187 077 läst ·
923 svar
187k läst
923 svar
Varning! Vattenfall ändrar alla avtal
Fast det är väl enkelt? Förr pendlade priset mellan 5 och 80 öre per kWh och nu pendlar det mellan 5 och 950 öre per kWh och har i medel gått upp på tidigare ej skådade nivåer.JanneJanne123 skrev:
Jag får känslan av att det är fler än mig som tycker utvecklingen av elpriset den senaste tiden är konstig, kan inte minnas när elpriset senast var något som diskuterades vid morgonkaffet på jobbet.
Men jag tycker @Daniel 109 sammanfattade det hela bra i några inlägg ovan, du verkar ha fattat hur det funkar och har tagit ett beslut hur du vill betala din el, men många andra i tråden framför argument som helt enkelt är fel.
Om priset på utelunchen skulle gått från stabila 80 kr varje dag hela dagen till 950 kronor vissa dagar mellan 11-13 men billigare 15-16 skulle det nog också bli ett diskussionsämne?
Jag vill inte råka ut för att betala 950 kronor för en lunch bara för att jag inte slaviskt vill följa spotpriset på lunch, utan ser finessen i att buffra det tillsammans med andra så kan alla vi i det kollektivet slippa drabbas av extrempriset på en enstaka lunch.
Utan att behöva avstå uteluncherna helt av rädsla för extrempriset.
Därför att vetskapen att jag kanske tjänar några kronor på att skjuta fram matlagningen en viss tid påverkar mig på ett oönskat sätt. Gnager lite inom mig att det vore bäst att vänta med maten trots att jag egentligen vill äta nu. Sen kan det ju finnas andra i min omgivning som också påverkas eller försöker påverka mig.A ajn82 skrev:
Har jag månadsmedel så behöver jag inte bry mig om när jag ska äta, duscha eller tvätta. Jag gör det när jag vill och det uppskattar jag. Vill inte bli slav under något timpris.
Ja, fast förbrukningsprofilerna för de flesta är nog mer konstanta än behov av sjukvård, men rättviseaspekten är på många sätt irrelevant eftersom de som tjänar på timpris har möjligheten att byta till det kommer det inte finnas någon som långsiktigt betalar in pengar till "försäkringen" annat än de som nyttjar den, varpå det ändå inte blir någon vinstS sjoberga skrev:Nej, så funkar det inte, det är ett alltför kortsiktigt tänkande. Att jag en månad behöver en operation på sjukhuset som kostar 2 mille, men betalar det genom skatt över många år är inte dåligt för någon annan. Det är ett kollektivt ansvarstagande och fördelat över tid bättre än att ta smällen som varje individ. Det är betydligt mer hållbart än det omvända.
Men nu hamnar vi off-topic och är snart inne i en annan slags politisk diskussion.
Visst är själva elpriset konstigt. Men att betala månadsmedel tycker jag inte är konstigt. Jag fattar givetvis att det blir dyrare utan att veta exakt vad varje timme kostar.JanneJanne123 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Är inte helt säker på varför du citerar mig här, är ju precis det jag argumenterar för att folk tycker dagens elpriser är konstiga?S sjoberga skrev:Fast det är väl enkelt? Förr pendlade priset mellan 5 och 80 öre per kWh och nu pendlar det mellan 5 och 950 öre per kWh och har i medel gått upp på tidigare ej skådade nivåer.
Om priset på utelunchen skulle gått från stabila 80 kr varje dag hela dagen till 950 kronor vissa dagar mellan 11-13 men billigare 15-16 skulle det nog också bli ett diskussionsämne?
Gör de?MaxHugo skrev:
Det är inte missvisande eftersom det är just så det är. Ca hälften av de med månadsmedel skulle tjäna på timpris utan förändrade förbrukningsmönster.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Nej, så länge man vet hur månadsmedel funkar är det inget konstigt alls, kan inte minnas att jag har påstått det och om jag har skrivit något som kan tolkas så var det inte min avsikt.L lbgu skrev:
Nu tycker jag du argumenterar för att individuellt timpris ska förbjudas för gott. Eftersom det finns en påverkan på det som är problemet, effektbristen, tycker jag kanske det vore synd att inte låta dem som vill leva med spotpriset göra det och få ett litet utbyte av det ekonomiskt.A ajn82 skrev:Ja, fast förbrukningsprofilerna för de flesta är nog mer konstanta än behov av sjukvård, men rättviseaspekten är på många sätt irrelevant eftersom de som tjänar på timpris har möjligheten att byta till det kommer det inte finnas någon som långsiktigt betalar in pengar till "försäkringen" annat än de som nyttjar den, varpå det ändå inte blir någon vinst
Försäkringen är just att smeta ut kollektivt över lång tid. Om jag skulle tänka att jag måste vara den som tjänar på varje enskilt försäkring så havererar mycket i samhället. Särskilt för den som då inte får teckna försäkring eller aldrig kommer att ha råd.
Det var mer en förklaring till att det blev diskussioner på fikarasten. Sorry. Underliggande faktorer för elpriset är ganska väl kända. Kärnkraftsrädsla och produktionsproblem i hela Europa, krig, överföringsproblem, vindkraftskramare som inte förstår energisystemet och fortsatt ökad efterfrågan på el i hela Europa.JanneJanne123 skrev:
Ja det gör dom.D Daniel 109 skrev:
Här är tex Vattenfall https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris/
Kan du länka var man kan läsa om att hälften tjänar på det utan att göra någon förnedring?
Det tror jag inte. Det behovet finns inte längre, när man har timprisabonnemang istället.T tergo skrev:
Jag minns att mina föräldrar hade något som hette topplast-abonnemang. Dåvarande Sydkraft satte in utrustning som styrde varmvattenberedaren till tillverkning nattetid (med möjlighet att utöka med knapptryck) alls elradiatorer kopplades mot centrala givare och sekvensstyrdes, för att minska topplatsen. Sydkraft hade också möjlighet att stänga värmen i upp till fyra timmar vid behov.
Något liknande kan jag tänka mig återkommer.
Det är det här som är framtiden! (Även om det var bättre förr då det fanns också) Att systemet blir mer intelligent och att man får incitament för att bidra till stabiliteten. Systemet ska följa spotpriset, inte människor som reglerkontakt i första hand.Scouten skrev:Det tror jag inte. Det behovet finns inte längre, när man har timprisabonnemang istället.
Jag minns att mina föräldrar hade något som hette topplast-abonnemang. Dåvarande Sydkraft satte in utrustning som styrde varmvattenberedaren till tillverkning nattetid (med möjlighet att utöka med knapptryck) alls elradiatorer kopplades mot centrala givare och sekvensstyrdes, för att minska topplatsen. Sydkraft hade också möjlighet att stänga värmen i upp till fyra timmar vid behov.
Något liknande kan jag tänka mig återkommer.
Det här att individer ska tvingas följa spotpriser och anpassa sig som första mål i livet, är en övergående idioti som vi kommer att slippa
Men på många ställen är lunchen dyrare mitt i lunchrusningen och litet billigare någon timme senare. Du kan också få i stort sett samma mat på kvällen till betydligt högre pris.S sjoberga skrev:Fast det är väl enkelt? Förr pendlade priset mellan 5 och 80 öre per kWh och nu pendlar det mellan 5 och 950 öre per kWh och har i medel gått upp på tidigare ej skådade nivåer.
Jag vill inte råka ut för att betala 950 kronor för en lunch bara för att jag inte slaviskt vill följa spotpriset på lunch, utan ser finessen i att buffra det tillsammans med andra så kan alla vi i det kollektivet slippa drabbas av extrempriset på en enstaka lunch.
Utan att behöva avstå uteluncherna helt av rädsla för extrempriset.