98 054 läst ·
344 svar
98k läst
344 svar
Varning för Jula som bluffar bort garantier
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Visst är det så. Men det är lätt att drunkna i bruset. Därför räknas även kvantiteten.R RogerHql skrev:
Men om du tänker ett steg till. Det välskrivna inlägget kan hjälpa dig. Men om du vill att företaget ska lyssna så kan du inte vara ensam.
Visst är det viktigt att kunna formulera sig. Men i det här fallet räcker det med att kunna formulera sig hyffsat
Vadå tjata? Öm tå där eller?Bananskalare skrev:
Jo det är självklart. Men lika självklart är det att det dels finns någon som vill stämma vilket kan bli durt ett företag. Sen det viktigaste det måste finnas en giltig anledning. Men jag kan verkligen inte se varför du tjatar om domstolar för? Ingen mer än du tjatar om att stämma ett företag.
Som sagt domstolen gör ingenting själva. Får inte göra något själva.
Så berätta varför du börjar tjata om domstolar?
Att stämma ett företag borde fler göra. Problemet är dock att man oftast har betydligt mindre resurser än motparten och ser stor risk att förlora pengar även i solklara fall. Därför är det bra att ARN finns men de tar inte upp alla typer av fall.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Öm tå? absolut inte!K karlmb skrev:
Men varför borde fler stämma företagen?
on
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
nu överdriver du lite.......det jag skrev var ju lite ironiskt över hur det är idag. Jag har dessutom aldrig pratat om nå priser vid returer så halva ditt utlägg saknar ju relevans..........Min poäng är bara att det är för många personer inblandade idag och var och en gör de dom är tillsagda att göra. Ett fåmansföretag har ju mycket lättare att lösa en sak direkt till kundens fördel. I större butiker ska det gå den korrekta vägen även om det bara är en bagatell.Bananskalare skrev:
När jag jobbade i kassan för så där 30år sedan så frågade man efter pris. Visst hände det att man frågade kunden. Så funge det för 10år sedan. Jag tror inte det har ändrats. Men det är upp till den som sitter i kassan. Visst händer det att den stackarn som ska kolla priset säkerligen höftar.
Den som tar emot returen har inga problem med priset. Det står på kvittot. Har man inget kvitto är det klart det blir svårare ä. Även om du vet vad varan kostar nu så vill du inte ge kunden vad den kostar nu Tänk om han köpte den för halva priset mot ett då lägre pris. Är det konstigt om man inte vill lämna tillbaka fel summa? Är det konstigt att man ställer frågan vad är det för fel?
En butik tjänar pengar på att sälja varor. De flesta livsmedelsaffärer har varor med minusmarginal Inte alla varor men några. låg marginal på andra. Är det konstigt om man går och kollar vad en vara kostar? Det är omöjligt för kassörskan att hålla reda på vad varorna kostar. Hur många gånger har du själv inte haft koll på vad en vara kosta? Tänk på att det priset man får kanske gynnar kunden.
Så att springa och kolla priset är inte så konstigt att man gör. .
Du kan behöva sälja ganska mycket för att tjäna tillbaka de kronorna
Det är kul vad du tycker. Men det är r
tydligt att du inte har någon koll.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Då missuppfattade jag returerna. Så jag returnerar det stycket.S Stefan1972 skrev:nu överdriver du lite.......det jag skrev var ju lite ironiskt över hur det är idag. Jag har dessutom aldrig pratat om nå priser vid returer så halva ditt utlägg saknar ju relevans..........Min poäng är bara att det är för många personer inblandade idag och var och en gör de dom är tillsagda att göra. Ett fåmansföretag har ju mycket lättare att lösa en sak direkt till kundens fördel. I större butiker ska det gå den korrekta vägen även om det bara är en bagatell.
Det är svårt att jämföra ett fåmans företag med Ikea. Huruvida man löser något till kundens fördel.
Sen vill du veta en hemlis. Även små företag kan vara så att det måste gå via chefen. Jag skulle vilja säga att ärenden måste gå rätt väg. Oavsett storlek på företag. Lager killen kanske inte alls kassan. Och kassa killen kan ingenting om lagerarbete.
Jo det är många händer inblandade
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Dumheterna är att stämma företag till höger och vänster. Att stämma någon eller något är en kostsam process. Det är inget du gör för 260:- som i ts fall. Det är inte äns värt det om du lägger på en nolla. först ska du hitta en jurist. Troligtvis kommer man försöka göra upp. Då får du dina pengar! Grattis! problemet är att juristens taxameter stannade på 10000:-. Så dina 2600:- kostade dig bara 10000:- Visst du kan försöka driva det själv. Men det kan bli tufft.K karlmb skrev:
Men du fick bara dina pengar men ingen större knäpp på näsan. Du fick däremot väldigt dyra pengar.
Jag förstår fortfarande inte varför vi ska stämma alla stora företag?
du måste ha någonting. Det är inte olagligt och vara lika stor som Ikea.
Så du kan inte stämma nån för det.
Visst i ts fall. Men det finns en enkel regel som ofta nämns här på bh.
Det är en sak att ha rätt en annan att få rätt.
Det vet jag väl. Att det är dyrt och riskfyllt för den enskilde vet ju alla också. Vart vill du komma?Bananskalare skrev:
Dumheterna är att stämma företag till höger och vänster. Att stämma någon eller något är en kostsam process. Det är inget du gör för 260:- som i ts fall. Det är inte äns värt det om du lägger på en nolla. först ska du hitta en jurist. Troligtvis kommer man försöka göra upp. Då får du dina pengar! Grattis! problemet är att juristens taxameter stannade på 10000:-. Så dina 2600:- kostade dig bara 10000:- Visst du kan försöka driva det själv. Men det kan bli tufft.
Men du fick bara dina pengar men ingen större knäpp på näsan. Du fick däremot väldigt dyra pengar.
Jag förstår fortfarande inte varför vi ska stämma alla stora företag?
du måste ha någonting. Det är inte olagligt och vara lika stor som Ikea.
Så du kan inte stämma nån för det.
Visst i ts fall. Men det finns en enkel regel som ofta nämns här på bh.
Det är en sak att ha rätt en annan att få rätt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nu behöver vi inte vara bokstavs troende.... Men det finns en som verkar vara väldigt förtjust i att stämma företag.Alfredo skrev:
Jag har dock inte förstått nät var hur och varför.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det är rätt att det krävs ett "specialverktyg" som kanske gemene man normalt inte har, men det finns andra märken och maskiner som använder precis samma till förgasarjusteringsverktyg.S Stefan1972 skrev:Fast det finns ingen förgasarjustering i världen som är fast för alltid och det brukar även framgå i instruktionsböcker hur och var man justerar. Rimligen kan det inte vara allt för special. Har skruvat med allt möjligt och många ggr är det möjligen förseglat från fabrik. Men specialverktyg låter konstigt...
Har ni kollat vad t.ex. en återförsäljare/verkstad för Husqvarna tar för en förgasarjustering på en ny Husqvarna-produkt? Iofs startar dom produkten, t. ex. motorsåg eller röjsåg, vid försäljning innan dom lämnar ut den från butik.F frasen_36 skrev:Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).
Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.
Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.
Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.
Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."
Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.
Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.
Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.