :(
Tråkigt när det är så.
Med tanke på utförandet skulle jag säga att de är överbetalda oavsett lön

@Isakare , NEJ man klipper Aldrig Aldrig Aldrig någon part/tråd i en kabel!
Det man gör är att man isolerar ändarna på något sätt.

Anledningen till att man aldrig ska klippa någon part i en kabel är att man aldrig vet om det behövs fler parter i framtiden, tex skyddsjorden.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det man gör är att man isolerar ändarna på något sätt.

Anledningen till att man aldrig ska klippa någon part i en kabel är att man aldrig vet om det behövs fler parter i framtiden, tex skyddsjorden.
Precis! Man blir ju fullständigt skogstokig när man hittat en befintlig kabel som kan användas till det man tänkt, och så har någon dj-vel klippt en av ledarna! :mad:

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Så, är det är ok att klippa en kabel? Lite otydligt svar.

• Gilla
nmeden och 1 till
  • Laddar…
Nja... om det är en 3G1,5 som går från en kopplingsdosa till en brytare för belysning så kan det vara frestande att:
- Slippa se den gulgröna (=klippa)
- Trä på en stump vit plastslang för att visa att blå nu blev tändtråd

Med tanke på att fler och fler monterar ”puckar” som kräver nolla vid strömställaren så är det bra att dra en 4G1,5 till enkelströmställare och 5G1,5 dill kronströmställare.

• Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Men om jag är utan 3 ledare (som det ska vara) och i stället drar en 5 ledare men tar betalt för 3 ledare. Då kan väl ingen gnälla om jag klipper dom 2 trådarna som inte används :thinking:

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Visst kan du ha en poäng i det. Men man skall alltid mäta sig fram när det gäller el, det har jag i alla fall lärt mig här igenom:). Man ska aldrig utgå från något och jag tror alla som har vett att pilla med el mäter fram om jorden är kopplad eller ej. För min del blir det massa extra slantar nu när jag måste dra helt ny matning.

hsd
I en dosa är det enkelt att bara vika ner oskalade parter, vill man vara tydlig så skriver man att de inte är anslutna till central

Instämmer med de som anser att man inte ska klippa av ledare i en kabel bara för att de inte används.
Behöver man inte jord så låter man den vara kvar men blindar den, eller väljer en tvåledare utan jordledare.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.