6 050 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
(VARNING, SKRATTSHOCK) Skarva kabel till termostaten till elburen golvvärme
Jag lovade skratt och se bifogad bild. Smart placerad golvvärme termostat, eller hur.. För mig är det lite eller
Men jag vill inte skylla på elektrikern, snarare huvudentreprenören som inte har koll på ritningarna.
Ambitionen var att bygga ett smart system som inte ska synas vara smart men ändå funka om det 'smarta' lägger av. Med detta vill jag har smarta uppkopplade termostater till mina badrum som inte kan ses (kan ju inte ha massa miniskärmar på väggarna) men som fortfarande manuellt kan knappas på.
Så vi bad elektrikern montera dessa raychem senz wifi termostater i komoderna/skåpen i badrummen. Problemet med denna är att han satte den sjukt fel. Den sitter dels bakom lådorna så vi inte kan nå den och dels mellan lådor och lucka så skåp och lådor inte går att montera. Helt fel med andra ord.
Så vad ska jag göra!? Jag tänker att jag borde
1. Montera bort termostaten
2. Skarva sladden som går ner under klinker så den blir lång nog att dra till höger
3. Fräsa/borra bort en bit av skiljeväggen mellan lådor och skåp
4. Dra igenom sladden och montera termostaten i någon form av utanpåliggande hållare.
Mina frågor.
1. Kommer min lösning fungera?
2. Jag tror det är någon form av 10kohm kabel eller nåt sånt, vet nån vilken kabel det är jag ska köpa?
3. Går de ens att skarva? Hur gör man?
4. Varför vill aldrig hantverkare ta ansvar för fel de gör? Finns det ingen yrkesstolthet? Givetvis hävdar min byggare att om han ska göra detta ska jag betala för en ändring trots att han hade alla ritningar långt innan detta gjordes...
Men jag vill inte skylla på elektrikern, snarare huvudentreprenören som inte har koll på ritningarna.
Ambitionen var att bygga ett smart system som inte ska synas vara smart men ändå funka om det 'smarta' lägger av. Med detta vill jag har smarta uppkopplade termostater till mina badrum som inte kan ses (kan ju inte ha massa miniskärmar på väggarna) men som fortfarande manuellt kan knappas på.
Så vi bad elektrikern montera dessa raychem senz wifi termostater i komoderna/skåpen i badrummen. Problemet med denna är att han satte den sjukt fel. Den sitter dels bakom lådorna så vi inte kan nå den och dels mellan lådor och lucka så skåp och lådor inte går att montera. Helt fel med andra ord.
2. Skarva sladden som går ner under klinker så den blir lång nog att dra till höger
4. Dra igenom sladden och montera termostaten i någon form av utanpåliggande hållare.
Mina frågor.
2. Jag tror det är någon form av 10kohm kabel eller nåt sånt, vet nån vilken kabel det är jag ska köpa?
4. Varför vill aldrig hantverkare ta ansvar för fel de gör? Finns det ingen yrkesstolthet? Givetvis hävdar min byggare att om han ska göra detta ska jag betala för en ändring trots att han hade alla ritningar långt innan detta gjordes...
Det är inte bara givarkabeln som behöver skarvas eller bytas ut, även strömmatningen till slingan går genom termostaten.
Om det är möjligt att flytta utan att bryta mot femtioelva regler och föreskrifter får en elektriker svara på
Om det är möjligt att flytta utan att bryta mot femtioelva regler och föreskrifter får en elektriker svara på
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Ring elektrikern, Du får inte flytta detta på egen handpartyoverallt skrev:
Jag lovade skratt och se bifogad bild. Smart placerad golvvärme termostat, eller hur.. För mig är det lite eller
Mina frågor.
Renoverare
· Göteborg
· 103 inlägg
OT, men varifrån kommer kaklet?
Tyvärr så har ju golvets temperatur inte så mycket med rummets temperatur att göra... Visst hänger de ihop men en golvtemperatur på 25 grader kan betyda både väldigt varmt i rummet och väldigt kallt, helt beroende på hur välisolerat huset är, ljusinstrålning, vind och hur kallt det är ute. Helst vill man ju reglera på rummets temperatur och sen möjligen se till så att golvet inte är svinkallt (även om det blir lite för varmt i rummet).K Kane skrev:
Ännu jävligare blir det den dagen någon lägger en snygg badrumsmatta över golvgivaren. Då blir det varmt och gott under mattan och regleringen stänger, resten av rummet blir svinkallt.
Om du har försett dem med korrekt ritning och de monterat fel är det deras ansvar att korrigera. Men jag tror ändå att om du vill ha vettig reglering så bör du ha termostaterna som specificerat i dess instruktioner. Brukar vara i typ brösthöjd, bort från fönster osv och ej förtäckta. Kablar brukar vara långa på givarna och om elektrikern inte kapat utan rullat in dem snyggt i dosan kan det klara sig. Annars går de förstås att skarva, så länge motståndet i skarvkablarna är försumbart jämfört med sensorns motstånd.
Skulle väl rekommendera att sätta upp en ny dosa på en bra plats, dra slang mellan befintlig och den nya, skarva snyggt i den gamla och sen ett lock på.
Redigerat:
Lite repetering till vissa svar. Den är wifi, och jag vill att det ska funka utan wifi också.
Dessutom är det t2röd och det finns inga fönster endast ftx frånluft. Det finns även vattenburen handdukstork med termostat i rummet. Så jag tror inte jag borde få problem med matta som ligger på eller ojämn värme. Det borde inte bli så i varje fall.
Men:
Dessutom är det t2röd och det finns inga fönster endast ftx frånluft. Det finns även vattenburen handdukstork med termostat i rummet. Så jag tror inte jag borde få problem med matta som ligger på eller ojämn värme. Det borde inte bli så i varje fall.
Men:
Detta var egentligen hela frågan, går det alltid att skarva?Tomtom79 skrev:
Det är ju en sensor som ändrar resistans beroende på temperatur. Är sensorn på 10 000 Ohm vid 20 grader så spelar några meter kabel inte någon större roll. Man kanske inte ska skarva på 50 meter av tunnaste telefontråden men ett par meter 0,75mm2 kan ge någon tiondels Ohm i ökat motstånd.partyoverallt skrev:
Lite repetering till vissa svar. Den är wifi, och jag vill att det ska funka utan wifi också.
Men:
Detta var egentligen hela frågan, går det alltid att skarva?
Sen ska man ju ha i åtanke att man blandar 230V trådar och lågspänning här så man ska ju välja korrekta kablar med tanke på isolering mm så en elektriker bör kunna välja rätt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 294 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 294 inlägg
Jävlar vad skumt resonemang att termostaten inte ska synas, men det är ju såklart upp till dig. Jag är snarare tvärtom, termostaten ska monteras på perfekt höjd för att manövreras i normal ståhöjd
Tror det är svårt att göra något åt det där utan en större insats från elektriker. Man nöjer sig ju liksom inte med utanpåliggande lister i ett sprillans nytt badrum
Tror det är svårt att göra något åt det där utan en större insats från elektriker. Man nöjer sig ju liksom inte med utanpåliggande lister i ett sprillans nytt badrum