Hej på er!
Kul att jag hittade denna tråden, jag letar efter så mycket info så möjligt om Mockfjärds Fönster AB, då det lutar åt att vi hamnar i tingsrätten efter deras skit jobb.

Har ni lust så får ni gärna maila mig så mycket info så möjligt om de strul ni haft, vill även gå ut i pressen och då vore det skönt om man kunde gå ihop några stycken och få ihop ett bra brev till media. Nedan följer ett litet utkast av vad jag råkat ut för.

Mockfjärd visar sig stora och seriösa utåt, jag har konstaterat att företaget bara verkar vara ett ”luft” företag, dom säljer bara fönster och lejer bort resten, den information jag fått är att deras fönster inte ens är ”Mockfjärd”, det är Svenska fönster som tillverkar och åtar sig service/reklamation, (när Mockfjärd behagar att meddela dom). För mig tog det ”bara” 7 månader!!!!

07-02 hade jag besök av en mycket trevlig säljare från Mockfjärd, han lyckades tala om kull mig och det slutade med att vi beställde nya fönster till vårt hus. Totalt 11 fönster till ett ordervärde på 68.200:-

Enligt säljarens argument så lät detta helt okej, och gav oss känslan av att göra en bra affär, dom hade nämligen ett erbjudande så jag betalade bara för fönstren, montering och utvändig listning, fönstebläck etc. bjöd dom på. Sen fick jag en hel del fina rabatter för att dom ville sätta upp en reklamskylt på tomten, jag köpte så många fönster så det blev mängdrabatt, sen fick jag även rabatt för att jag tipsat dom om några vänner som också planerade fönsterbyte. (Attans tur att det inte blev Mockfjärd hos dom).

Så långt lät det bra, men allt eftersom tiden gick så konstaterade jag att jag åkt på en riktigt blåsning.

Orderbekräftelsen och säljaren lovade mig leverans och montering vecka 17-18. 2007-10-05, var en montör här och monterar det sista fönstret!! 23 veckor försenade!!!!

Det kom en lastbil med fönster vecka 20, samma vecka kom ett par montörer och skulle ordna allt, först och främst visade sig att 2 fönster var i felaktigstorlek, och ett tredje som inte vara alls som utlovat. Montörerna var ett par riktiga klåpare, efter montörerna ”monterat färdigt” visade det sig att 5 av 8 fönster var defekta och utsidan såg ut som sju svåra år!

Detta gjorde att jag fick göra en reklamation till Mockfjärd, då stannade allt. Jag var inte vatten värd i deras ögon och montörerna var som bortblåsta, där stod jag med halvfärdigt montage, plåtar på utsidan som knappt satt fast.

Montörerna skulle göra allt utom insidan, den biten skulle jag sköta själv, men pga. Skador och felaktigt monterade fönster stod vi utan lister, fönsterbrädor, gardiner mm.

Under den första tiden blev jag lovad att dom sista fönstren skulle monteras, detta 2 gånger, efter båda gångerna fick vi stänga ner vårt företag och flytta alla kontorsmaskiner mm, bägge gångerna helt i onödan, det dök aldrig upp nån. tillslut gav jag upp och ordnade montering av vårt kontorsfönster själv, det finns inga möjligheter att driva ett företag som till största delen är nerpackat i kartonger.

I mitten på maj var mitt tålamod slut, jag försökte kontakta Mockfjärd på alla möjliga sätt, e-post, fax, telefon, utan någon som helst respons, 2007-08-23 fick jag ett brev om att dom mottagit min reklamation, det tog dom alltså runt 5 månader, mitt ärende hade ”trillat mellan stolarna” måste varit en redig pappershög mellan dom stolarna!!!

Jag var så förbannad att jag skulle viljat skicka tillbaka dom fönster som ej är monterade så jag krävde en specifikation med prisuppgifter per fönster för att först kunna kontrollera så det blir rätt prisavdrag om jag gör en retur, då kom den värsta smällen av alla, då hade dom troligtvis missat att ”gömma” dom sista raderna i orderbekräftelsen som troligtvis säljaren hade gjort.

Det fina erbjudande jag fick när jag beställde var rent skitsnack!
I februari slutade min order som sagt på 68.200:- och detta skulle då bara vara för fönstren.

Så här så den verkliga prisbilden ut:

Fönster: 47.730
Frakt: 2.626
MONTERING: 17.844

Jag ifrågasatte detta och ekonomichefen förklarade att denna monteringskostnad alltid står med men att fönsterpriserna är rabatterade med denna summa.

Köpte inte riktigt den förklaringen, så jag bad några kompisar ringa runt några säljare och begära pris på exakt likadana fönster som jag köpt. Dom bad om enbart fönsterpris utan monterig mm.

Mina fönster är ca 1.800:- dyrare per styck. Alltså monteringskostnaden delat med de antal fönster jag köpt.

Lite rörigt kanske, men kort sagt, jag har bestridit fakturan och kommer att gå till tingsrätten om det inte löser sig med någon form av kompensation. Men Mockfjärd tycker att 7 månaders monteringstid för 10 fönster är en rimlig tid.

Hej igen!

Kan som lägesuppdatering för vår del meddela att dörrbladet, som ska ersätta det som var trasigt vid tidigare leverans, dök upp i dag 27/11 (givetvis med skadat emballage men innehållet verkar såvitt jag kan se ut att vara helt) och avisering skedde i slutet på förra veckan dvs v 47. Så långt får man väl säga att löftet från Mockfjärds var någorlunda korrekt...
Nu ska montören komma på måndag 3/12 och förhoppningsvis är sen vår installation slutförd om än med viss fördröjning från den ursprungliga leveransveckan som var v 24-25!

kuben det skulle vara intressant att få reda på om du har fått något erbjudande om kompensation och om det i så fall är enligt deras policy som jag redogjort för i tidigare post.

Vackert citat från Mockfjärds Fönster:

"När reklamationer och fel uppstår har vi både skyldigheter och rättigheter att åtgärda dessa.
När vi väl har utfört detta ser vi ingen anledning till någon ekonomisk kompensation, då vi tagit fullt ansvar genom installationen".

Visst är det underbart att dom tar sitt ansvar och tycker att över sex månaders väntan i ett halv färdigt hus är helt ok!

Nu har jag fått räkningen.
Men mina utvändiga fönsterfoder som fanns med i det paket jag köpte det vill Mockfjärd inte veta av.
Jag blir bara så frusterad, säljaren var ju så trevlig när vi satt vid köksbordet och gjorde upp affären, då fanns det inga
problem.
Det var ju en "Helhetslösning" jag köpte......BAH

Bestrid fakturan direkt.

Kosta på dig 50kr och skicka det rekommenderat.

Säljarna är riktigt trevliga tills man skrivit under, osar ganska mycket Yreg om det hela.

Kanske vi skulle slå ihop oss och skriva några fina rader till media? :D

Är det intressant för er så skicka mig ett pm. (jag är på krigsstigen)

Jag vill verkligen varna ALLA för Mockfjärds fönster! Våra fönster (22 totalt) skulle monteras vecka 24-25 och i fredags 7 december lämnade de oss då de tyckte att de var klara. Är det rimligt att man ska behöva bo i en byggarbetsplats i 6 månader? En mycket stor del av de dryga 200 000 kronorna vi betalar är ju för monteringen och det handlar ju inte bara om att det ska bli rakt och snyggt, även om det är viktigast. Ingenting har fungerat och vi har från den dagen vi skrev på offerten blivit behandlade som skräp. Jag kommer att driva mitt fall stenhårt och även om jag inte kommer att lyckas med att få den kompensation som jag tycker att jag borde ha så ska jag åtmistone vara det mest irriterande de någonsin träffat på. Antingen ger de mig ersättning på en gång eller så kommer jag att ringa och stjäla så mycket tid av deras kundtjänst och andra så det hade blivit billigare att bara betala det de är skyldiga. Ett sådant här skräpföretag är vi nästan skyldiga att lyfta till ytan för att varna alla som ens tänker tanken att anlita dem. Sverker brukar göra dunderbra repotage....

Låter trist det som hänt alla.

Kan inte låta bli att tänka på deras tjänstebilar som står uppradade i närheten av deras säljkontor som ligger nära vårt hus.

Det är bara fina V70, Passat, A4 m.m.

Dom kanske måste skinna kunderna för att ha råd med sina bilar......=)

/ P

Min säljare har ringt och imorgon ska vi träffas och "lösa problemen". Det var länge sedan jag pratade med en sådan vänlig person.
Nu är det spännande.

Sommarfint, vill dom träffas och lösa problemet så tror jag faktiskt idag att dom gör det!

Som jag skrivit innan så blev hela min fönsteraffär en stor besvikelse eftersom det strulade så länge.

Har nu fått en förklaring från Mockfjärds och bollat en lång diskussion fram och tillbaka, det visade sig i slutänden att de inte är så motvilliga som jag trott, självklart hoppades man på en lösning tidigare, men nu har jag fått alla fel åtgärdade och fått en mycket bra respons av företagets ledning, och jag är även glad för att dom faktiskt följer sin policy.

Sen måsta jag säga att det hänger mycket på monteringsföretagen, de montörer vi hade under slutfasen gjorde ett riktigt bra jobb, är nog där det brister, kommunikation mellan ledning / säljare / montör.

Ledningen tog sitt ansvar, synd bara att man inte var tillräckligt smart och tog kontakt med dom direkt.

Så själv känner jag mig nöjd idag, det ser riktigt bra ut hemma och elmätaren snurrar inte lika fort.

måste bara skriva av mig lite jag med.

Beställde fönster i våras för att efter MAX 10v(leveranstid som dom lovade i STEN) kunna installera dessa under min
semester så det skulle bli perfekt. Hade köpt själva monteringen...men listning inne och allt jobb ute skulle jag göra själv. Fick mina fönster lika mkt försenade som dom flesta här...efter många om och men i olika leveranser. Jag måste dock
rekomendera min montör, han var TOPPEN!!!!
Efter otaliga jaganden efter folk på MF och flera lögner&bortförklaringar så ledsnade jag.(hade även lite mindre skador)
..sa att jag inte ville ha fönstrena längre och påtalade om mitt muntliga avtal vi haft med säljaren dels om leveranstiden
och lite annat. Samt att jag hänvisade till konsumentköplagen om att jag inte tänkte betala förän allt var löst....

FÖr att göra en lång historia kort. Fick lite kompensation tillslut, fick kontakt med en bra person på MF. Är fortfarande
besviken på hur dom har misshandlat mig som kund. Men är väldigt nöjd med fönstrena ändå....så dom kan jag rekomendera..

hoppas det löser sig för alla. Ett tips till MF är ju attt dom borde team-builda sig lite och försöka sälja sig själv bättre genom
att hantera kundärenden bättre!!!!...
/
M

Ja, nu har Mockfjärds säljare varit hos mig..............Jag ska få de utvändiga fönsterfodrensom var med i mitt paket/helhetslösning monterade till våren (överenskommelse),

Jag blev också lovad att de små detaljer jag inte var nöjd med skulle åtgärdas.

Tråkigt att jag har lagt ner så mycket tid på att kontakta alla människor, jag har varit i kontakt med 5-6 st på Mockfjärd.
Jag har gjort reklammation och kontaktat KO i min kommun,
Alla papper var ifyllda för att gå vidare till ARN.

Men nu hoppas jag att allt blir bra, får väl se resultatet i maj-månad.

Nu har jag registrerat domänen www.ratamockfjärdsfönster.se. Välkomna att maila mig era historier så kan jag lägga ut dem så snart sidan är uppe.

/Janne

Nu ligger sidan ute i alla fall. :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.