76 313 läst ·
204 svar
76k läst
204 svar
Varning för Roxi Stenhus!!
Från tidningen Trelleborgs allehanda / Publicerad: 13. Oktober 2007 05:15
"Jag tycker vi tagit vårt ansvar"
TRELLEBORG
På Roxi stenhus erkänner man att man gjort fel men företaget menar samtidigt att de fått oförtjänt mycket skit fast de i slutändan gjort rätt för sig.
Roxi stenhus lämnade under fredagen över husnycklarna till familjen Gaudin. Men de kunde inte åka ut för att släppa in paret.
Det passade inte för det första. Och sedan har de inte betalat sina fakturorna, säger Gunnar Bohlin på Roxi stenhus.
På konferensbordet på företagets kontor ligger alla dokument som styr hur husbygge ska gå till och vilka regler som gäller mellan köpare, byggföretag och underentreprenörer.
Vi har hållit oss till det här så då har vi städat utanför vår dörr, säger Lars Bohlin, vd på Roxi stenhus.
Företaget hamnade på kollisionskurs med den underentreprenör man tog in för att bygga paret Gaudins hus.
De tyckte att de gjort rätt och därför blev projektet liggande länge än det skulle. Då kommer köparen i kläm, säger Gunnar Bohlin
Efter att ha följt gällande regler avbröt Roxi samarbetet med entreprenören och då var husbygget ordentlig försenat. Fuktskadan på huset var redan ett faktum.
Då gick vi igenom hela huset och gjorde ingenting förrän vi fick besked om att allt var helt torrt, säger Gunnar Bohlin.
Allt som var skadat eller felbyggt byttes ut och rättades till. Därmed anser man på Roxi stenhus att man gjort allt vad man kunnat för att paret Gaudin ska få ett bra hus.
Var går gränsen? Vi har bytt ut allt i huset. Vad ska vi göra mera? undrar Gunnar Bohlin.
Han anser att företaget byggt ett hus enligt det kontrakt man skrivit med köparen.
Detta har kostat oss en miljon kronor. Jag tycker att vi gjort vad vi kunnat och tagit vårt ansvar, säger Gunnar Bohlin.
På Roxi stenhus menar man att den rådande konflikten handlar om att paret Gaudins nu är ute efter att i efterhand pruta ner priset på huset.
Företaget har ändrat i sin organisation efter problemen med familjen Gaudins hus. Roxi stenhus har numera tre byggare anställda som kan rycka inom det kör ihop sig med någon underleverantör.
Vi måste ha resurser när något händer, säger Lars Bohlin.
För företaget återstår nu de rättsliga processerna mot både underleverantör och eventuellt även köpare. Först då står det klart vem som har rätt och vem som har fel.
Magnus Aspegren"
________________________________________________________________________________________________
Till Roxi,
Ingen rök utan eld.
Hade ni skött detta på ett bra sätt så hade inte tidningarna eller TV-programmet Plus tagit upp detta.
Se till att ni åtminstånde gör ett bra avslut.
Jag blir verkligen ledsen när jag läser era bortförklaringar, eller är det så att tidningen skriver fel.
____________________________________________________________________
Till Familjen Gaudins,
Det är ni som har fått oförtjänt mycket skit från Roxi.
Lycka till nu i ert nya hus.
Villebo
"Jag tycker vi tagit vårt ansvar"
TRELLEBORG
På Roxi stenhus erkänner man att man gjort fel men företaget menar samtidigt att de fått oförtjänt mycket skit fast de i slutändan gjort rätt för sig.
Roxi stenhus lämnade under fredagen över husnycklarna till familjen Gaudin. Men de kunde inte åka ut för att släppa in paret.
Det passade inte för det första. Och sedan har de inte betalat sina fakturorna, säger Gunnar Bohlin på Roxi stenhus.
På konferensbordet på företagets kontor ligger alla dokument som styr hur husbygge ska gå till och vilka regler som gäller mellan köpare, byggföretag och underentreprenörer.
Vi har hållit oss till det här så då har vi städat utanför vår dörr, säger Lars Bohlin, vd på Roxi stenhus.
Företaget hamnade på kollisionskurs med den underentreprenör man tog in för att bygga paret Gaudins hus.
De tyckte att de gjort rätt och därför blev projektet liggande länge än det skulle. Då kommer köparen i kläm, säger Gunnar Bohlin
Efter att ha följt gällande regler avbröt Roxi samarbetet med entreprenören och då var husbygget ordentlig försenat. Fuktskadan på huset var redan ett faktum.
Då gick vi igenom hela huset och gjorde ingenting förrän vi fick besked om att allt var helt torrt, säger Gunnar Bohlin.
Allt som var skadat eller felbyggt byttes ut och rättades till. Därmed anser man på Roxi stenhus att man gjort allt vad man kunnat för att paret Gaudin ska få ett bra hus.
Var går gränsen? Vi har bytt ut allt i huset. Vad ska vi göra mera? undrar Gunnar Bohlin.
Han anser att företaget byggt ett hus enligt det kontrakt man skrivit med köparen.
Detta har kostat oss en miljon kronor. Jag tycker att vi gjort vad vi kunnat och tagit vårt ansvar, säger Gunnar Bohlin.
På Roxi stenhus menar man att den rådande konflikten handlar om att paret Gaudins nu är ute efter att i efterhand pruta ner priset på huset.
Företaget har ändrat i sin organisation efter problemen med familjen Gaudins hus. Roxi stenhus har numera tre byggare anställda som kan rycka inom det kör ihop sig med någon underleverantör.
Vi måste ha resurser när något händer, säger Lars Bohlin.
För företaget återstår nu de rättsliga processerna mot både underleverantör och eventuellt även köpare. Först då står det klart vem som har rätt och vem som har fel.
Magnus Aspegren"
________________________________________________________________________________________________
Till Roxi,
Ingen rök utan eld.
Hade ni skött detta på ett bra sätt så hade inte tidningarna eller TV-programmet Plus tagit upp detta.
Se till att ni åtminstånde gör ett bra avslut.
Jag blir verkligen ledsen när jag läser era bortförklaringar, eller är det så att tidningen skriver fel.
____________________________________________________________________
Till Familjen Gaudins,
Det är ni som har fått oförtjänt mycket skit från Roxi.
Lycka till nu i ert nya hus.
Villebo
Vi har hållit oss till det här så då har vi städat utanför vår dörr, säger Lars Bohlin, vd på Roxi stenhus...*.jösses vilket skitsnack *
Skulle Roxi ha fått oförtjänt mycket skit??? Och ha det städat utanför dörren??Nä dom har förtjänat all skit dom fått och all skit dom ska få. Bara för att man sopar det under mattan betyder inte det att man har det det städat !!
Tycker dom ska vara glada att dom hittills kommit så lindrigt undan för nu är det slut med det.
Roxi Stenhus har skickat kronofogden på oss, med krav på pengar dom inte har rätt till. Dom har inga som helst spärrar, dom skiter fullständigt i vad dom utsätter min familj för. Alltså får man bära sig åt precis hur som helst utan påföljder? Jag vet att vi har rätten på vår sida och välkomnar ett avgörande i domstolen. Då får vi slut på den här cirkusen en gång för alla.
För att ta ett exempel på hur oärliga dom är så kräver dom betalt för 9 timmars arbete utav hopsättning av skåp ca.4.000:-. Det är väl inget fel i det, om det inte vore jag själv som satt ihop skåpen. Dom vill alltså ha betalt för ett jobb som jag utfört. Jag har upprepade gånger påtalat den felaktiga debiteringen, men tro inte att dom korrigerar den.
Så här fortsätter den sammanställning på tilläggskostnader dom drömt ihop. Jag menar ...om man som kund beställt en trappa för 30.000:- och sen när den är på plats och det är dags för slutfakturering vill dom ha 5.000:-till för trappan,då kan man inte annat än kalla det för bedrägeri. Dom följer inte ens sitt eget avtal och skiter i om dom har påskrivna tilläggskontrakt eller inte, dom ska bara ha pengarna.:eek:
Dom kräver (som jag skrivit i tidigare inlägg) betalning för en massa saker som dom varken levererat eller som jag beställt, så istället för de 35.000:- kronor som skulle dras av i slutfaktureringen, har dom fabulerat ihop att vi skulle betala Roxi 15.000:- alltså en diff på 50.000:- till deras fördel förstås.
Man undrar ju om dom snyggar till siffrorna på detta vis nu när det är dags för delårsrapport. Det ser ju väldigt bra ut med en massa kundfodringar i den, det är väl ingen som kontrollerar om dom verkligen har rätt till pengarna. Tycker att aktieägarna ska kräva en kontroll av styrelsens förfaranden.
Det finns många av oss missnöjda Roxikunder och efter helgens träff med några av dom, så vet man i alla fall att Roxi Stenhus är konsekventa med sina lögner. Vi har alla blivit behandlade på samma sätt och kallade både det ena och andra. Så för mig är det skrattretande att läsa Bohlin brödernas uttalande om hur synd det är om dom. Roxi pratar ju som om Gaudins är den enda missnöjda kund dom någonsin haft . Men det lär dom och potensiella kunder till Roxi bli varse om att så är inte fallet.
Hur ska dom förklara sig när nästa missnöjda kunder dyker upp i tidningarna? För att få rent utanför sin dörr får dom sopa j-ligt (ursäkta språket) länge!!!
Marina i Eslöv
Skulle Roxi ha fått oförtjänt mycket skit??? Och ha det städat utanför dörren??Nä dom har förtjänat all skit dom fått och all skit dom ska få. Bara för att man sopar det under mattan betyder inte det att man har det det städat !!
Tycker dom ska vara glada att dom hittills kommit så lindrigt undan för nu är det slut med det.
Roxi Stenhus har skickat kronofogden på oss, med krav på pengar dom inte har rätt till. Dom har inga som helst spärrar, dom skiter fullständigt i vad dom utsätter min familj för. Alltså får man bära sig åt precis hur som helst utan påföljder? Jag vet att vi har rätten på vår sida och välkomnar ett avgörande i domstolen. Då får vi slut på den här cirkusen en gång för alla.
För att ta ett exempel på hur oärliga dom är så kräver dom betalt för 9 timmars arbete utav hopsättning av skåp ca.4.000:-. Det är väl inget fel i det, om det inte vore jag själv som satt ihop skåpen. Dom vill alltså ha betalt för ett jobb som jag utfört. Jag har upprepade gånger påtalat den felaktiga debiteringen, men tro inte att dom korrigerar den.
Så här fortsätter den sammanställning på tilläggskostnader dom drömt ihop. Jag menar ...om man som kund beställt en trappa för 30.000:- och sen när den är på plats och det är dags för slutfakturering vill dom ha 5.000:-till för trappan,då kan man inte annat än kalla det för bedrägeri. Dom följer inte ens sitt eget avtal och skiter i om dom har påskrivna tilläggskontrakt eller inte, dom ska bara ha pengarna.:eek:
Dom kräver (som jag skrivit i tidigare inlägg) betalning för en massa saker som dom varken levererat eller som jag beställt, så istället för de 35.000:- kronor som skulle dras av i slutfaktureringen, har dom fabulerat ihop att vi skulle betala Roxi 15.000:- alltså en diff på 50.000:- till deras fördel förstås.
Man undrar ju om dom snyggar till siffrorna på detta vis nu när det är dags för delårsrapport. Det ser ju väldigt bra ut med en massa kundfodringar i den, det är väl ingen som kontrollerar om dom verkligen har rätt till pengarna. Tycker att aktieägarna ska kräva en kontroll av styrelsens förfaranden.
Det finns många av oss missnöjda Roxikunder och efter helgens träff med några av dom, så vet man i alla fall att Roxi Stenhus är konsekventa med sina lögner. Vi har alla blivit behandlade på samma sätt och kallade både det ena och andra. Så för mig är det skrattretande att läsa Bohlin brödernas uttalande om hur synd det är om dom. Roxi pratar ju som om Gaudins är den enda missnöjda kund dom någonsin haft . Men det lär dom och potensiella kunder till Roxi bli varse om att så är inte fallet.
Hur ska dom förklara sig när nästa missnöjda kunder dyker upp i tidningarna? För att få rent utanför sin dörr får dom sopa j-ligt (ursäkta språket) länge!!!
Marina i Eslöv
Roxi !
Dax att bytta namn igen!
Ta ert ansvar så kanske ni slipper byta namn igen, för det måste ju vara billigare.
Nu när ni lagt ut 1 miljon extra på Villa Gaudin, så kan det väll inte vara så mycket till som ni måste åtgärda.
//Villebo
Dax att bytta namn igen!
Ta ert ansvar så kanske ni slipper byta namn igen, för det måste ju vara billigare.
Nu när ni lagt ut 1 miljon extra på Villa Gaudin, så kan det väll inte vara så mycket till som ni måste åtgärda.
//Villebo
Tack Marina för ett trevligt möte!!!
Efter helgen möte med missnöjda Roxiköpare, får man verkligen en tankeställare... Alla har vi blivit debiterade felaktigt, haft problem med att få prisuppgifter och felaktiga fakturer (som inte ens följer kontraktet med dröjsmålsränta eller 10 dagars netto )som de inte velat kreditera. Alla har vi blivit lovade ett hus på 6 månader, vårt tog ex 13 månader efter kontraktskrivande. Alla husen har blivit försenade(!!!) Finns det någon som byggt med Roxi och är nöjd samt att huset inte blivit försenade?
Jag har själv blivit kallad otrevlig kund av ekonomichefen när jag ville veta hur högt upp man kaklade badrummet vid snedtak, Blivit lovade skrifligen att man ska korrigera vissa kostnader pga Roxi feltolkat en beställning, som fördyrade vår bygge med ca40 000kr. Vad man lover håller man absolut inte!!!!
Det är inte pengarna det handlar om utan att man håller vad man lovar...
mvh
margareta marieholm
Efter helgen möte med missnöjda Roxiköpare, får man verkligen en tankeställare... Alla har vi blivit debiterade felaktigt, haft problem med att få prisuppgifter och felaktiga fakturer (som inte ens följer kontraktet med dröjsmålsränta eller 10 dagars netto )som de inte velat kreditera. Alla har vi blivit lovade ett hus på 6 månader, vårt tog ex 13 månader efter kontraktskrivande. Alla husen har blivit försenade(!!!) Finns det någon som byggt med Roxi och är nöjd samt att huset inte blivit försenade?
Jag har själv blivit kallad otrevlig kund av ekonomichefen när jag ville veta hur högt upp man kaklade badrummet vid snedtak, Blivit lovade skrifligen att man ska korrigera vissa kostnader pga Roxi feltolkat en beställning, som fördyrade vår bygge med ca40 000kr. Vad man lover håller man absolut inte!!!!
Det är inte pengarna det handlar om utan att man håller vad man lovar...
mvh
margareta marieholm
Lider med er...
Lite magstarkt av nämnd firma att lägga ut fam. Gaudins hus som rena referenshuset på deras sida.
Tjusiga bilder och ett intryck av att alla är nöjda och belåtna.
Se:
http://www.roxistenhus.se/sidan/sidan/j/bild.htm
Finns även som genväg från deras startsida.
Nu har ju debatten varit väldigt fylld med information från enbart ena parten, vilket normalt gör mig lite skeptisk till att till 100% svälja allt. Men efter ha gått igenom alla inlägg så är i alla fall min bedömning av Roxi som husleverantör väldigt klar.
Jag slutar aldrig förvånas över att det faktiskt finns människor bakom ett sådant här företag, som verkligen anser att dom gör ett bra arbete. Hur dessa är funtade är för mig en gåta.
Jag önskar alla Roxi-kunder lycka till.
Lite magstarkt av nämnd firma att lägga ut fam. Gaudins hus som rena referenshuset på deras sida.
Tjusiga bilder och ett intryck av att alla är nöjda och belåtna.
Se:
http://www.roxistenhus.se/sidan/sidan/j/bild.htm
Finns även som genväg från deras startsida.
Nu har ju debatten varit väldigt fylld med information från enbart ena parten, vilket normalt gör mig lite skeptisk till att till 100% svälja allt. Men efter ha gått igenom alla inlägg så är i alla fall min bedömning av Roxi som husleverantör väldigt klar.
Jag slutar aldrig förvånas över att det faktiskt finns människor bakom ett sådant här företag, som verkligen anser att dom gör ett bra arbete. Hur dessa är funtade är för mig en gåta.
Jag önskar alla Roxi-kunder lycka till.
Ha, ha, ha, ha.............snacka om dåligt omdöme.hasslof skrev:
Detta är ju också ett bevis på att de måste vara nyetablerade och relativt okunniga eftersom de inte har andra referenshus att ta till än det som valsat runt som skitbygge i media.
Hur tänker man? (om man överhuvudtaget tänker)
Mitt råd till Roxi Stenhus företagsledning/projektledare och säljare:
Fundera på en alternativ karriär!
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Om man läser om dem så verkar det ju vara det de håller på med, tänka på altertnativ karriär.
De har investerat i ett åkeri, och tydligen i ett antal byggmarknader. Så troligen håller de på och avvecklar sitt eget byggande. Det är väl ungefär det enda som kan motivera den nästan avsiktliga destruktionen av varumärket.
De har investerat i ett åkeri, och tydligen i ett antal byggmarknader. Så troligen håller de på och avvecklar sitt eget byggande. Det är väl ungefär det enda som kan motivera den nästan avsiktliga destruktionen av varumärket.
Som jag tidigare berättat så har vi en tvist med Roxi om vad som levererats och inte.
Deras svar på konflikten var att skicka den bestrida fakturan till kronofogden.
När jag sen öppnade min mail igår (071022) så fanns där ett mail från Roxi:
Jag bifogar utdrag ur ovan nämnda mail för att ni ska förstå min förrvirring (är det någon som vill se hela är det bara att skicka ett PM):
Utdrag ur mail från Roxi Stenhus: Med mina kommentarer vid sidan om.
Vi skickar aldrig en faktura, förrän vi har utfört eller levererat det som fakturan avser.
Kommentar: Märkligt att jag då ska betala montering för skåp jag själv monterat.
Vår åsikt är att det finns ett laga krav för hela fakturabeloppen.
Kommentar: Trots att vi har papper på motsatsen.
Som kund kan man ha rätt att innehålla belopp som är tvistiga, men då endast den tvistiga delen. Det är således inte acceptabelt att låta bli att betala hela fakturabelopp, bara för att ni inte anser sista spiken inte är fullt islagen.
Kommentar: Det vore ju bra om spiken i alla fall vore påbörjad innan man vill ha betalt.
Vår vilja och ambition är alltid att reda ut det som är oklart. Är något fel så korrigerar vi utan fördröjning levererat innehåll och ändrar fakturan så att den kan betalas.
Kommentar: Som sagt vi har ju bara väntat sen mars månad och det kallar inte jag utan fördröjning. Snarare nonchalans mot kunden. Roxi har aldrig varit så aktiva som nu när det gäller att få in
sina pengar. Så ambitionen och viljan verkar inte vara så värst påtalande.
Vid protest mot faktura måste klart anges, exakt vad ni anser vara tvistigt. Detta skall göras skriftligt.
Kommentar: Detta har vi gjort, trots det skickade Roxi det till kronofogden.
Vi vill också att ni skriver ett par tider som vi kan få komma och besiktiga era påstående.
Är era påstående är fel kommer vi kräva skadestånd och betalt för det extra arbeten ni förskaffat oss.
Kommentar: Vad ska dom besiktiga? Och hur fräck får man vara egentligen, att skriva att dom kommer kräva skadestånd och betalt för extra arbete. Hur ska dom kunna ta betalt för extra arbete när dom inte ens utför det arbete som dom ska utföra.
Det roliga med det här mailet är att ett exakt likadant är skickat till familjen Gaudin. Så mycket för ambitionen och viljan att lösa oklarheter. Dom orkar inte ens skriva ett personligt mail som angår just den kunden det skickas till.
Min förvirring är stor då jag inte riktigt förstår varför dom skickat detta till oss. Dom har ju redan sänt in ärendet till kronofogden och troligtvis blir det en fråga för tingsrätten. Vet inte Eller vi kanske bara råkade komma med i all hast när dom mailade sina övriga kunder ang. "tvistiga" fakturor.
Ja..den som lever får väl se, det kommer kanske fler intressanta mail i lådan idag. Vem vet? *väntar med spänning*
Till mina vänner i samma situation vill jag bara säga...Tillsammans är vi starka
Marina, Eslöv
Japp, precis samma brev skickades till oss. Varför skickar de ett sådant till oss ? Vi har ju hävt vårt kontrakt med dem!. De fel som återstår kommer vi att åtgärda med utomstående, pålitliga, entreprenörer.
Även vi har fått ett betalningsföreläggande ifrån Kronofogden för fakturor vi anser inte ska betalas.
2 bluffakturor har vi också fått. En faktura för ”utebliven vinst”. Plus poster för något som skulle ingå i totalentreprenaden som de nu tilläggsdebiterar oss för. Den andra fakturan för Ommålning (för att de gjorde ett katastrofjobb ifrån början och var tvungna att måla om allt ???) uppsättning av att det var ett IKEA-kök (som de påstod skulle ingå i totalentreprenaden) m m. Allt för att de ska slippa betala det vite de är skyldiga oss.
Även vi har fått ett betalningsföreläggande ifrån Kronofogden för fakturor vi anser inte ska betalas.
2 bluffakturor har vi också fått. En faktura för ”utebliven vinst”. Plus poster för något som skulle ingå i totalentreprenaden som de nu tilläggsdebiterar oss för. Den andra fakturan för Ommålning (för att de gjorde ett katastrofjobb ifrån början och var tvungna att måla om allt ???) uppsättning av att det var ett IKEA-kök (som de påstod skulle ingå i totalentreprenaden) m m. Allt för att de ska slippa betala det vite de är skyldiga oss.
Intressant med massproduktion av samma brev. Mycket konstigt att ett företag som är börsnoterat inte kan skriva ett direkt brev till personen som det berör, utan använder samma brev till fler kunder. Men vem vet hur många kunder som fått brevet. Faktiskt, vi blev aldrig skickade till kronofogden, fast vi bestred flera idiotiska fakturer som hade mycket felaktigheter i sig.
mvh
maggan
mvh
maggan
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
För att undvika att de som diskuterar i den här tråden blir anklagade för förtal, har jag redigerat bort personnamn.
Tänk på att ni bara diskuterar företag, inte personer.
Tänk på att ni bara diskuterar företag, inte personer.
