74 422 läst ·
21 svar
74k läst
21 svar
Varning för IKEAs ugnar
Sida 1 av 2
Vi valde tyvärr IKEA NUTID OV9 och NUTID MWC6 i rostfritt utförande till vårt renoverade kök. Vi gjorde valet efter att ha studerat manualerna och dragit slutsatsen att ugnarna uppfyllde vad vi ville ha. Efter installation visade det sig dock att det inte gick att läsa manöverpanelernas symboler. Panelen är i spegelglas och symbolerna etsade i svagt grått. Med fullt dagsljus eller på kvällen full normal belysning går det inte att se symbolerna. Med hjälp av en stark ficklampa kan de svagt skönjas. När man ser panelen i varuhuset tror man att symbolerna skall lysa upp då ugnen slås på. Att så inte sker ser man naturligtvis inte förrän ugnen är inkopplad. Vi klagade hos IKEA kundtjänst. De bestred inte att symbolerna var oläsliga, men de vägrade hårdnackat att ta tillbaka och byta ut ugnarna eftersom de hade varit inkopplade. Jag var välkommen att anmäla ärendet till ARN sade de. Jag har anmält fallet till ARN. Mitt klagomål är att ugnarnas funktion inte motsvarar vad man med anledning av IKEAs tryckta dokumentation har anledning anta. Det skall bli intressant se vad ARNs uttalande blir.
Hej!
Vi har (tyvärr) samma erfarenhet som du - köpt ugn och micro på IKEA med många funktioner - men man kan ej se vilka dessa är. Fick just detta svar från IKEA
Tack för ditt mail.
Ungen och mikron har inte belysning över funktionerna.
Så detta går dessvärre inte att sätta på.
Med Vänliga Hälsningar
Mattias
IKEA Kundservice
Det är ju naturligtvis helt oacceptabelt.
När kommer ARN ta upp ert ärende? Har ni först formellt reklamerat ugnarna på IKEA innan ni skickade vidare till ARN?
Vi har (tyvärr) samma erfarenhet som du - köpt ugn och micro på IKEA med många funktioner - men man kan ej se vilka dessa är. Fick just detta svar från IKEA
Tack för ditt mail.
Ungen och mikron har inte belysning över funktionerna.
Så detta går dessvärre inte att sätta på.
Med Vänliga Hälsningar
Mattias
IKEA Kundservice
Det är ju naturligtvis helt oacceptabelt.
När kommer ARN ta upp ert ärende? Har ni först formellt reklamerat ugnarna på IKEA innan ni skickade vidare till ARN?
Nu har jag inte ugn eller spis från ikea,men jag gjorde niten att köpa en köksblandare därifrån. Blandaren går att dra ut me slang så man kan skölja av ordentligt, problemet är att handtaget inte är isolerat så första gången med varmvatten blev mycket obehagligt......
Efter anmälan till ARN blev jag kontaktad av IKEA som erbjöd sig att köpa tillbaka ugnarna. Detta accepterade vi och beställde nya ugnar (Bosch från tretti.se). De kommer i morgon och sedan har IKEA lovat att hämta sina ugnar och betala tillbaka det vi betalade.
ARN anmälan har nummer 2010-8295 IC. Ärendet är inte färdigbehandlat än av ARN. IKEA reagerade vad jag förstår så fort de blev kontaktade av ARN för yttrande och var måna om en uppgörelse före det datum då deras svar till ARN skulle vara inne.
Innebär detta att ARN inte kommer uttala sig? IKEA kan väl hävda att saken är ur världen, eller? Jag tycker det hade varit mycket intressant att få veta vad de tyckte om en sådan sak, men det är klart att ni ska ta erbjudandet om ni blir helt skadelösa, även om min nyfikenhet inte stillas.Erik P skrev:
Intressant att få höra om Bosch-ugnarna passar i IKEA-skåpen (som jag förmodar ni hade IKEA-ugnarna monterade i)!
Hoppas du kan ge feedback på det då vi ännu ej bestämt hur vi ska göra. Använder nu en pannlampa när vi ska använda ugnarna till annat än trycka på snabbstart på micron.
Hoppas du kan ge feedback på det då vi ännu ej bestämt hur vi ska göra. Använder nu en pannlampa när vi ska använda ugnarna till annat än trycka på snabbstart på micron.
Vi valde Bosch HBA761650S resp HBC86P753S som vi köpte från tretti.se. Hemkörda efter ca 10 dg. Den undre ugnen (HBA) är ca 1 cm lägre än IKEA-ugnen. Genom att flytta mellanhyllan i IKEA-skåpet från sitt högre läge till sitt undre läge (hyllan vilar nu på 6 raka skruvar istället för på 6 små vinklade beslag) passade ugnarna perfekt. Spalten över övre ugnen ca 1 cm större.
Eftersom IKEA tar tillbaka ugnarna lägger ARN ner fallet, så det blir ingen prövning. Jag är dock ganska övertygad att ARN hade stött mitt fall eftersom IKEA-ugnarna inte uppfyller vad de beskriver i manualer etc. Det går ju inte att läsa symbolerna i normal köksbelysning.
Eftersom IKEA tar tillbaka ugnarna lägger ARN ner fallet, så det blir ingen prövning. Jag är dock ganska övertygad att ARN hade stött mitt fall eftersom IKEA-ugnarna inte uppfyller vad de beskriver i manualer etc. Det går ju inte att läsa symbolerna i normal köksbelysning.
Ugnarna i varuhuset är säkert identiska. Symbolerna kan skönjas i varuhusets fina belysning. I köket funkade de inte, och som sagt de lyste inte upp som man skulle kunna tro. Vi kollade inte att de skulle lysa upp. Det kommer vi alltid att göra i fortsättningen.