M mojjen skrev:
Min erfarenhet är annars att få slår Jula avseende garanti och återbetalning.
Jag har i princip inga erfarenheter av Jula men har svårt att tro att de är bättre än Clas Ohlson för där har det aldrig varit någon som helst diskussion utan alltid välvillig, snabb och korrekt hantering.

Sen är detta naturligtvis både butiks- men kanske framförallt personberoende. Och här spelar nog båda personerna in. 😀

Edit: Inga erfarenheter av Jula när det gäller reklamationer, borde jag ha skrivit.

• Gilla
il_duce och 2 till
  • Laddar…
C
Problemet är när man hamnar i situationen att produkten åker in på en serviceverkstad. Då uppstår alltid denna frågeställning om det är en "garantireparation" eller något kunden skall betala för. Och man kan ju gissa att de får bonus om kunden betalar... Och så sitter de med produkten som gisslan tills man betalar, i värsta fall för felsökning när de inte ens lyckats hitta felet.

Nä, rent krasst. Ta alltid pengarna tillbaka eller utbytesvara om det är ett alternativ.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Ganska enkelt egentligen. Man ska kunna använda en produkt utan att ha några specialkunskaper. Speciellt när det är en konsumentprodukt, d.v.s. en produkt i det lägre prissegmentet såld av en butik med fokus på privatmarknaden.

Om maskinen går som skit och möjlig lösning inte framgår av bruksanvisningen så ska det anses som befogat att lämna in maskinen för garantiåtgärd. Så har skett i TS fall och således har TS uppfyllt sina skyldigheter och ska inte betala någon felsökningsavgift. Om ARN hade kunnat ta ärendet är jag 99% säker på att dom hade kommit fram till samma sak.

Förövrigt är jag rätt säker på att det är ett medvetet val av Jula att inte inkludera denna inställning i bruksanvisningen. För att minska ev. serviceärenden som beror på att folk har pillat på inställningar som dom inte fattar något om.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske för att TS misstänkte förgasarfel och följde instruktionsboken?
Ska man ha en bensinsåg så får man väl lära sig hur saker fungerar, Ska TS åka till Jula igen nästa gång den behöver justeras? TS borde köpt en batterisåg istället.....

• Haha
  • Gilla
lartha och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Hur lyckades dom ta reda på det?
De frågade, och jag svarade. Manualen sade att det skulle vara blyfri 95, så varför skulle jag tro att det var känsligt?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F
T Troberg skrev:
De frågade, och jag svarade. Manualen sade att det skulle vara blyfri 95, så varför skulle jag tro att det var känsligt?
”Jag har tankat och blandat enligt manualen” kan man ju svara. Varför drev du inte det till ARN? Det låter som smashläge om det är som du säger?

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Ja de har

Ja kundmottagaren sa att de justerar förgasaren om det behövs. Men det var ju naturligtvis muntligt när jag ringde upp efteråt. Jag skrev också men det är (givetvis) obesvarat.
Jag har ingen aning om justering av förgasare räknas som normal service.
Oavsett låter det som Jula helt misslyckats med kommunikationen till dig.
M mojjen skrev:
Har en jula trimmer. Var också rätt kass i driften, tills jag började justera luftskruven. man får pröva sig fram. beror på bränsleblandning, luftfuktighet och temp. På min var det en vanlig kryssmejsel. Men skruven ser ut som om det är special, då den är smal och lite hög. behöver ju inte vara samma skruv som TS dock.

I min värld är nog detta tveksamt om det är Garanti. Men kasst av Jula att ta betalt oavsett. Min erfarenhet är annars att få slår Jula avseende garanti och återbetalning.
Ja, en fråga blir om detta borde ingå i normal service eller garanti.
Och frågan blir också om det gör någon skillnad att den är helt ny.
I vilket fall så har man inte lyckats kommunicera särskilt väl med kunden(TS).
B Bästerortarn skrev:
Ganska enkelt egentligen. Man ska kunna använda en produkt utan att ha några specialkunskaper. Speciellt när det är en konsumentprodukt, d.v.s. en produkt i det lägre prissegmentet såld av en butik med fokus på privatmarknaden.

Om maskinen går som skit och möjlig lösning inte framgår av bruksanvisningen så ska det anses som befogat att lämna in maskinen för garantiåtgärd. Så har skett i TS fall och således har TS uppfyllt sina skyldigheter och ska inte betala någon felsökningsavgift. Om ARN hade kunnat ta ärendet är jag 99% säker på att dom hade kommit fram till samma sak.

Förövrigt är jag rätt säker på att det är ett medvetet val av Jula att inte inkludera denna inställning i bruksanvisningen. För att minska ev. serviceärenden som beror på att folk har pillat på inställningar som dom inte fattar något om.
Jag kan hålla med även om det finns en nyans av grått i det hela.
Låt säga att jag köper den åker hem och lyckas blanda fel mängd olja i lågoktanig bensin och det dessutom är väldigt hög luftfuktighet. Då kommer den gå illa. Är det då service eller garanti?
Det är i de här situationerna och med "fel" personer inblandade som det kan bli tokigt.
Men jag kan tycka att Jula borde stått för det i TS fall då det ej står i manualen samt att varan var helt ny.
Om den däremot var använd ett tag och luftskruven behövde justeras, så anser jag att det skulle vara normal service oavsett om manualen hänvisar till serviceverkstad.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
det stora problemet är nog okunnig personal. Hade man stått på sig lite och förklarat omständigheterna så hade man nog sluppit avgiften. Nu är det bara personal som inte vet någonting om någonting och de hanterar bara ett ärende i mängden. Justera förgasare är nog inget de vet vad det är ens.......Om nu apparaten har varit ner centralt för åtgärd alltså.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Jag har ingen aning om justering av förgasare räknas som normal service.
Oavsett låter det som Jula helt misslyckats med kommunikationen till dig.

Ja, en fråga blir om detta borde ingå i normal service eller garanti.
Och frågan blir också om det gör någon skillnad att den är helt ny.
I vilket fall så har man inte lyckats kommunicera särskilt väl med kunden(TS).

Jag kan hålla med även om det finns en nyans av grått i det hela.
Låt säga att jag köper den åker hem och lyckas blanda fel mängd olja i lågoktanig bensin och det dessutom är väldigt hög luftfuktighet. Då kommer den gå illa. Är det då service eller garanti?
Det är i de här situationerna och med "fel" personer inblandade som det kan bli tokigt.
Men jag kan tycka att Jula borde stått för det i TS fall då det ej står i manualen samt att varan var helt ny.
Om den däremot var använd ett tag och luftskruven behövde justeras, så anser jag att det skulle vara normal service oavsett om manualen hänvisar till serviceverkstad.
Det beror helt på vad som står i medföljande dokumentation. I dokumentationen till min röjsåg från Jula så stod det att man ska använda alkylatbensin med 2,5% olja. Och det står inget om att man kan ställa in förgasaren.

Så i ditt exempel med mina förutsättningar skulle Jula kunna ta betalt för service eftersom "fel bränsle" använts. Men om "rätt bränsle" använts och det i princip enbart handlar om förgasarens inställning så bör det vara garantiärende eftersom jag som lekman inte har en rimlig möjlighet att lösa det själv om dokumentationen är bristfällig.

S Stefan1972 skrev:
det stora problemet är nog okunnig personal. Hade man stått på sig lite och förklarat omständigheterna så hade man nog sluppit avgiften. Nu är det bara personal som inte vet någonting om någonting och de hanterar bara ett ärende i mängden. Justera förgasare är nog inget de vet vad det är ens.......Om nu apparaten har varit ner centralt för åtgärd alltså.
Det tror jag också.

Har märkt att det generellt är mycket bättre personal på mindre orter än i Sthlm. Oavsett om det gäller Jula, Biltema etc. Jula i Östersund är jag riktigt nöjd med, som ny husägare fick jag massor av bra tips & trix av deras personal. Med rätt gubbe bakom disken så hade nog TS fått tipset om att testa förgasarinställningen och denna tråden hade inte existerat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Ska man ha en bensinsåg så får man väl lära sig hur saker fungerar, Ska TS åka till Jula igen nästa gång den behöver justeras?
Jag köper delvis ditt resonemang. Dock förväntar jag mig att en helt ny produkt åtminstone har användbara grundinställningar. Jag har närmare tio olika små luftkylda tvåtaktare (motorsåg/röjsåg/trimmer) och ingen av dessa har jag behövt justera när de varit nya. Jag tror faktiskt flera fortfarande är helt "orörda" trots att de är ett antal år.

Sen ser jag argumentet komma att en Sthil/Jonsered/HVA/whatever provkörs och justeras innan leverans men det förändrar inte min uppfattning att även en lågprisprodukt från Jula ska gå att använda utan att kunden först ska behöva skruva på den. Hur Jula löser det är deras problem.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Det beror helt på vad som står i medföljande dokumentation. I dokumentationen till min röjsåg från Jula så stod det att man ska använda alkylatbensin med 2,5% olja.
Här var jag på väg att skriva något riktigt spydigt om att "all" alkylatbensin har 2.0 procent olja och vad lustigt det är att de inte säljer bränsle med 2.5 procent olja om det nu krävs till deras "kinaskräp", när jag ser att de faktiskt gör precis det: 😳😳😳

Två dunkar alkylatbensin: en röd, en grön; olika priser och användningsområden, med betyg och lagerinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror aldrig jag stött på något annat än 2.0 procent tidigare.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
namnbyte
M mojjen skrev:
Har en jula trimmer. Var också rätt kass i driften, tills jag började justera luftskruven. man får pröva sig fram. beror på bränsleblandning, luftfuktighet och temp. På min var det en vanlig kryssmejsel. Men skruven ser ut som om det är special, då den är smal och lite hög. behöver ju inte vara samma skruv som TS dock.

I min värld är nog detta tveksamt om det är Garanti. Men kasst av Jula att ta betalt oavsett. Min erfarenhet är annars att få slår Jula avseende garanti och återbetalning.
Håller med om det, blev paff häromveckan när jag slog sönder knivhållaren på deras klippare och de dels hade en ny för blott 90 spänn.. och att de dessutom erbjöd sig dra det som garanti.

Dum svensk som jag är nekade jag och betalde de 90 riksdalerna, väl medveten om att jag inte borde ha plöjt klipparen över en modell större ytlig rot i gräsmattan.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Här var jag på väg att skriva något riktigt spydigt om att "all" alkylatbensin har 2.0 procent olja och vad lustigt det är att de inte säljer bränsle med 2.5 procent olja om det nu krävs till deras "kinaskräp", när jag ser att de faktiskt gör precis det: 😳😳😳

[bild]

Tror aldrig jag stött på något annat än 2.0 procent tidigare.
Japp, nu är jag förvisso inte speciellt van vid trädgårdsmaskiner men jag reagerade också på det. Dokumentation till min röjsåg från fabriken (inte Julas) sa specifikt 2,5% så då köpte jag det när det fanns på hyllan. Även om jag också inser att 2% säkert funkar lika bra.

namnbyte namnbyte skrev:
Dum svensk som jag är nekade jag och betalde de 90 riksdalerna
Så svensk blir jag aldrig. 😆

• Haha
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.