98 088 läst ·
344 svar
98k läst
344 svar
Varning för Jula som bluffar bort garantier
Sicken massa skitsnack....
Övergränsar fb med hästlängd...
"Funkar inte, varvar dåligt. Garanti!!!! "
2-takt, 4- takt ? Vad för bensin är den körd på?
Aspen, hemmablandad??
"Ja, bara skit. Kör bara Makita"
Makita bensindrivet??
Kan få krupp för mindre....
Orkar inte rabbla mer idiotinlägg...
Övergränsar fb med hästlängd...
"Funkar inte, varvar dåligt. Garanti!!!! "
2-takt, 4- takt ? Vad för bensin är den körd på?
Aspen, hemmablandad??
"Ja, bara skit. Kör bara Makita"
Makita bensindrivet??
Kan få krupp för mindre....
Orkar inte rabbla mer idiotinlägg...
När jag skriver recensioner som är negativa brukar jag göra en copy/paste och lägga ut den på tilllämpligt konsument/brukar-forum. Sedan länkar jag till den i recensionen hos företaget. Ibland får jag feedback...V Vector skrev:
I mitt fall var kundmottagaren helt ok i sitt uppförande, men när jag protesterade retirerade hon ut bakom skylten "Endast personal". Där bakom en hylla några meter ifrån stod en manlig anställd gömd och sufflerade henne vad hon skulle svara mot mina protester. Hans fötter syntes och rösten hördes. Tragiskt, fegt och oseriöst. Aldrig i h..e mera.I Itaka skrev:Har exakt samma erfarenhet av Jula beträffande den största av deras batteridrivna kedjesågar.
Handtaget över sågen sprack oprovocerat och gick av efter tre veckors jobb på vedbacken.
Sågen föll ned på foten fortfarande igång.
Tack och lov för skyddsskor!
Vid inlämningen: "Klar garantigrej att få en nytt handtag"
Vid uthämtningen en vecka senare: " 250 kronor ospecificerat och 250 kr i serviceavgift", annars ingen såg!.
Damen bakom disken kan bara betecknas som "surkärring" när jag ifrågasatte Julas s.k. "garanti"!
Efter ett tidvis högljudd och delvis oförskämd "diskussion" retirerade damen till de bakre regionerna tillsammans med sågen.
Efter nästan en halv timme kom sedan en sommarvikarie tillbaka och lämnade sågen utan någon mer kommentar.
Andra kunder uttryckte åsikter om att de behandlats på liknande sätt.
Aldrig mer Jula för min del!
Låt bli läsa då!C Carsten Sjölin skrev:
Samma här, har bara blivit bra bemött och fått antingen byta det som krånglar eller fått pengarna tillbaka. Köpte en Makita gersåg där det var något vajsing på gjutningen av anhållet, dom bytte ut den utan krångel, fick dessutom köpa sex st 18v batterier till mina AEG batterimaskiner för en skitsumma då de skulle sluta sälja märket.S sblixten skrev:
Tror det beror på vilken butik, har en bekant som råkat ut för en riktig mini-Hitler i kundtjänsten i en annan butik.
Tråkigt när det händer🙁
Om du måste skruva så ofta gör du något fel från början.N nilu skrev:Men, alltså, en röj- eller motorsåg kan man ju behöva justera förgasarn på från gång till gång. Så har jag blivit lärd iaf, vet inte om det beror på olika lufttryck eller nåt, men jag tycker att jag får skruva på förgasarn ibland för att den ska gå bra på hög-och lågvarv. Men att det ska behövas ett specialverktyg för att göra det, nä Jula, gör om och gör rätt.
Korrekt inställd förgasare behöver inte ändras så länge man kör med samma bränslesort.
Jag har 4 motorsågar, 2 röjsågar (den felaktiga ej räknad), 1 häcksax samtliga inställda rätt och har inte behövts ändras på flera år.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 387 inlägg
Jag misstänker att jag har exakt samma modell som TS och jag hade kanske tur att min var rätt inställd från början men mitt exemplar levererar över förväntan. Hittills har jag röjt ca. 40 kvm sly, buskar och "småträd". Visst, lite omständligt att byta mellan klinga/spole etc. medföljande sele är rätt dålig och den vibrerar en del men för hemmabruk är jag mer än nöjd.FredrikR skrev:
Jag använda en Husqvarna för några år sedan och visst var den trevligare i största allmänhet men är den värd 4-5 gånger pengarna för sporadiskt "hemmabruk"? Tveksamt 🤨 Har även mycket bra erfarenhet av en Meec borrhammare som nog har 10+ år på nacken vid detta laget och är rätt nöjd med mina multiseries elverktyg också hittills.
Grannen har haft sin Meec röjsåg i 10+ år och har bara gjort lite normal service på sin och den funkar fortfarande utmärkt.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 387 inlägg
Men kommentera orkade du?C Carsten Sjölin skrev:
Men tack för informationen Carsten, vi noterar din åsikt! Skål 😂
Redigerat:
Min går också ok nu efter den betalda garantiservicen. Selen är skräp men används ej.B Bästerortarn skrev:Jag misstänker att jag har exakt samma modell som TS och jag hade kanske tur att min var rätt inställd från början men mitt exemplar levererar över förväntan. Hittills har jag röjt ca. 40 kvm sly, buskar och "småträd". Visst, lite omständligt att byta mellan klinga/spole etc. medföljande sele är rätt dålig och den vibrerar en del men för hemmabruk är jag mer än nöjd.
Jag använda en Husqvarna för några år sedan och visst var den trevligare i största allmänhet men är den värd 4-5 gånger pengarna för sporadiskt "hemmabruk"? Tveksamt 🤨 Har även mycket bra erfarenhet av en Meec borrhammare som nog har 10+ år på nacken vid detta laget och är rätt nöjd med mina multiseries elverktyg också hittills.
Grannen har haft sin Meec röjsåg i 10+ år och har bara gjort lite normal service på sin och den funkar fortfarande utmärkt.
Använder en från en Partner.
TS talade om att köpa en riktig såg och ingen batterigrej. Det är bra om du är nöjd trots dess brister du nämner.B Bästerortarn skrev:Jag misstänker att jag har exakt samma modell som TS och jag hade kanske tur att min var rätt inställd från början men mitt exemplar levererar över förväntan. Hittills har jag röjt ca. 40 kvm sly, buskar och "småträd". Visst, lite omständligt att byta mellan klinga/spole etc. medföljande sele är rätt dålig och den vibrerar en del men för hemmabruk är jag mer än nöjd.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 387 inlägg
Hade jag varit du så hade jag lagt 10 minuter på att skicka ett mail där du poängterar att den var felinställd från början och att bruksanvisningen säger att den ska lämnas in till verkstad OCH att det dessutom kräver specialverktyg och därför kräva tillbaka pengarna. Inte så mycket för just pengarnas skull utan för att markera.F frasen_36 skrev:
Kontakta konsumentombudsmannen i din kommun. Har själv fått hjälp. Så fort man nämner att man varit kontakt med den och nämner gällande paragrafer så ifrågasätter företaget inte din reklamation. Som kund är man mer skyddad än man ofta tror.F frasen_36 skrev:Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).
Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.
Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.
Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.
Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."
Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.
Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.
Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 387 inlägg
Fast det där är ju bara fjanterier. För det första är det olika vad man bedömer vara riktiga grejer, för dom allra flesta nöjda användare är nog produkten riktig. Sen att du inte anser det ...... 🙄FredrikR skrev:
F frasen_36 skrev:
Går inte att unvika då det kommer flödet bland intressanta inlägg. Men sådant här skitsnackF frasen_36 skrev:
och idiotgnäll ligger långt bortom gränsen för intressant. Möjligvis om man för någon statistik över underligheter...
Du orkade inte ens svara ang bensintypen...
Väl känt att 2-taktare inte går med samma förgasarinställning på aspen resp hemmablandad bensin.
Sedan är det sedan minst 20 år tillbaka väl känt att är det inget fel på produkten du lämnar in på garanti så utgår en "undersökningsavgift"...
Det var ju inget fel på din röjsåg...
Köp grejor du förstår dig på istäliet för att spy galla helt i onödan.
Din info om att du ser att någon justerat förgasaren ska man ta med 25 kg salt....