185 613 läst ·
923 svar
186k läst
923 svar
Varning! Vattenfall ändrar alla avtal
Här står det ju att du redan har timpris. Då är ju inget ändrat!Tomture61 skrev:
Så här såg mail ut . Uppfattade detta som reklam och inte ngn konstig info om att jag har Timpris !
Information till dig som har elavtal med timpris
[bild]
Så fungerar timpris på el
Du har idag ett elavtal med timpris, som följer timpriset på elbörsen Nord Pool. Du betalar för den el du använder varje timme, till det pris som gäller just den timmen. Elpriset varierar över dygnet, så kan du styra din förbrukning till tider då elpriset är lägre finns det pengar att spara. Så kan du dra nytta av fördelarna med Timpris.
Störst effekt på elkostnaden blir det såklart om du minskar elförbrukningen. Ta hjälp av Energispararen som ger dig tips och hjälper dig att skapa en personlig energisparplan.
Vanliga frågor och svar om Timpris.
Rörligt pris heter det andra där du betalar ett snitt varje månad.
Klart man inte orkar läsa tråden som ballat ur precis som alltid. Diskuteras nattsänkningar, vvp, mm istället för det som tråden faktiskt gäller. Hur ska man orka läsa igenom 27 sidor. Läste 5 till 7 sidor innan jag kommenterade.Tomture61 skrev:
Ok , då kör vi en gång till , ursäkta mitt tonfall .K Kirev skrev:
Har sedan 2008 samma elmätare (när huset byggdes)
2018 tecknade jag ett rörligt avtal med Vattenfel , tillsvidareavtal .
Har sedan 2008 haft Vattenfel som elleverantör , ej bytt till ngn annan , ej ändrat ngt i avtalet sedan 2018 .
Vattenfel har ej informerat mig på ngt sätt om att de kommer att införa Timpris för mig .
Får ett mail från Vattenfel som du troligen läst ...
Uppfattar det som reklam , det hamnar även i övrigt korgen (skräppost)
Iom. att Vattenfel har ställt om min elmätare till Timpris så går det ej att ändra tillbaka till rörligt elpris .
Vattenfel har rövknullat / kört över mig / totalt ignorerat mig
Obs teknade ett RÖRLIGT elavtal 2018 och har ej bytt / ändrat ngt från min sida .
Skulle vara intressant att se det avtal ni tecknat med vattenfall? Rätt säker på att de inte ensidigt kan ändra avtalsforn utan något som är avtalat sedan tidigare. Har ni läst igenom det ni har skrivit på?K Kerstin GBG skrev:Vattenfall tar sig rätten att ändra till Timmätning av elförbrukning (och därmed betalning för förbrukning per timme) från Schablonmätning (dvs du betalar ett snittpris för varje dygn, oavsett när på dygnet din förbrukning är.
Detta är inte ok! Ansvariga är Vattenfall Eldistribution, en annan kundtjänst och organisation än Vattenfall.
Vi fick en ny mätare installerad i november 2021. I samband med det ändrades vårt abonnemang (utan att vi begärt det eller anmält) från Schablonmätning till Timmätning.
Eftersom vi inte kan styra vår förbrukning över dygnet, ägnade jag cirka 8 timmar i telefonkö och telefonsamtal med först Vattenfall, sedan Vattenfall Eldistribution (tel 0771-101050)
Första beskedet var att om man en gång ändrat till Timmätning kan man inte ändra tillbaka till Schablonmätning (någonsin!)
Jag var bestämd i mina konversationer med kundtjänsten om att vi INTE beställt Timmätning och INTE vill ha det.
Förra veckan fick jag mail från Vattenfall Eldistribution att de nu ändrat tillbaka till Schablonmätning.
Så ni som fått ändrat till Timmätning utan att ha begärt detta eller tecknat avtal om det: Protestera. Bråka. Ifrågasätt. Och anmäl till ARN.
Och alla som bara vill diskutera elförbrukning och elpriser kan väl göra det i en annan tråd. Snälla.
Nej inte i skolan. I det uppväxande släktet. Från sent 90-tal och framöver vet de redan bättre än auktoriteter i form av författare och utbildade lärare. Tänk ”dolda fel-trådarna” här på byggahus?! Visst har de ökat när nya ålderskategorier av köpare plötsligt dyker upp…..Nissens skrev:
Varför är det inte god sed? När folk tecknar avtal utan att läsa igenom och förstå vad de skriver under får de nog skylla sig självA alfista skrev:Nej, men det är just det de har, kan du inse att vi inte enbart hakat upp oss på ett enstaka mail. Det står svart på vitt i senaste fakturan. I mailet står för övrigt:"Hej N N. Du har idag ett elavtal med timpris" så det är definitivt ingen allmän orientering.
Kunder hos vattenfall som har haft månadsrörligt i åratal har utan egen åtgärd flyttats till timprisavtal. Samma mätare, inga fullmakter inskickade eller liknande, från en månad till nästa är det bytt utan någon föregående avisering. Det är såvitt jag kan se enligt avtalsvillkoren så formellt är det säkert OK, men definitivt inte enligt god sed.
Har du laddat ner appen greenealy??Harju skrev:
Det förklarar ju min förvirring senaste dygnen! Fick mailet från Vattenfall där det stod att jag hade timpris. Kollade då mitt avtal och senaste fakturan och insåg att det står klart och tydligt att jag hade timpris. Jag bytte till Vattenfall i början av oktober efter att ha jämfört priserna på elskling, var nöjd med att få ungefär samma erbjudande med samma rabatter som jag haft senaste året hos Skeleffteåkraft.
Även fast det kändes osannolikt att jag gjort misstaget att teckna ett timpris när målet var att teckna ett klassiskt rörligt avtal så hade jag börjat acceptera att jag gjort en miss.
Men nu känner jag mig istället lurad! Enda stället på fakturan där det framgår att jag har timpris är där det står avtalstyp timpris, på förra månadens faktura står det faktiskt ”Rörligt pris” på samma ställe. I övrigt redovisas fakturorna på samma sätt med ett örespris för mina förbrukade kWh precis som alla tidigare fakturor jag fått från tidigare leverantörer.
har väl inget emot att ha timpris egentligen om rörligt inte längre är ett alternativ, men då vill jag ju att jag jämfört med anda leverantörers erbjudanden på timpris innan jag tecknar avtal.
Om nya verkligheten är att det bara går att få timpris hos leverantörerna återstår det bara för mig att avsluta avtalet och be Vattenfall dra åt helvete och hitta en leverantör med bra pris och då är ju kravet att de ska ha en app där man kan se sin förbrukning och sina kostnader per timme och se vad priset kommer bli framöver.
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men jag har timpris med Vattenfall, EON som kabel och mitt avtal med Vattenfall ser ut så här:N nissenhj skrev:
Ingen årsavgift! på 540kr på 12mån.
Kampanjrabatt 100kr/mån 12mån, värt 1200kr.
Rabatt 12mån 4,5öre.
Och visst ibland så går det jämnt upp med rörligt elpris men om du tänker efter så kan du ha koll på Nordpools priser och du ser dem dagen före och vill du tvätta och basta så gör det med "billig" el, och även om det är minuspriser hos Nordpool så betalar du lätt med transportkostnad, påslag, energiskatt och moms, minst en krona och gärna 1,5 krona per kWh så billigt är det inte.
Men om Vattenfall inte erbjuder rörligt elpris så beror det faktiskt att de tjänar på det och du förlorar om du inte har koll på vilka tider du bränner din el, så enkelt är det faktiskt. Det spelar ingen roll hur många gånger du vänder dig, arslet är alltid bak.
Fick du hela årsavgiften gratis? Alltså över 6000kr? Eller totalt 540kr? Kan du klistra in fakturan?F Fdriver skrev:Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men jag har timpris med Vattenfall, EON som kabel och mitt avtal med Vattenfall ser ut så här:
Ingen årsavgift! på 540kr på 12mån.
Kampanjrabatt 100kr/mån 12mån, värt 1200kr.
Rabatt 12mån 4,5öre.
Och visst ibland så går det jämnt upp med rörligt elpris men om du tänker efter så kan du ha koll på Nordpools priser och du ser dem dagen före och vill du tvätta och basta så gör det med "billig" el, och även om det är minuspriser hos Nordpool så betalar du lätt med transportkostnad, påslag, energiskatt och moms, minst en krona och gärna 1,5 krona per kWh så billigt är det inte.
Men om Vattenfall inte erbjuder rörligt elpris så beror det faktiskt att de tjänar på det och du förlorar om du inte har koll på vilka tider du bränner din el, så enkelt är det faktiskt.
Tyvärr så har inte Vattenfall lyckats att leverera min första faktura som är för oktober ännu, men min årsavgift är 540kr därför att de är en leverantör av el, min el genom kablarna är EON som äger och du blandar äpplen och päron, EON luggar mig på härliga minst 6000kr per år bara för att jag finns.H Hampus55 skrev: