4 154 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Varning! - Siemens kundsupport
Jag har just lagt luren i vredesmod efter att jag försökt tala med Siemens kundsupport. Min nu gamla, men välskötta side-by-side kyl och frys har börjat krångla. Frysen klarar inte att avfrosta utan släpper ut vatten på vårt golv som nu blivit förstört. I olika omgångar har jag manuellt avfrostat ( avstängt 24 tim ) efter inrådan från bättre vetande, men detta hjälper bara kortvarigt.
IF tar min skada på golvet, tack och lov, men jag behöver få hjälp att fixa frysen och det är här skymfen börjar.
Efter att jag snabbt kommit fram till en kvinna på Siemens så ville jag försöka förklara mitt ärende, men jag gavs aldrig chansen att få tala till punkt. När hon väl förstått att min kyl/frys var 8 år gammal så startade hon värdens svada, snacka om “motor-mouth”. Till saken hör också att hennes svenska var otillräcklig något som hon försökte kompensera med en verbal diarré.
Tyvärr så tappade jag humöret och önskade henne tillbaka till var hon nu hade sitt ursprung.
Vi har idag ett helt kök med bara Siemens, vi har även Siemens i tvättmaskin och torktumlare. Mycket ska nu bytas av åldersskäl och bristande kvalitet, men Siemens - nej tack!
Det räcker med att deras grejer förstört mitt köksgolv och att man blir bemött som en mindre vetande. Detta speciellt då jag ägnat stora delar av min yrkesverksamma tid med att utveckla konsumentprodukter...
IF tar min skada på golvet, tack och lov, men jag behöver få hjälp att fixa frysen och det är här skymfen börjar.
Efter att jag snabbt kommit fram till en kvinna på Siemens så ville jag försöka förklara mitt ärende, men jag gavs aldrig chansen att få tala till punkt. När hon väl förstått att min kyl/frys var 8 år gammal så startade hon värdens svada, snacka om “motor-mouth”. Till saken hör också att hennes svenska var otillräcklig något som hon försökte kompensera med en verbal diarré.
Tyvärr så tappade jag humöret och önskade henne tillbaka till var hon nu hade sitt ursprung.
Vi har idag ett helt kök med bara Siemens, vi har även Siemens i tvättmaskin och torktumlare. Mycket ska nu bytas av åldersskäl och bristande kvalitet, men Siemens - nej tack!
Det räcker med att deras grejer förstört mitt köksgolv och att man blir bemött som en mindre vetande. Detta speciellt då jag ägnat stora delar av min yrkesverksamma tid med att utveckla konsumentprodukter...
LOL
De säger till dig det som står på skärmen framför sig och med tiden kan de detta utantill. ofta ved de inte vad en SbS är för nått.
I ditt fall skulle jag byta sensorer i frysen och ev modifiera avfrostningsvärmare i första hand då jag tror att detta är en daewoo under siemensmärket.
De säger till dig det som står på skärmen framför sig och med tiden kan de detta utantill. ofta ved de inte vad en SbS är för nått.
I ditt fall skulle jag byta sensorer i frysen och ev modifiera avfrostningsvärmare i första hand då jag tror att detta är en daewoo under siemensmärket.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jag tror tyvärr inte att Siemens är utmärkande i detta avseende utan de flesta är precis likadana, t.ex Bosch, men även inom vilken bransch som helst. Vill man ha hjälp gäller det att på något sätt komma förbi deras 1st line support.
Hej gott folk,
Jag har nu haft en skicklig kyl och frys reparatör på besök som monterade ned frysdelen och tillsamman konstaterade vi att gammal skum-isolation letat sig ned i evakueringsröret och täppt till detta. Därmed omöjliggörs för vatten att komma ned till dunstningskaret som sitter på baksidan, långt ner.
Det hela får betraktas som en skitgrej. Detta kunde Siemens-tanten tipsat om hon låtit mig förklara problemet. Tråkigt att det är så lukrativt med lönebidrag så man tar in folk som inte klarar vare sig språk eller ha erforderlig kompetens
lösningen är:
1) Töm frysen och stäng av den, ryck ut sladden.
2) Prova att låta dörren till frysen stå öppen i många timmar, värm med hårfön nära botten, vid bakstycket.
3) om inte detta hjälper ta bort nedre bakstycket på kyl/frysens baksida ioch lokalisera plastslangen som i mitt fall satt till höger. Ta loss den, går enkelt utan verktyg, se till att den är tom, ren invändigt.
4) Rensa försiktigt upp i den övre infästningen för slangen du tagit bort. Använd t.ex. en ståltråd eller liknande.
I mitt fall satt en fet ispropp som inte tinat trots 5 timmars avstängning och värmning med hårfön. Jag fick montera bort plast skydd inne i frysen för att med hjälp av en syl få bort min propp, helt otroligt.
6) Alltså kan man bli tvungen att avlägsna skyddsplast, skiva som skyddar elementet mm. inne i frysen, akta elementet som är känsligt.
Längst ner ser du en avlång balja, i mitt fall inte mer än 4 x 25 cm utformad för att styra vattnet ned i ett evakueringshål. Där satt min ispropp, stenhårt trots uppvärmning...
7) När jag var klar kunde jag styra ned en ståltråd från insidan av skåpen genom ovannämnd evakueringsbalja ned i hålet så pass att den stack ut på baksidan där evakueringsslangen ska sitta..... hurra .... nu äntligen kunde vatten evakueras så som tänkt..,,
lycka till, ge inte upp bara och glöm inte dra ut sladden, viktigt!!!
Jag har nu haft en skicklig kyl och frys reparatör på besök som monterade ned frysdelen och tillsamman konstaterade vi att gammal skum-isolation letat sig ned i evakueringsröret och täppt till detta. Därmed omöjliggörs för vatten att komma ned till dunstningskaret som sitter på baksidan, långt ner.
Det hela får betraktas som en skitgrej. Detta kunde Siemens-tanten tipsat om hon låtit mig förklara problemet. Tråkigt att det är så lukrativt med lönebidrag så man tar in folk som inte klarar vare sig språk eller ha erforderlig kompetens
lösningen är:
1) Töm frysen och stäng av den, ryck ut sladden.
2) Prova att låta dörren till frysen stå öppen i många timmar, värm med hårfön nära botten, vid bakstycket.
3) om inte detta hjälper ta bort nedre bakstycket på kyl/frysens baksida ioch lokalisera plastslangen som i mitt fall satt till höger. Ta loss den, går enkelt utan verktyg, se till att den är tom, ren invändigt.
4) Rensa försiktigt upp i den övre infästningen för slangen du tagit bort. Använd t.ex. en ståltråd eller liknande.
I mitt fall satt en fet ispropp som inte tinat trots 5 timmars avstängning och värmning med hårfön. Jag fick montera bort plast skydd inne i frysen för att med hjälp av en syl få bort min propp, helt otroligt.
6) Alltså kan man bli tvungen att avlägsna skyddsplast, skiva som skyddar elementet mm. inne i frysen, akta elementet som är känsligt.
Längst ner ser du en avlång balja, i mitt fall inte mer än 4 x 25 cm utformad för att styra vattnet ned i ett evakueringshål. Där satt min ispropp, stenhårt trots uppvärmning...
7) När jag var klar kunde jag styra ned en ståltråd från insidan av skåpen genom ovannämnd evakueringsbalja ned i hålet så pass att den stack ut på baksidan där evakueringsslangen ska sitta..... hurra .... nu äntligen kunde vatten evakueras så som tänkt..,,
lycka till, ge inte upp bara och glöm inte dra ut sladden, viktigt!!!
Klicka här för att svara
