RSK-nr: 8282888 | ART-nr: GB41205635 | EAN-nr: 7393792231404
Bara efter ett år så sprack hela duschhuvudet med en jävla smäll.
Min fråga är om jag har gjort rätt med reklamationen på hornbach VVS i Arlöv, då personalen sa direkt att ojj, nej du också...
Sedan lade dom till: Vi får fått in massor av denna och det går inte reklamera och produkten tål inte kalk och den tål inte heller vattentryck.
Skulle jag stått på mig och vägrat gå därifrån eller?
Att den inte tål sitt eget vattentryck är korrekt fast att det nya huset vi har finns redan vattenspar funktion, vattentrycker är väldigt lågt i övrigt samt att själva blandaren Nordic³ har även vattentryck dämpande funktion och endå sprack duschhuvudet.
Jag har lämnat in ärendet till konsumentverket
Är det rätt att hornbach kan kringå konsumentlagen och införa sina egna regler?
Tack!
Bara efter ett år så sprack hela duschhuvudet med en jävla smäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min fråga är om jag har gjort rätt med reklamationen på hornbach VVS i Arlöv, då personalen sa direkt att ojj, nej du också...
Sedan lade dom till: Vi får fått in massor av denna och det går inte reklamera och produkten tål inte kalk och den tål inte heller vattentryck.
Skulle jag stått på mig och vägrat gå därifrån eller?
Att den inte tål sitt eget vattentryck är korrekt fast att det nya huset vi har finns redan vattenspar funktion, vattentrycker är väldigt lågt i övrigt samt att själva blandaren Nordic³ har även vattentryck dämpande funktion och endå sprack duschhuvudet.
Jag har lämnat in ärendet till konsumentverket
Är det rätt att hornbach kan kringå konsumentlagen och införa sina egna regler?
Tack!
Du har rätt att reklamera en vara i 3 år, det kan en återförsäljare inte förhandla bort.
Utfallet av reklamationen kan bli olika beroende på förutsättningar i ett specifikt ärende, men de kan inte säga att du inte kan/får reklamera.
För övrigt. "produkten tål inte kalk och den tål inte heller vattentryck"?
Känns ju som en högst orimlig produkt att sälja och som skitsnack av butiken.
Utfallet av reklamationen kan bli olika beroende på förutsättningar i ett specifikt ärende, men de kan inte säga att du inte kan/får reklamera.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Frågan är ju hur det är sammanfogat? Ser ju inte ut som svetsat iallafall. Kanske bara limmat på nåt vis och limmet i sig inte tål hetvatten trots allt över tid..........Flödet i en sån där måste rimligen räcka för att det inte ska bli nå extrema tryck bakom det där.....
Personalen och chefen över VVS avdelningen hornbach arlöv avslutade mitt reklamation på mindre är 30 sekunder, jag blev totalt ignorerad och skrev sedan ett klagomål till hornbach sverige.tveksamt skrev:
Du har rätt att reklamera en vara i 3 år, det kan en återförsäljare inte förhandla bort.
Jag fick slutligen ett svar från dom "Jag råder dig att vända dig direkt till våra kunniga medarbetare i det HORNBACH-varuhus du köpte varan"
Det är skrattretande att dom nämner "kunniga medarbetare" ???
Jag hade vid tillfället läst rekommendationer på konsumentverket så jag valde gå den vägen att anmäla dom istället.
Jag sätter aldrig min fot i detta varuhus i arlöv mer, vill inte utsättas för mer skitsnack.
Jag har kikat lite närmare på öppningen, misstänker att det kan vara missar i punktsvetsning, dock dåligt sådant.S Stefan1972 skrev:
Utan att veta mer detaljer än det du skrivet här så hade jag blivit skogstokig.Vidir Thorisson skrev:
Personalen och chefen över VVS avdelningen hornbach arlöv avslutade mitt reklamation på mindre är 30 sekunder, jag blev totalt ignorerad och skrev sedan ett klagomål till hornbach sverige.
Jag fick slutligen ett svar från dom "Jag råder dig att vända dig direkt till våra kunniga medarbetare i det HORNBACH-varuhus du köpte varan"
Det är skrattretande att dom nämner "kunniga medarbetare" ???
Jag hade vid tillfället läst rekommendationer på konsumentverket så jag valde gå den vägen att anmäla dom istället.
Jag sätter aldrig min fot i detta varuhus i arlöv mer, vill inte utsättas för mer skitsnack.
Företaget får inte neka dig att göra en reklamation.
Nästan så man misstänker att ni missförstått varandra i butiken på något sätt, för så grundläggande kunskap borde personalen besitta.
Förutsätter att du köpt varan som konsument.
Är varan köpt före eller efter 1 maj 2022? Och hur lång tid har gått från att du köpte varan till att du upptäckte felet? Är varan köpt före 1 maj 2022 och tiden är max 6 månader, eller varan köpt efter 1 maj 2022 och tiden max ett år är det försäljaren som ska påvisa att felet inte var ursprungligt. Om det inte är så är det du som ska påvisa att felet var ursprungligt.
Säljaren kan inte neka dig att reklamera, men de kan ju hävda att det inte är ett ursprungligt fel.
Om säljaren stökar och du köpt den med någon form av kredit, tex kreditkort tror jag även att kreditgivaren har ett ansvar.
Vad menar du med ett år, jämför datum när du köpt med när den gick sönder. Om det är lite över eller under påverkar ju väldigt.
Är varan köpt före eller efter 1 maj 2022? Och hur lång tid har gått från att du köpte varan till att du upptäckte felet? Är varan köpt före 1 maj 2022 och tiden är max 6 månader, eller varan köpt efter 1 maj 2022 och tiden max ett år är det försäljaren som ska påvisa att felet inte var ursprungligt. Om det inte är så är det du som ska påvisa att felet var ursprungligt.
Säljaren kan inte neka dig att reklamera, men de kan ju hävda att det inte är ett ursprungligt fel.
Om säljaren stökar och du köpt den med någon form av kredit, tex kreditkort tror jag även att kreditgivaren har ett ansvar.
Vad menar du med ett år, jämför datum när du köpt med när den gick sönder. Om det är lite över eller under påverkar ju väldigt.
Med nya konsumentköplagen är det väl 2 år som försäljaren ska påvisa att det inte var ursprungligt?S Svante Svenson skrev:Förutsätter att du köpt varan som konsument.
Konsumentverket
Oavsett detta, mycket bra poäng. Det skulle kunna vara en anledning till det jag talar om som "missförstånd i butiken" i inlägget ovanför.Förlängd omvänd bevisbörda, vara
Näringsidkaren ansvarar för fel som finns i en vara redan när den avlämnas till konsumenten även om felet visar sig först senare. Det är konsumenten som ska kunna visa att det finns ett fel i varan. Som utgångspunkt är det konsumenten som ska visa att ett fel är sådant som näringsidkaren svarar för, det vill säga att det är ursprungligt. För att underlätta för konsumenten att hävda sin rätt har man dock infört en presumtionsregel som innebär att man under en tid utgår från att felet är ursprungligt, det kallas för den omvända bevisbördan. Med den nya lagen förlängs tiden till 2 år, en stor fördel för alla konsumenter som underlättar att få rätt.
När jag läser TS inlägg #4 igen så verkar det kanske snarare troligt. TS skriver att de "avslutade mitt reklamation på mindre än 30 sekunder". Det skulle ju trots allt kunna betyda att de tar emot reklamationen, konstaterar att TS inte bevisat att felet är ursprungligt (eftersom tiden 6 mån. har passerat) och varan köptes före 1 maj 2022 och därför avslutar ärendet.
Då har TS en klart längre uppförsbacke.
Dom menade nog att du inte skulle nöja dig med bemötandet du fått av deras okunniga personal.Vidir Thorisson skrev:
Din dusch ska tåla en hel del, tex vatten upp till 10 bars tryck.
https://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Common/iBVD/iBVD_5564419918-00020_v3.pdf
https://www.gustavsberg.com/se/prod...ct/gb41205635/takdusch-nordic3-square-160-c-c
Ja eller hur!blackarrow skrev:
10 bar är typ 10 kilo, det är mycket tryck den skall tåla. Jag har skitdåligt tryck i hela huset, kan hålla emot duschslangen med tummen utan problem. Endå går denna i sönder men somsagt de vägrade låta mig lämna kvar duschhuvudet som reklamation. Inget missförstånd. Jag blev skogstikig på riktigt och bad dem att dra...
Hur är detaljerna som det funderas kring i inlägg #7?
När köpte du varan?
När upptäckte du felet?
När kontaktade du Hornbach för en reklamation?
Eftersom tidpunkter är viktiga här är det datum som efterfrågas, typ "våren -22" är inte tillräckligt specifikt.
När köpte du varan?
När upptäckte du felet?
När kontaktade du Hornbach för en reklamation?
Eftersom tidpunkter är viktiga här är det datum som efterfrågas, typ "våren -22" är inte tillräckligt specifikt.
Har du kvar kvittot? 2 års garanti lämnar Gustavsberg enligt deras hemsida.
Hör av dig direkt till Gustavsberg kanske du kan få ett svar direkt från källan ifall det är en giltig reklamation? Bra ifall de får veta ifall en återförsäljare inte sköter sig samtidigt..
Hör av dig direkt till Gustavsberg kanske du kan få ett svar direkt från källan ifall det är en giltig reklamation? Bra ifall de får veta ifall en återförsäljare inte sköter sig samtidigt..
Redigerat:
Inte för att vara sådan, men det är en viktig skillnad på reklamation (lagstadgat) och garanti (något en tillverkare/leverantör/återförsäljare kan lämna eller avstå att lämna).ådal skrev:
Rätten att reklamera kan inte avtalas bort, den har du alltid i tre år.
Att lämna garanti är frivilligt och alltså helt skilt från reklamationsrätten.
Sorry, gick nu ner till bilen o hämta kvittot.tveksamt skrev:
Det har gått 15 månader sedan köp, upptäckte felet under påsken, var på hornbach första vardagen efter påsken.