En glaskeramikhäll från Siemens som är 2 år och 2 månader gammal går sönder. Den går inte att starta överhuvudtaget. Jag beställde den av min husleverantör när vi byggde nytt, i princip alla hushållsmaskiner är Siemens i huset. Kontakt tas med Siemens som säger att jag får kontakta min lokala reparatör då garantitiden gått ut med 2 månader och sen får jag ev bestrida och försöka bevisa att det var fel på produkten sen den var ny, reparatören säger att kretskortet gått sönder o det visar sig att det efter kontroll, som tar några dagar, är 2 veckors leverans på. Vi har ingenstans att laga mat på i 3 veckor om man inte vill äta ugnsmat varje dag. Husleverantören ställer upp på mig och försöker på alla vis hjälpa till och tar kontakt med Siemens för att hitta en lösning.Siemens hävdar att "sånt händer" och att garantin gått ut. Husleverantören är t.om beredd att hjälpa mig att ordna fram en ny häll till nettopris. Oaktat så kommer det att kosta mig tiotusen för en häll av annan modell. Lite surt tycker jag. Jag tycker också att det är dåligt av Siemens att säga att du får betala 1700:- plus moms och arbete, ca 3000 totalt och sen vänta i nästan 3 veckor innan det fungerar igen. Hur f kan ett stort internationellt företag som Siemens har så otroligt tråkig policy gentemot sina kunder. Det handlar om hundralappar i goodwill för dom, men massa besvär och och pengar för mig. Passa er för Siemens, nu är det väl bara att vänta tills de andra maskinerna börjar gå sönder också..q(;^;)p
 
Vi satte in nytt kök med siemens vitvaror alu design.
vi har bytt ca: 10 kyl dörrar och lika många frys dörrar pga spänings bulor.
vi satte in detta 2007 och vi är nu inne på vår fjärde frys som garantin gick ut på för två veckor sedan.... Och såklart gick den sönder igen men nu får vi ingen ny igen.
första året var vi utan frys i sammanlagt fyra månader, hur kul är de!!
Jag hoppas att alla som läser detta väljer andra märken för jag har aldrig varit med om något så dåligt eller dålig service som siemens.
 
Varning och varning de har ju trots allt rätt men självklart håller jag med dig om att de borde kunna göra nån bra deal eftersom det bara handlar om 2månader efter garanti tiden.

Kikade på en annan tråd lite längre ned här där en annan hade liknande problem med sin induktionshäll ifrån siemens där garantitiden hade gått ut med ett 1/2 år där löste det sig tydligen utan att han behövde betala xa.

Kan väl bara nämna att jag har verkligen inget med siemens att göra och vill heller inte hålla de till godo på nått sätt utan bara reagerar lite på alla varningar hit och dit om diverse företag, jag tror att de flesta märken har "måndagsexemplar" och att de löser sig för många men inte alla, kan ha fel.

Det är nog siemens själva som förlorar på det i långa loppet pga dålig pr mm, skulle ärendet tas upp i plus så skulle du säkert få en ny på en gång , man tycker ju att det ska kunna lösas utan att blanda i andra parter.

Jaja du får tjata mera och hoppas du får nå´n hjälp, säg att du tänkt köpa mera andra produkter ifrån siemens men att du nu väljer annat märke :)
 
Vet inte om det kan hjälpa, men ibland glömmer installatören att tillgodose bra ventilation och det kan medföra att kretskort går sönder. Garantin gäller i.a.f. inte om ventilationen är dålig och då är det installatörens fel.
 
Huskul skrev:
En glaskeramikhäll från Siemens som är 2 år och 2 månader gammal går sönder. Den går inte att starta överhuvudtaget. Jag beställde den av min husleverantör när vi byggde nytt, i princip alla hushållsmaskiner är Siemens i huset. Kontakt tas med Siemens som säger att jag får kontakta min lokala reparatör då garantitiden gått ut med 2 månader och sen får jag ev bestrida och försöka bevisa att det var fel på produkten sen den var ny, reparatören säger att kretskortet gått sönder o det visar sig att det efter kontroll, som tar några dagar, är 2 veckors leverans på. Vi har ingenstans att laga mat på i 3 veckor om man inte vill äta ugnsmat varje dag. Husleverantören ställer upp på mig och försöker på alla vis hjälpa till och tar kontakt med Siemens för att hitta en lösning.Siemens hävdar att "sånt händer" och att garantin gått ut. Husleverantören är t.om beredd att hjälpa mig att ordna fram en ny häll till nettopris. Oaktat så kommer det att kosta mig tiotusen för en häll av annan modell. Lite surt tycker jag. Jag tycker också att det är dåligt av Siemens att säga att du får betala 1700:- plus moms och arbete, ca 3000 totalt och sen vänta i nästan 3 veckor innan det fungerar igen. Hur f kan ett stort internationellt företag som Siemens har så otroligt tråkig policy gentemot sina kunder. Det handlar om hundralappar i goodwill för dom, men massa besvär och och pengar för mig. Passa er för Siemens, nu är det väl bara att vänta tills de andra maskinerna börjar gå sönder också..q(;^;)p

Det är 2 års garanti, punkt slut. Tough shit happens! Fullständigt befängt att varna för Siemens, ungefär som om de inte tar sitt ansvar. Var skall de annars dra gränsen nästa gång, 3 månader efter att garantin gått ut? 4 månader? Jag menar eftersom det bara är 2 månader efter att du i så fall fick hjälp? Du har otur och det är tråkigt men häng inte ut Siemens pga garantin gått ut.
 
Redigerat:
Tough shit happens är fel svar. Det betyder att Siemens redan har bestämt sig för att felet inte finns från början och att man inte kan reklamera enligt konsumentköplagen i upp till 3 år. Hur kan man bestämma sig för det innan man vet vad felet är. Vi tror att felet är ett kretskort och då borde kretskortet varit dåligt från börja. En lödning eller liknande. Jag har i alla fall inte varit och kladdat med det. Det måste man väl ändå säga är en dålig hållning för ett företag. Att garantin gått ut råder inget tvivel om men att man är så kategorisk är fel..
 
Fabrikör Stava skrev:
Det är 2 års garanti, punkt slut. Tough shit happens! Fullständigt befängt att varna för Siemens, ungefär som om de inte tar sitt ansvar. Var skall de annars dra gränsen nästa gång, 3 månader efter att garantin gått ut? 4 månader? Jag menar eftersom det bara är 2 månader efter att du i så fall fick hjälp? Du har otur och det är tråkigt men häng inte ut Siemens pga garantin gått ut.
Tillverkare bör inte dra en gräns för längden på garantin, om det är ett
solklart konstrutions/tillverkningsfel bör dom enligt mig stå för
sina misstag även fem år efter att garantitiden gått ut.

Jag tror inte Mieles maskiner är mycket bättre än andra
tillverkare, det är skillnaden i hur dom hanterar problem med
produkterna som ha skapat deras oerhört goda rykte.
Det borde fler lära sig av.
 
Peter2400:Kallas goodwill. Det finns ibland fördelar att välja märken som man _vet_ är lite justare.
 
Huskul skrev:
Tough shit happens är fel svar. Det betyder att Siemens redan har bestämt sig för att felet inte finns från början och att man inte kan reklamera enligt konsumentköplagen i upp till 3 år. Hur kan man bestämma sig för det innan man vet vad felet är. Vi tror att felet är ett kretskort och då borde kretskortet varit dåligt från börja. En lödning eller liknande. Jag har i alla fall inte varit och kladdat med det. Det måste man väl ändå säga är en dålig hållning för ett företag. Att garantin gått ut råder inget tvivel om men att man är så kategorisk är fel..
Jag citerar dig; Hur kan man bestämma sig för det innan man vet vad felet är.

Du tycks ju själv göra det, nämligen att "varna för Siemens" innan du själv vet vad felet är.

Hade det varit en anstormning av kunder som upplevt samma problem bör Siemens ta sitt ansvar och byta felaktiga delar, absolut. Men du är inte själv säker på vad problemet är och ändå "varnar" du andra. Magstarkt.

Att kretskortet skulle ha varit dåligt från början, ja det kan det ha varit men det kan lika gärna vara någon annan komponent som gör att delar i kretskortet slås ut.
 
Om kortet skulle vara dåligt från början så hade de nog antagligen berott på dåligt komponent val, vilket hade visat sej på flera kort och inte bara ditt.. Då hade de troligtvis inte haft nått emot att byta ut ditt kort.

Sen så säljer de väl ett antal tusen produkter varje år och har säkert inte resurser för att undersöka varenda felaktighet som uppstår.. tyvärr.. Tråkigt att de ska hända, speciellt direkt efter garantin har gått ut..
 
BillyBragg skrev:
Om kortet skulle vara dåligt från början så hade de nog antagligen berott på dåligt komponent val, vilket hade visat sej på flera kort och inte bara ditt.. Då hade de troligtvis inte haft nått emot att byta ut ditt kort.

Sen så säljer de väl ett antal tusen produkter varje år och har säkert inte resurser för att undersöka varenda felaktighet som uppstår.. tyvärr.. Tråkigt att de ska hända, speciellt direkt efter garantin har gått ut..
Du menar att "Huskul" på något sätt haft sönder hällen själv?, om glaset
var spräckt skulle det ligga närmre till hand att tro det, men i övriga
fall har jag svårt att se att Siemens inte borde ta sitt ansvar.
 
Huskul, vad heter din häll?
 
Hällens modell är lite ovanlig och då kan man inte säga att det är ett vanligt fel. Att den är ovanlig vet inte jag när jag köper den heller utan jag köper Siemens som är ett känt märke och som borde borga för viss kvalitet.

Modellnamnet är ET790501E/03. Måtten på hällen är 900mm*350mm så det är inte helt enkelt att bara byta för då får jag kanske byta köksbänk också.:P
 
Peter2400 skrev:
Du menar att "Huskul" på något sätt haft sönder hällen själv?, om glaset
var spräckt skulle det ligga närmre till hand att tro det, men i övriga
fall har jag svårt att se att Siemens inte borde ta sitt ansvar.
Nä de tror ja inte.. Men va ja menar så kanske de inte behöver vara ett rent konstruktionsfel. För isåfall hade de troligtvis visats på fler kort.. Felet kan ju ha berott på vad som helst, siemens har ju inte koll på hur glaskeramikhällen hanteras efter den har lämnat deras fabrik, eller centrallager eller va de nu har.. Så de är ju svårt för dem att gå in och bara byta ut sina produkter varje gång det blir ett fel :) det blir nog inte så lönsamt för dem.. Att byta ut en häll för en kund är ju inga pengar alls för dem, men att göra de varje gång nått går sönder efter garantitiden har gått ut är ju att begära lite väl mkt tycker jag bara..

Men går de inte på hemförsäkringen "huskul"?
 
Är lite nyfiken på om du har ordetlig ventilation under hällen. Brukar nämligen stå i installationsanvisningen. Kräver stora hål för bra ventilation.
Det blir väldigt varmt och har man inte följt installationsanvisningarna, så kan man ju inte hänvisa till dåliga produkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.