127 877 läst ·
107 svar
128k läst
107 svar
Varning för Mockfjärdsfönster!! (sthlm)
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Tror igentligen inte att du kan kräva ersättning för just det. Möjligen om du kan bevisa att du haft extrakostnader för att du ex. blivit tvungen att hyra ett kontor på stan istället för ditt arbetsrum. ärligt talat skall du nog vara mer än nöjd om de betalar ett skadetsånd på 5000 (såvida du inte haft dokumentarade välmotiverade kostnader på mer).
Eftersom jag startade denna tråd kan jag komma med uppdatering på vårt läge just nu.
Vi valde Mockfjärdsfönster bl.a för detta: (citat deras hemsida)
Det bästa med oss är att du inte behöver göra någonting själv.
Får vi förtroendet att byta dina fönster och dörrar, tar vi ansvar för hela bytet:
från planering och rådgivning hemma hos dig till färdig installation,
och du har endast en kontaktperson genom hela processen. Kan det bli mycket enklare.
Det känns som att allting som kunde gå fel har gjort det hos oss, det var detta jag var rädd
för, därför kändes det tryggt att anlita en av de stora på marknaden. Men såhär i efterhand
så ångrar jag mig bittert, det har orsakat mig en massa jobb, tidspillan och oro.
Folk man pratar med om det säger att det låter som en fars, och jag är villig att hålla med.
1,5 år efter beställningen av fönstren har Mockfjärd ännu inte fått ordning på allting.
I Mars 2006 beställer vi fönster av Mockfjärdsfönster (säljare 1) han måttar och lovar ca 3-4 mån
lev tid och installerat inom den tiden. Vi väntar och väntar när 4 månader gått så ringer jag
upp säljare och frågar hur det går med våra fönster, får till svar..."är inte dom monterade redan?"
Det visar sig att han glömt beställa dem, trott att han faxat upp beställningen men missat det!!!?
Jag ber att få prata med hans chef, och han tar över ärendet = (Säljare 2). Han lovar att fixa
detta supersnabbt om vi ger dem fortsatt förtroende, vilket vi gör. Det kommer över en snickare igen
på min begäran och snickaren konstaterar att 7 av 12 fönster är felmätta.
Efter ytterligare 4 månaders väntan börjar jag bli skitförbannad och börjar pressa säljare 2, undrar vad som händer....veckan därpå dyker hälften av fönstren upp och samtidigt en lapp i lådan att jag skall ringa en snickare, vilket jag gör. Snickaren säger åt mig att vänta tills allt har kommit och ringa honom igen. 1,5 vecka senare dyker nästa laddning med fönster upp jag ringer snickaren. Då visar det sig att han inte har tid utan skjuter hela tiden upp monteringen, efter 2 veckor blir jag förbannad och ringer säljaren och ber honom fixa, för då har snickarens släkting blivit sjuk eller nått.
Vi har inte kunnat använda vår parkeringsplats på 3,5 vecka, fönstren stod ute i väder och vind.
Grannarna är förbannade för att vi står ivägen på gatan med vår bil.
Nu börjar det riktiga strulet med Säljare 2, han svarar inte när jag ringer, säger att han skall ringa upp men gör inte det, lovar att han skall komma förbi, undanflykter och sen helt plötsligt så försvinner han....visade sig att han "tog slut" han också precis som någon skrev ovan.
Sista samtalet jag hade med honom stod han i ett hotellrum i Thailand.....och lovade ringa när han kom hem....
Jag tar då kontakt med Mockfjärds ledning och vidtalar dem för 3:dje gången att detta är helt snett.
Får efter mkt om och men prata med ngn planerare av ngt slag som skickar mig till en 3 dje snickarfirma som jag själv får ringa och boka in. Så mycket för "vi tar hela ansvaret...."
OK, snickarfirma 3 dyker upp till slut efter typ 4 samtal och påbörjar arbetet, vi upptäcker en del fraktskador som anmäls direkt till Mockfjärd. Snickarfirma 3 var tyvärr inte dom nogrannaste grabbarna på denna jord.
Det slarvas en hel del, geringar blev kass, foder blev för korta, inga spikskallar spacklades, dålig tätning runt om fönstren, hackig sågning av smyglister osv...ser tyvärr för dj-vligt ut på sina ställen.
Fortfarande foder utvändigt som inte är monterade och fönsterbräda som ligger ouppackad i källaren.
Dessutom spräckte dom ett fönster som skulle bytas ut enl deras chef, behöver jag nämna att det är fortfarande spräckt. Vi kunde inte ha soffan på dess normala plats i vintras p.g.a tätningen runt det fönstret är så dålig att man fryser av kallraset ner i soffan. På flera fönster har man kladdat med fogmassa så det är fläckar invändigt som är omöjliga? att få bort. Osv...
Dessutom levererades alla fönster med gulkromaterade beslag istället för krom färgade som vi skulle ha. (precis som ovan) Ett fönster var felhängt trots att vi påpekat det på beställningslapparna.
Nu trodde man ju i sin enfald att arbetet skulle slutbesiktigas av en säljare...."vår" säljare....men
han finns ju inte för han har "tagit slut" (som någon skrev ovan) meddelar kundtjänst när jag ringer dem.
Jag meddelar kundtjänst om allt skit som jag skrivit om ovan och det som händer är efter 4 månader dyker det upp en kille från Svenska fönster för att fixa en lackskada på en av karmarna, efter ytterligare 1 månad dyker slutfakturan upp det har nu gått ca 1år och 3 månader sen vi beställde fönstren.
Inte ett ljud från Mockfjärd om min reklamation av hela arbetet från start till ?slut?.....
Jag bestrider fakturan direkt och förväntar mig en reaktion, reaktionen blir att jag får en påminnelse
på utebliven betalning från Mockfjärd.
Jag blir riktigt förbannad och ringer upp kundtjänst igen....dom har inte ens hört talas om
våra problem säger dom..nähe...jag har ju bara skickat ca 10 mail och ringt om detta under
ett antal månaders tid. Efter 1 timma ringer dom upp då har dom helt plötsligt hittat några mail från mig
med bilder på den usla monteringen och mina klagomål. Dom vill ha betalt jag vill inte betala utan
att ngn kommer och tittar på det. Dom lovar att ringa upp mig inom ett par dagar.....dagarna gick...månaderna gick...
Innan jag gick på semester i midsomras fick jag en lapp från Mockfjärd att dom emottagit min
reklamation men att dom har inte tid att behandla den just nu, p.g.a tillfällig underbemanning.
Jag har inte hört ngt sedan dess.
Så jag har inga bra erfarenheter av Mockfjärd, inte ens en ursäkt har man fått!
Känns inte som att dom bryr sig faktiskt, man kanske inte behöver göra det när man är så stora?
Så mycket irritation och oro som detta fönsterbyte har åsamkat vår familj önskar jag ingen!
\\KoH
Vi valde Mockfjärdsfönster bl.a för detta: (citat deras hemsida)
Det bästa med oss är att du inte behöver göra någonting själv.
Får vi förtroendet att byta dina fönster och dörrar, tar vi ansvar för hela bytet:
från planering och rådgivning hemma hos dig till färdig installation,
och du har endast en kontaktperson genom hela processen. Kan det bli mycket enklare.
Det känns som att allting som kunde gå fel har gjort det hos oss, det var detta jag var rädd
för, därför kändes det tryggt att anlita en av de stora på marknaden. Men såhär i efterhand
så ångrar jag mig bittert, det har orsakat mig en massa jobb, tidspillan och oro.
Folk man pratar med om det säger att det låter som en fars, och jag är villig att hålla med.
1,5 år efter beställningen av fönstren har Mockfjärd ännu inte fått ordning på allting.
I Mars 2006 beställer vi fönster av Mockfjärdsfönster (säljare 1) han måttar och lovar ca 3-4 mån
lev tid och installerat inom den tiden. Vi väntar och väntar när 4 månader gått så ringer jag
upp säljare och frågar hur det går med våra fönster, får till svar..."är inte dom monterade redan?"
Det visar sig att han glömt beställa dem, trott att han faxat upp beställningen men missat det!!!?
Jag ber att få prata med hans chef, och han tar över ärendet = (Säljare 2). Han lovar att fixa
detta supersnabbt om vi ger dem fortsatt förtroende, vilket vi gör. Det kommer över en snickare igen
på min begäran och snickaren konstaterar att 7 av 12 fönster är felmätta.
Efter ytterligare 4 månaders väntan börjar jag bli skitförbannad och börjar pressa säljare 2, undrar vad som händer....veckan därpå dyker hälften av fönstren upp och samtidigt en lapp i lådan att jag skall ringa en snickare, vilket jag gör. Snickaren säger åt mig att vänta tills allt har kommit och ringa honom igen. 1,5 vecka senare dyker nästa laddning med fönster upp jag ringer snickaren. Då visar det sig att han inte har tid utan skjuter hela tiden upp monteringen, efter 2 veckor blir jag förbannad och ringer säljaren och ber honom fixa, för då har snickarens släkting blivit sjuk eller nått.
Vi har inte kunnat använda vår parkeringsplats på 3,5 vecka, fönstren stod ute i väder och vind.
Grannarna är förbannade för att vi står ivägen på gatan med vår bil.
Nu börjar det riktiga strulet med Säljare 2, han svarar inte när jag ringer, säger att han skall ringa upp men gör inte det, lovar att han skall komma förbi, undanflykter och sen helt plötsligt så försvinner han....visade sig att han "tog slut" han också precis som någon skrev ovan.
Sista samtalet jag hade med honom stod han i ett hotellrum i Thailand.....och lovade ringa när han kom hem....
Jag tar då kontakt med Mockfjärds ledning och vidtalar dem för 3:dje gången att detta är helt snett.
Får efter mkt om och men prata med ngn planerare av ngt slag som skickar mig till en 3 dje snickarfirma som jag själv får ringa och boka in. Så mycket för "vi tar hela ansvaret...."
OK, snickarfirma 3 dyker upp till slut efter typ 4 samtal och påbörjar arbetet, vi upptäcker en del fraktskador som anmäls direkt till Mockfjärd. Snickarfirma 3 var tyvärr inte dom nogrannaste grabbarna på denna jord.
Det slarvas en hel del, geringar blev kass, foder blev för korta, inga spikskallar spacklades, dålig tätning runt om fönstren, hackig sågning av smyglister osv...ser tyvärr för dj-vligt ut på sina ställen.
Fortfarande foder utvändigt som inte är monterade och fönsterbräda som ligger ouppackad i källaren.
Dessutom spräckte dom ett fönster som skulle bytas ut enl deras chef, behöver jag nämna att det är fortfarande spräckt. Vi kunde inte ha soffan på dess normala plats i vintras p.g.a tätningen runt det fönstret är så dålig att man fryser av kallraset ner i soffan. På flera fönster har man kladdat med fogmassa så det är fläckar invändigt som är omöjliga? att få bort. Osv...
Dessutom levererades alla fönster med gulkromaterade beslag istället för krom färgade som vi skulle ha. (precis som ovan) Ett fönster var felhängt trots att vi påpekat det på beställningslapparna.
Nu trodde man ju i sin enfald att arbetet skulle slutbesiktigas av en säljare...."vår" säljare....men
han finns ju inte för han har "tagit slut" (som någon skrev ovan) meddelar kundtjänst när jag ringer dem.
Jag meddelar kundtjänst om allt skit som jag skrivit om ovan och det som händer är efter 4 månader dyker det upp en kille från Svenska fönster för att fixa en lackskada på en av karmarna, efter ytterligare 1 månad dyker slutfakturan upp det har nu gått ca 1år och 3 månader sen vi beställde fönstren.
Inte ett ljud från Mockfjärd om min reklamation av hela arbetet från start till ?slut?.....
Jag bestrider fakturan direkt och förväntar mig en reaktion, reaktionen blir att jag får en påminnelse
på utebliven betalning från Mockfjärd.
Jag blir riktigt förbannad och ringer upp kundtjänst igen....dom har inte ens hört talas om
våra problem säger dom..nähe...jag har ju bara skickat ca 10 mail och ringt om detta under
ett antal månaders tid. Efter 1 timma ringer dom upp då har dom helt plötsligt hittat några mail från mig
med bilder på den usla monteringen och mina klagomål. Dom vill ha betalt jag vill inte betala utan
att ngn kommer och tittar på det. Dom lovar att ringa upp mig inom ett par dagar.....dagarna gick...månaderna gick...
Innan jag gick på semester i midsomras fick jag en lapp från Mockfjärd att dom emottagit min
reklamation men att dom har inte tid att behandla den just nu, p.g.a tillfällig underbemanning.
Jag har inte hört ngt sedan dess.
Så jag har inga bra erfarenheter av Mockfjärd, inte ens en ursäkt har man fått!
Känns inte som att dom bryr sig faktiskt, man kanske inte behöver göra det när man är så stora?
Så mycket irritation och oro som detta fönsterbyte har åsamkat vår familj önskar jag ingen!
\\KoH
Vilken helvetisk mardröm Honken1, tycker det där låter som ett solklart fall för allas vår Sverker.
Det framgick inte riktigt på slutet om du betalt ännu eller inte?
Stå på dig och beklagar verkligen era problem, är själv i fönsterbytartagen. Skall byta fyra fönster och har haft fönsterinstallatören här och tänkte ta in Mockfjärd, men nu vete tusan. Mest neggo om dem i denna tråd iaf. Hmmmm
Det framgick inte riktigt på slutet om du betalt ännu eller inte?
Stå på dig och beklagar verkligen era problem, är själv i fönsterbytartagen. Skall byta fyra fönster och har haft fönsterinstallatören här och tänkte ta in Mockfjärd, men nu vete tusan. Mest neggo om dem i denna tråd iaf. Hmmmm
Det kallar jag missflyt! Inget verkar ju ha fungerat.
I mitt fall så var det tvärtom- allt fungerade. Men då var det jag själv som monterade och inte någon mockfjärdsmontör. Gjorde en reklamation och det kom ut en kille från svenska fönster och åtgärdade felen, nemas problemas...
Betala ej innan dom har slutbesiktat, stå på dej!!!
I mitt fall så var det tvärtom- allt fungerade. Men då var det jag själv som monterade och inte någon mockfjärdsmontör. Gjorde en reklamation och det kom ut en kille från svenska fönster och åtgärdade felen, nemas problemas...
Betala ej innan dom har slutbesiktat, stå på dej!!!
(se beskrivning längre upp i tråden)
Ja, här är det i alla fall ett nytt gäng snickare som varit och fortsatt nästan ett halvår efter start. Men de hade fått uppgift från Mockfjärdsfönster om att det handlade om "några timmar". Själva avsatte de tre dagar på två personer.
Och varje månad (sedan i augusti) har det blivit samtal till Handelsbanken Finans för att skjuta på betalningen. Nu har de börjat bli ganska irriterade också!
Ja, här är det i alla fall ett nytt gäng snickare som varit och fortsatt nästan ett halvår efter start. Men de hade fått uppgift från Mockfjärdsfönster om att det handlade om "några timmar". Själva avsatte de tre dagar på två personer.
Och varje månad (sedan i augusti) har det blivit samtal till Handelsbanken Finans för att skjuta på betalningen. Nu har de börjat bli ganska irriterade också!
Medlem
· västra götaland
· 73 inlägg
Hela upplägget känns som att ta bra betalt och lägga ut montagen till lägsta pris-då kan det aldrig sluta väl. Vad är det som gör att alla tror att den som lämnar lägsta priset är den som klarar jobbet bäst? Billigt blir aldrig bra i längden. Fast pris bidrar till slarv och fusk. Montören tjänar bara på sitt jobb och säljaren på fönsterpriset. Monteringen kan bli snabb om man tar genvägar=mer pengar.
Lycka till alla.
Lycka till alla.
Mockfjärdsfönster ska inte blandas ihop med Mockfjärds Snickarservice http://www.mockfjardssnickarservice.se/ som också ligger i Mockfjärd .
Dessutom billigare påstår folk i närområdet.
Man kan inte vara annat än imponerad över Mockfjärds Fönster AB utveckling. 97-98 var en av de två grundarbröderna själv hemma hos mig för att kränga några fönster och nu är det en jättekoncern. Jag trodde dum som jag är att det var fönster från Mockfjärd dvs Mockfjärds Snickarservice som representanten skulle sälja. Det är inte utan att jag har haft ett visst medlidande med Mockfjärds Snickarservice de senaste tio åren.
Dessutom billigare påstår folk i närområdet.
Man kan inte vara annat än imponerad över Mockfjärds Fönster AB utveckling. 97-98 var en av de två grundarbröderna själv hemma hos mig för att kränga några fönster och nu är det en jättekoncern. Jag trodde dum som jag är att det var fönster från Mockfjärd dvs Mockfjärds Snickarservice som representanten skulle sälja. Det är inte utan att jag har haft ett visst medlidande med Mockfjärds Snickarservice de senaste tio åren.
Kan inte annat än hålla med Honken om att servicen från detta företag är under all kritik!
De få saker de gjort som har varit bra (meddelat att ursprunglig leverans försenats med 1-2 veckor samt att säljaren fick hit montören för diskussion gällande byggnation av altanen som jag skulle göra under sommaren) har vida överskridits av allt j***a strul det inneburit att ha med dem att göra.
Att de lyckades försena den ursprungliga leveransen med 12 veckor hade jag kanske ha kunnat köpt om de visat lite fortsatt välvilja istället för att totalt ignorera mig som kund samt varit uppriktiga istället för att fara med osanning.
Alla kan vi ju drabbas av problem som i sin tur drabbar andra, men då brukar man ju försöka bjuda till för att lösa saken så att den drabbade parten åtminstone känner sig någorlunda nöjd i slutändan.
Är nu i den tråkiga situationen att jag hittills fått vänta ytterligare 8 veckor (beräknad leverans v 47) för att få ett dörrblad utbytt som var trasigt vid leverans och nu har de dessutom krävt slutbetalning trots att en reklamation pågår samt allt inte är levererat och godkänt.
För allt det strul som varit har de gått med på att dra av 5 000:- på ett ordervärde av 111 000:- då de har följande policy:
I det fall leveranstiden på grundordern har överskrivits mot utlovad leveransvecka enligt den orderbekräftelse som ni fått av oss, är ni berättigade till en ekonomisk kompensation på 1 % av orderbeloppet per vecka, upp till max 5 000 kr. Den tid det kan ta för oss att ta fram nytt material för att åtgärda reklamationerna, räknas ej som någon försening. Detta är endast en kundservice som vi både har skyldighet och rättighet att utföra.
Tycker att deras agerande är ganska långt ifrån den kvalitétspolicy som de har:
Mockfjärds Fönster står för god service och hög kvalitet I vår verksamhet tar vi hänsyn till produkten ända från tillverkningen till dess att den är monterad och klar. Vi ska arbeta med ständig utveckling och förbättring av våra verksamheter samt med att involvera samtliga i kvalitetskedjan såsom egen personal, montörer, återförsäljare och leverantörer i vårt kvalitets- och servicetänkande. Vi ska inte lova mer än vi klarar av och var och en i kvalitetskedjan ska ta ansvar för att så kostnadseffektivt som möjligt prestera maximal kundnytta.
Vårt mål är att alla våra kunder ska kunna rekommendera oss.
Summa summarum känns det i dagsläget svårt att rekommendera denna leverantör av fönster, även om det skulle visa sig att produkterna i sig är av hög kvalité, då det hela tiden varit jag som kund som fått tagit initiativ till att få information och liknande!
De få saker de gjort som har varit bra (meddelat att ursprunglig leverans försenats med 1-2 veckor samt att säljaren fick hit montören för diskussion gällande byggnation av altanen som jag skulle göra under sommaren) har vida överskridits av allt j***a strul det inneburit att ha med dem att göra.
Att de lyckades försena den ursprungliga leveransen med 12 veckor hade jag kanske ha kunnat köpt om de visat lite fortsatt välvilja istället för att totalt ignorera mig som kund samt varit uppriktiga istället för att fara med osanning.
Alla kan vi ju drabbas av problem som i sin tur drabbar andra, men då brukar man ju försöka bjuda till för att lösa saken så att den drabbade parten åtminstone känner sig någorlunda nöjd i slutändan.
Är nu i den tråkiga situationen att jag hittills fått vänta ytterligare 8 veckor (beräknad leverans v 47) för att få ett dörrblad utbytt som var trasigt vid leverans och nu har de dessutom krävt slutbetalning trots att en reklamation pågår samt allt inte är levererat och godkänt.
För allt det strul som varit har de gått med på att dra av 5 000:- på ett ordervärde av 111 000:- då de har följande policy:
I det fall leveranstiden på grundordern har överskrivits mot utlovad leveransvecka enligt den orderbekräftelse som ni fått av oss, är ni berättigade till en ekonomisk kompensation på 1 % av orderbeloppet per vecka, upp till max 5 000 kr. Den tid det kan ta för oss att ta fram nytt material för att åtgärda reklamationerna, räknas ej som någon försening. Detta är endast en kundservice som vi både har skyldighet och rättighet att utföra.
Tycker att deras agerande är ganska långt ifrån den kvalitétspolicy som de har:
Mockfjärds Fönster står för god service och hög kvalitet I vår verksamhet tar vi hänsyn till produkten ända från tillverkningen till dess att den är monterad och klar. Vi ska arbeta med ständig utveckling och förbättring av våra verksamheter samt med att involvera samtliga i kvalitetskedjan såsom egen personal, montörer, återförsäljare och leverantörer i vårt kvalitets- och servicetänkande. Vi ska inte lova mer än vi klarar av och var och en i kvalitetskedjan ska ta ansvar för att så kostnadseffektivt som möjligt prestera maximal kundnytta.
Vårt mål är att alla våra kunder ska kunna rekommendera oss.
Summa summarum känns det i dagsläget svårt att rekommendera denna leverantör av fönster, även om det skulle visa sig att produkterna i sig är av hög kvalité, då det hela tiden varit jag som kund som fått tagit initiativ till att få information och liknande!
Medlem
· Västernorrland
· 19 inlägg
Jag är en ny missnöjd i Mockfjärdgänget, är det någon av Er andra som gått vidare till ARN?
sommarfint: Jag har i dagsläget inte gått vidare så långt som till ARN, utan har endast vidtalat Konsumentvägledaren i Karlstad kommun där vi bor.
Vi väntar ju in v 47, då vår reklamation är tänkt att åtgärdas, för att efter det se hur utfallet i vårt ärende kommer att bli.
Är det någon som känner till om det går att föra grupptalan i dessa ärenden eller måste var och en dra respektive ärende till ARN?
I mångt och mycket verkar det ju som att de allra flesta av oss har drabbats av dålig/obefintlig service i form av sena leveranser, alldeles för dålig ersättning för den "skada" man lidit (enligt eget tycke) samt förutom detta även ett undermåligt utfört arbete i vissa delar.
Produkterna i sig tyckes ju, om jag förstår saken rätt, vara av acceptabel kvalité.
Vi väntar ju in v 47, då vår reklamation är tänkt att åtgärdas, för att efter det se hur utfallet i vårt ärende kommer att bli.
Är det någon som känner till om det går att föra grupptalan i dessa ärenden eller måste var och en dra respektive ärende till ARN?
I mångt och mycket verkar det ju som att de allra flesta av oss har drabbats av dålig/obefintlig service i form av sena leveranser, alldeles för dålig ersättning för den "skada" man lidit (enligt eget tycke) samt förutom detta även ett undermåligt utfört arbete i vissa delar.
Produkterna i sig tyckes ju, om jag förstår saken rätt, vara av acceptabel kvalité.
Medlem
· Västernorrland
· 19 inlägg
Zeke: Mitt problem ligger också hos Konsumentvägledningen i min kommun. Jag köpte Mockfjärds "paketlösning" men det visade sig att det som såldes som en bra "helhetslösning" inte innehåller det som stod i det fina reklampapperet.
