Ja det är det. Det verkar som att Roxi äntligen har kommit till skott nu. Taket har börjat läggas och jag hoppas att det flyter på nu så vi kan slippa alla problem vi har haft med dem.

Xang0 skrev:
Nu påstår Roxi att besiktningsmannen som vi anlitade inte är opartiskt och kräver en förbesiktning med en annan person. Dessutom vill de att vi ska bekosta detta. De utnyttjar nu detta för att inte fortsätta bygga tills besiktningen är gjord. .
Ni har rätt att anlita vilken besiktningsman ni vill.
Först när en slutbesiktning är gjord så kan den part som känner sig ofördelaktigt behandlad av besiktningsmannen begära en överbesiktning.
Då skall båda parterna komma överens om besiktningsman. Om inte detta går så utser man varsin som i sin tur tillsammans utser en tredje.
Kostnaderna för en överbesiktning betalas av den som hade "fel". Om entreprenören i detta fallet inte hade fog att klaga på besiktningsmannens utlåtande så får han betala konstnaderna för överbesiktningen. Eller om ni har anlitat en beställarvänlig besiktnnigsman som inte gjorde en rättvis bedömning så får ni stå för kostnaderna.
Oftast blir det dock en fördelning av kostnaderna i proportion till hur rätt man tycker parterna har. Denna kostnadsfördelning avgör överbesiktningsmannen (eller överbesiktningsmännen)

Att klaga på ert val av bwesiktningsman är ingen juridiskt framkomlig väg för Roxi i detta läget.
De skall bara bita ihop och leverera det som överenskommits enligt avtalet, inget annat!

H
Detta forum är inte värt namnet. Man blir redigerad och bortplockad så fort man skriver något obekvämt om Xang0 och deras husbygge. Detta liknar rena kommunismen, man tystar ner de som har en annan åsikt en den som styr. Någon mer vinklad och enkelspårig tråd får man leta efter. Jag hoppas att det är mer än jag som kan läsa mellan raderna. Nä mer saklig information och låt oss med en annan åsikt i vissa saker finnas publicerade, utan att redigeras eller plockas bort!. // MVH Honungsöt

Det vore intressant att veta vad du har före synpunkter på det här husbygget men också intressant att veta varför du känner dig censurerad? Inte sällan finns det en anledning om man bemödar sig med att läsa forumsreglerna. Utgår därför ifrån en god motiveirng från moderatorn samt ett inlägg från dig som är publicerbart. Jag har, till dess motsatsen är bevisad, svårt att tro att kritiska inlägg modereras bort utan mycket god anledning. Hoppas jag i alla fall. Har du exempelvis angett ditt riktiga namn i din profil? Det brukar vara lämpligt i dylika infekterade diskussionstrådar.

Jag modererade bort ett inlägg som inte innehöll något annat än en ironisk kommentar om intelligensnivån på skribenterna i denna tråd. Både Off Topic och personangrepp och för inte diskussionen frammåt. Klart brott mot forumsreglerna.

Ytterligare diskussioner om hur vi modererar får du föra med Marelene (administratorn) direkt via PM.

Vi tar inte modereringsfrågor i trådarna.

Hempularen
/Moderator

Roxi har valt att bli ett publikt bolag med de marknadsmässiga och kapitalmässiga fördelar det kan innebära. Just nu känner de av de nackdelar och den sårbarhet som ett publikt bolag har. Media är mycket mer intresserade att skriva om ett publikt bolag när det är problem, jag tror inte att Xang0 hade lyckats nå ut lika mycket om det varit en lokal byggmästare. Plus brukar ju inte göra inslag om småföretag.

Som publikt bolag är man också tvungen att offentliggöra ekonomiska rapporter och i fallet Roxi kan ju alla se det anmärkningsvärda att man, i en fantastisk bygghögkonjunktur, måste sälja sitt huvudkontor för att kunna visa vinst. Byggverksamheten visar minus! Det behövs inte många husspekulanter som pga badwill väljer ett annat företag för att det ska bli riktigt kärvt för Roxi. I det perspektivet så hade det kanske varit bättre att bygga färdigt huset.

En rimlig gissning är nog att Roxi underskattat genomslagskraften i media i det här bygget!

Har jag missat något? Är det roxistenhus som ska prata med Sverker? Om detta stämmer när sänds inslaget?

är det ett inslag om Roxi. Om man inte har möjlighet att se det då går det ju repris när man vill på SVT´s hemsida efter att avsnittet visats.

Från den 17 Juli 2007
Villebo skrev:
Tråkigt när det går som i ert fall.

Jag tycker att Roxi borde ta tag i detta och slutföra ert hus, annars så verkar det som de är ett litet oseriöst företag.

Jag kan bara säga till Roxi, Ta ert ansvar och byggklart.
Annars så tappar ni många nya blivande kunder. Det är faktiskt många blivade husbyggare som läser i detta forum.

Villebo
Till Roxi

Hade ni tagit ert ansvar i tid så hade ni inte behövt förlora två månader med att ert namn har synts i detta forum och ni har förlorat många kunder.
Visa nu att ni är ett seriöst företag, börja inte att fakturera för saker som ni inte utfört. Ta ert ansvar och ge familjen plåster på såren, för det kommer ni att vinna på i längden.

Hade jag varit Roxi så skulle jag fixat till huset och låtet familjen få huset kostnadsfritt.
Så gör vi på mitt jobb, gör vi fel så bjuder vi på jobbet och materialet. (Vi har sämre marginaler än vad byggbranchen har)

Skall bli intressant att få höra om Roxi kommer att kompensera er för att ni väntat på huset i ett år.

Villebo

Nu är Roxi med i SVT programet Plus

Se nedan länk till SVT ang. kvällens grogram
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=912757&lid=puff_912778&lpos=extra_0

Följande är kopierat från SVT´s hemsida ( http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=912757&lid=puff_912778&lpos=extra_0 )

"Försenat husbygge - en dyr och plågsam historia
Det skulle ta sex månader att färdigställa Daniel och Jacqueline Gaudins nya hus. Det lovade byggföretaget Roxi Stenhus. Men efter 17 månader är husbygget fortfarande inte klart.

Familjen Gaudin har en lång lista med saker som gått snett. Till att börja med monterades fel sorts tak. Roxi stenhus levererade ett tak med en annan konstruktion än den beställda ryggåsvarianten. Sedan i september förra året har huset bara haft ett papptak, vilket har inneburit problem under den regniga sommaren.
- Vi såg gröna och gula fläckar på innertaket, det hade ju bildats mögel, säger Jacqueline Gaudin.

Dessutom har företaget levererat fel dörrar och fönster, vilket också försenat bygget. Men enligt Daniel och Jacqueline har Roxi Stenhus inte ens bemödat sig om att förklara alla förseningar.
- De säger ingenting och tar inte på sig något ansvar. Vi har aldrig fått en ursäkt för misstagen. De hittar hela tiden andra syndabockar, det beror på byggarna eller leverantörerna. Eller så har de skyllt på oss, säger Daniel Gaudin.

Men när Plus tar kontakt med företaget, medger de att de bär ansvaret för byggfirmor som hyrs in.
- Vi har brustit i våra rutiner och vi borde ha reagerat snabbare när vi såg att det höll på att gå så illa, säger Lars Bohlin, vd för Roxi Stenhus.
Han förklarar en del av förseningen med att de varit tvungna att vänta på att huset ska torka, eftersom det kommit in fukt.

- Vi kommer att leverera en fullgod produkt till Daniel och Jacqueline Gaudin, lovar Lars Bohlin.
Familjen Gaudin och Roxi Stenhus har ett kontrakt som säger att företaget får betala 4000 kronor för varje vecka som husbygget blir försenat, men Daniel och Jaqueline drabbas ändå ekonomiskt eftersom de måste ligga ute med pengar för löpande kostnader. De betalar just nu både för det nya huset och det gamla, som de fortfarande bor kvar i. Roxi Stenhus kommer inte att betala någon ersättning förrän husbygget är klart och slutbesiktningen har utförts.
- Vi har en trygg grund att stå på ekonomiskt, men hade vi inte haft det....det här hade kunnat knäcka de flesta. Vi måste ju betala för två hus, säger Daniel Gaudin."

Se mer i Plus 18 september. SVT1 kl 21:00

Villebo

Plus på SVT1 tar upp detta nu

Intressant inslag med roxistenhus där även byggaren fick säga sitt.

Vår byggare hade även han problem med ritningar som inte stämde från Roxistenhus, felaktigt beställt material, material som dök upp för sent. mm. Även vårt hus stod utan tak en längre tid pga byggare slutade. Från 19 maj till mitten av augusti fanns inget tak som skyddade mot vind och vatten. Som tur var var den sommaren 2006 mycket torr, men visst blev virket blött. Vi har fått krypningar på övervåningen på 7mm( alltså vi har 7 mm hål mellan listerna och golvet) som beror på att virket som användes var fuktigt och sedan krymt när golvvärmen kommit på.

Nu har vi gjort 2 olika mätningar( tillsammans med roxistenhus) och kommer att göra en i februari för att se att inget mer händer under eldningssäsongen med golvet.
Jag hoppas att ingen råkar ut för det vi och även Xango råkat ut för. Vi hade lite mer tur än dem, vi kunde flytta in i december och vårt hus tog allstå bara 13 månader att bygga från det vi sker kontrakt.

Ja i soptunnan hör de hemma, tyckte även Sverker!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.