Daniel78 skrev:
Jahapp, nya katthistorier, katten löper igen och går runt och skriker hela tiden, självklart håller vi henne inne, tills inatt när hon slet hål i byggplasten och grävde sig igenom isoleringen, och till slut så kom hon ut...

Kan också nämna att man inte kan lämna en påse med 1kg lin liggande på köksbordet när man har 3 kattungar, det upptäckte under gårdagens element-installationer :(
Är du säker på att det är en katt ni har? :P

• Haha
dicliff
  • Laddar…
Anderrrrrsson skrev:
Är du säker på att det är en katt ni har? :P
Hon var utannonserad som katt på blocket när vi köpte henne, iofs så stod det han-katt, och det visade sig vara rätt så fel, så man vet ju aldrig angående katt-delen heller...

• Haha
dicliff
  • Laddar…
Tigrar är väl också katter?

/ Fredrik

13mm gips kommer hon tydligen inte igenom...

IMG_0035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har 5 katter och inga såna problem. De kommer och går. Som de vill. Ibland är borta i 2 månader.

• Haha
dicliff
  • Laddar…
BigGitt skrev:
Vi har 5 katter och inga såna problem. De kommer och går. Som de vill. Ibland är borta i 2 månader.
Troligtvis (snarare garanterat) så är inte ert hus i samma skick som vårt, dvs hål lite överallt där dom kan komma igenom..

Igår fick jag en rätt otrevlig överraskning:

kattfan1.jpg
Skapa konto

Helt plötsligt så rasade en massa isoleringsskivor ner i kökstaket, och ner kom en katt..
Denna katt har både jag och grannen haft problem med i många år, den tar sig in hos grannen och ger deras katter stryk, och våra hundar har fullt upp att jaga iväg den härifrån hela tiden.

Den skulle in till vår honkatt (vägg-katten) som löper..
Hundarna fick panik och började jaga runt katten i hela huset, som hela tiden pissade medans den sprang runt, till slut så "gömde" den sig i torktumlaren:

kattfan2.jpg
Skapa konto

Där stängde jag in den tills jag hade hittat vart f-n den hade kommit in på taket, för där trodde jag att allt var tätt nu, det enda ställe jag kunde hitta var ett litet hål där jag "fuskat" med passformen mellan en plåt och en vinkelränna, men det hålet var så tajt att jag knappt kunde få in handen, men det var det enda hålet som var större än några kvadratcentimeter, så den kunde inte ha kommit in någon annan stans, så jag skruvade fast en liten plåtbit över hålet.

Sen gick jag in och skulle försöka få ut kattfan ur torktumlaren.. självklart hade den pissat i hela torktumlaren också.

Jag öppnade ytterdörren på vid gavel (4m från torktumlaren, fullt synligt), och ställde mig vid ena sidan om torktumlaren och öppnade luckan, katten bara skrek och väste, så jag tog en tumstock och petade på den, och den blev helt galen och sprang mot dörren, men utav någon anledning jag inte kan förstå så vände katten när den var halvvägs till dörren, och sprang in i huset istället, och efter den sprang våra två katter..

Efter 2 varv i huset så hade katterna rivt allt som gick att riva, och kattfan satt upptryckt i ett fönster i vardagsrummet och skrek..

Det enda jag kunde göra var att ta tag i katten och slänga ut den, men självklart lyckades den bita mig i båda mina långfingrar, varav det ena fingret gick helt åt pipan:

kattfan3.jpg
Skapa konto

Bilden är tagen igår, idag ser det 10 gånger värre ut, och jag kan knappt använda handen.

Så gårdagen spenderades med att torka kattpiss i hela huset i över 2 timmar, det var inte roligt att försöka rengöra torktumlaren.. och sedan gick det åt 2 timmar till att besöka läkare för att få penicillin, för andra gången på 2 veckor, båda gångerna pga katt-bett.

Precis som förra veckan så tog det 5-6 timmar, sedan började hela handen och underarmen att värka, domna bort och bli kokhet, det är rätt så elaka bakterier dom har i sin saliv..

Förra veckan blev jag biten i båda pekfingrarna, och kunde inte använda händerna på 5 dagar, denna gången var det båda långfingrarna, men denna gång jag kan fortfarande använda vänsterhanden eftersom bara högerhanden blev infekterad.

• Ledsen
dicliff
  • Laddar…
Daniel.

Fånga den och lämna till katthem eller polis. Det blir deras problem sen. De kommer att kastrera den och hitta nytt hem. Det blir säkrast.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
BigGitt skrev:
Daniel.

Fånga den och lämna till katthem eller polis. Det blir deras problem sen. De kommer att kastrera den och hitta nytt hem. Det blir säkrast.
Lättare sagt än gjort, det är troligen en vildkatt (vi har gott om sådana här omkring), den är väldigt aggressiv och lär knappast "följa med frivilligt"

Efter vad den fick vara med om här inne, med 2 hundar och 2 katter som jagade den, och jag som slängde ut den (bokstavligen), så hoppas jag den inte försöker komma in här igen..

• Haha
dicliff
  • Laddar…
Man kan hyra fällor. Eller bygga en. Eller ta lucka (kattluckan) och spärra för ut. Sen kastardu fiskenät på denna (Biltema).
Jag fångade ett par katter så. Den ena var en vilde, den andra en tam katt som gått vilse :)

Pisset efter vildkatten orsakade 3 mån vädring!!!

Redigerat:
  • Haha
dicliff
  • Laddar…
När du tar i sen så håll för 17 kräket i nackskinnet. Då ska den inte komma åt att bita. Sen hystar du ut den. Jag har gjort så med flera helt galna katter och inte blivit biten ännu.
Se till så den och de andra vildkatterna blir skjutna.

• Älska
dicliff
  • Laddar…
BigGitt skrev:
Pisset efter vildkatten orsakade 3 mån vädring!!!
Lite jobbigt att vädra när det är kallt ute bara :(

Vi har vädrat, använt doftsprayer, och skurat, vi känner inte lukten när vi är inne, men går man ut 5 minuter och kommer in igen så blir man illamående av lukten :(

• Ledsen
dicliff
  • Laddar…
Kave skrev:
När du tar i sen så håll för 17 kräket i nackskinnet. Då ska den inte komma åt att bita. Sen hystar du ut den. Jag har gjort så med flera helt galna katter och inte blivit biten ännu.
Se till så den och de andra vildkatterna blir skjutna.
Jag tog katten i nacken med vänsterhanden, men den lyckades vrida upp huvudet så den kunde bita mig ändå, men den fick bara tag i handsken, och medan jag försökte få loss käftarna med högerhanden så bet den mig ordentligt i höger långfinger..

Fingret ser inte trevligt ut nu, en stor bit på ca 1cm2 ser helt död ut, och det kommer fortfarande blod och var från de 2 största hålen.
Läkaren som tittade på det bara sa att han skriver ut penicillin, så jag antar att han inte tyckte det behövdes något kirurgiskt ingrepp, så jag avvaktar och ser hur det läker..

Det är jägare här lite då och då och skjuter vildkatter i ett närliggande industriområde, men denna har klarat sig i flera år.

• Ledsen
dicliff
  • Laddar…
Vad jag hade gjort med en sådan katt ska jag inte skriva här, men den hade i vart fall aldrig återkommit.

Skaffa ett par vinterfodrade handskar i med tjockt läder i när du håller på med ilska katter. Har själv handskats med rätt ilska diton utan några skador med ett par vinterfodrade Tegera Classic .

• Wow
dicliff
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Vad jag hade gjort med en sådan katt ska jag inte skriva här, men den hade i vart fall aldrig återkommit.

Skaffa ett par vinterfodrade handskar i med tjockt läder i när du håller på med ilska katter. Har själv handskats med rätt ilska diton utan några skador med ett par vinterfodrade Tegera Classic .
Får ju erkänna att jag ångrade mig lite att jag inte knäckte nacken på den....

Jag hade tjocka vinterhandskar på mig, men den hade ett djävulskt bett, och tänderna var tydligen rätt mycket längre än vad handskarna var tjocka :(

Det var som sjutton - då är det bara att införskaffa ett par brynjehandskar då. :-)

God tillfriskning, hoppas antibiotikan tar kol på bakterierna snabbt i dina fingrar.

• Älska
dicliff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.