63 449 läst ·
164 svar
63k läst
164 svar
Varning för IKEAs måttanpassade köksdelar
Självklart hamnar inte en ny reklamation före en äldre reklamation utan reklamationerna ska betas av i den ordning de kom in. Förutsatt att det inte är leveransproblem eller annat som gör att en gammal reklamation tar tid att åtgärda för då får de lägga den reklamationen åt sidan och fortsätta beta av de andra i den ordning de kom in.P Putte 9497 skrev:
Men de ska ha luft i sitt schema för att kunna beta av reklamationer utan att det påverkar de kunder som fortfarande väntar på sin vara. Något annat är oacceptabelt för ett seriöst företag
Så kort sagt. Man har minst två köer; en för ordrar och en för reklamationer. Sen ser man till att ha luft i sina leveranstider av de vanliga ordrarna så att det går att beta av reklamationerna utan att de vanliga ordrarna påverkas.
Varför ska jag göra det? Jag har ingen aning om hur deras verksamhet funkar och jag kritiserar inte Ikeas system specifikt utan de olika sätten att hantera reklamationer.P Putte 9497 skrev:
Än så länge har jag inte haft några problem alls med Ikea (mer än vissa äldre beskrivningar som snällt uttryckt var undermåliga...), varken med lagerhållning eller reklamationer. Så har IKEA ett dåligt system med reklamationer som behöver styras upp? Jag har ingen aning då jag inte vet vad de har för system och inte ifrågasätter IKEA utan olika företags dåliga system för att hantera reklamationer. Så funkar det så hos IKEA att de inte har luft i schemat för att åtgärda reklamationer skyndsamt utan att det drabbar andra kunder så har de ett dåligt system
du skriver så mycket så även jag börjar få lässvårigheter. Jag försvarar nästkommande kund inte Ikea ska det vara så in i helskotta svårt att hajja för dig eller någon annan. Jag har snart skrivit det tretusen gånger men du väljer att inte förstå. Jag om ngn är förmodligen den absolut sista människan på den här planeten som har ngt över för Ikea överhuvudtaget då dom säljer en helt jävla värdelös lösning för kök. Med facit i hand borde dom ha arbetet upp en riktigt bra serviceavdelning vid det här laget med tanke på kvaliten på deras kök, Nu får jag väl äta upp det oxå. Men ändå envisas folk med att handla kök från Ikea. Ännu mera tragiskt är att folk kommer fortsätta att handla från Ikea även när dom råkar ut för liknande saker. Priset styr. Ingen här inne har någon som helst aning om hur många bänkskivor dom levererar dagligen för ingen här inne vet hur många kök Ikea säljer, så varför spekulera i hur mycket eller lite försening det skulle bli för nästkommande kund. Det enda ni säger är att det är väl inte TS fel att hans skiva var felaktig, nej det är det väl klart som tusan att det inte är. Men vem av de nästkommande bänkskivekundernas fel är det dåra eftersom du tycker att det är nån eller några av dom som ska ta smällen. Kom in i matchen nu. Okej jag var egentligen färdig nu men för att vara övertydlig, jag försvarar inte Ikeas tillvägagångssätt, jag tycker bara inte att TS har någon form av högre värde än nästkommande kund.H hjulia skrev:Om du tycker att de har ett dåligt system som borde förbättras, varför försvarar du då det? Det jag säger är att om Ikea har det system (vilket system de har vet jag inte då jag inte har beställt något där, endast handlat direkt i butik) som du försvarar med att alltid lägga reklamationer sist så är de inte seriösa och räknar inte overhead på leveranstid. Hur de då "löser" sina problem spelar ingen roll för att hur de än gör går det ut för mycket över kunderna för att de inte har varit kundinriktade från början. Och oavsett lösning så anser inte jag att det är något att försvara då det inte är ett acceptabelt system att ha som en seriös aktör. Så jag säger inte att den ena lösningen är bättre än den andra för det är den inte, men du verkar tycka att ena valet är värt att försvara och då undrar jag varför om du inte ens tycker att systemet är bra från början?
Sen undrar jag fortfarande hur många gånger det är acceptabelt att hamna sist i kön (om man har ett dåligt system) för att man har otur som kund och får fel vara flera gånger i rad eller att transportören skadar varan? Både du och flera andra undviker kategoriskt den frågan vilket får mig att undra om det kanske är så att ni inser det orimliga i att reklamationer hamnar längst bak, men inte kan erkänna att ni haft fel/ändrat åsikt. Inte för att jag vet om det är så men det är så det verkar när man försvarar en lösning på ett system man tycker är dåligt och sen inte svarar på följdfrågor om det.
Då dyker även nästa fråga upp. Är det okej att leverantören ringer kunden och säger "vi råkade ha sönder din vara precis som den skulle lämna lagret så din order har hamnat sist i kön så du får din leverans om sex veckor"? Om det är det; hur ska man som kund kunna lita på att varan verkligen kommer sex veckor senare och hur kan det vara okej att de pausar en order i sex veckor för att de har klantat sig?
Om det inte är okej; vart går gränsen? Är det så fort transportören mottagit försändelsen eller när kunden har tagit emot den felaktiga ordern eller någon annanstans? Varför är det okej att övriga kunder drabbas om felet upptäcks innan varan lämnar leverantören men inte om det är kunden som upptäcker felet? För kunden som inte har fått sin utlovade vara är det ju precis samma sak, leverantören har gjort fel och kunden har inte fått vad den skulle. Men i ena fallet får det påverka övriga kunder, men inte i det andra. Vad är logiken i det?
Varför tror du att Snigla skämtar.D DFYD123 skrev:
Det är väl varken orimligt eller omöjligt, fel som som ett företag gör oavsett orsak fixar man snarast.
Man kan tex. anlita en extern firma som löser det samma dag, givetvis till en högre kostnad.
Men om allt fungerar som det ska, så blir det fel så sällan att företaget kan ta den extra utgiften.
jag menade mest att jag undrade om hon skämtade i sitt antagande att jag skulle tycka annorlunda... snigla har nog inte låst i trådenPeter2400 skrev:
Varför tror du att Snigla skämtar.
Det är väl varken orimligt eller omöjligt, fel som som ett företag gör oavsett orsak fixar man snarast.
Man kan tex. anlita en extern firma som löser det samma dag, givetvis till en högre kostnad.
Men om allt fungerar som det ska, så blir det fel så sällan att företaget kan ta den extra utgiften.
btw...utan att veta vad för bänkskiva det är så kommer förmodligen ingen lösa problemet på en dag...Peter2400 skrev:
Drömmer du???Peter2400 skrev:
Husägare
· Östergötland
· 51 inlägg
En annan jämförelse är att du är ute på restaurang. Du har väntat i en timme på att få din mat och när den kommer fram så har du fått fel rätt som du är allergisk mot. Är du då okej med att vänta en timme till och se andra gäster som kom 60 minuter efter dig få sin mat före dig? Jag avundas ditt tålamod i så fall.P Putte 9497 skrev:Är det då lämpligt att du får springa och byta ölen på Systembolaget när du kommer fram i kassan och upptäcker att Systembolaget märkt fel pris på ölen och den är en tia dyrare. Kassören tycker nog att det är ok att alla andra bakom dig kan vänta när du byter ut den. Men frågan är om alla andra kunder tycker att det är ok. Dålig jämförelse men ändock.
Ikea kanske tycker att det är ok med en förbannad kund som hamnar sist i kön än 100 förbannade kunder som ska släppa före dig.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 301 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 301 inlägg
Wow vilken dum kommentar :OD DFYD123 skrev:
Han har ju redan väntat sin tid i kön, varför ska han behöva vänta två gånger? Självklart skall en felleverans prioriteras och hamna först i kön, allt annat vore jävligt konstig affärsetik.
Av många jämförelser här inne så var faktiskt din riktig usel. Om du går på restaurang så får du sällan en leveranstid när du beställer maten. Således kan inte nästkommande gäst sitta och hota om ARN för att det tog två minuter extra att få sin köttbit stekt. Sen vet jag inte för dig men jag brukar inte boka upp ett företag som sen ska skära köttbiten åt mig som står i startgroparna två minuter innan din köttbit kommer till bordet som då måste avboka just din tid och därför inte blir klara innan nästa företag kommer för att hålla glaset när jag dricker. Vad i din jämförelse har ngt att göra med det vi pratar om här inne??C calibramicke skrev:En annan jämförelse är att du är ute på restaurang. Du har väntat i en timme på att få din mat och när den kommer fram så har du fått fel rätt som du är allergisk mot. Är du då okej med att vänta en timme till och se andra gäster som kom 60 minuter efter dig få sin mat före dig? Jag avundas ditt tålamod i så fall.
Tro mig världen kryllar av företag med konstig affärsetik. Att det hellre ska drabba någon annan men inte mig är det jag ställer mig frågandes till. TS har redan blivit drabbad och som jag nämnt om det nu ska till en provisorisk lösning så gör det ingen större skillnad om det tar 3 eller 6 veckor för ingen här inne hoppas jag tror att det tar 14 minuter för att tillverka nya skivor. Men TS ser hellre att 1-100-1000 andra kunder ska drabbas för det är viktigare att det blir rätt för honom. Många verkar tro att jag försvarar Ikeas sätt att lösa detta. Är jag möjligtvis otydlig så läs lite mellan raderna. Folk pratar om att dom bryter mot lagen och kör över den lilla människan. Kapitalistsvin är nog minsann vad dom är dom där rackarns Ikea och det måste väl vara just därför det tar 6 veckor. Jaja syns på 1:a majtåget för det är väl där ni hänger...S SueCia skrev:
Skämtar inte.. och jag har läst det mesta i tråden. Tror att alla tycker lika eg.D DFYD123 skrev:
Man vill att problemet ska lösa sig så fort som möjligt med så lite besvär (för alla) som möjligt.
Du var den som stack ut med aggressivast ton i dina inlägg och du upprepade samma sak flera gånger. Dvs det om resten av kunderna i ledet.. hur de ev skulle bli lidande eller inte.
Jag som kund i ledet, skulle givetvis bli lite putt om jag fick fördröjd lev tid på mina grejer. Men det är ingen annan kunds fel, det är företagets ifrågas fel. Därför jag bara nämnde att det är företagets ansvar att rätta till ett problem de skapat, på ett snabbt och effektivt sätt (utan att det drabbar de andra kunderna - ingen av kunderna har ju gjort något fel).
Skulle jag veta att ett sådant här problem fanns innan mig i ledet.. så skulle jag givetvis tycka att de skulle ha sina varor före mig (de står ju före mig i kön så länge de väntar på de varor de betalat för, de har inte gjort något fel).. för inte fasiken vill jag sitta där på pottkanten själv - när det kommer till min tur!
Samma sak kan ju hända mig, när det kommer till min tur.. och om jag får fel grejer skulle jag inte acceptera att bli ställd sist i kön, när jag (precis som alla andra i ledet) beställt och betalat mina varor (före alla andra efter mig i kön).
Det är ju som om kassörskan i affären hoppar över ett nummer i kölappssystemet.. och tar det numret sist på dagen istället.
(och för den delen vill kanske ingen annan kund ha sina grejer alls om företaget behandlar sina kunder dåligt, samma sak kan ju drabba dem..när det är deras tur)
Märkliga inlägg ideligen. Det var du som tog upp om ölen på Systembolaget, som för övrigt kunden inte ska springa och byta, det är butiken som sjabblat, de ska serva kunden de har, då tar kassabiträdet genast kontakt med någon annan i butiken som tar hand om den uppkomna situationen eller sänker priset i kassan. Eller kontaktar man ARN om man får vänta för länge på Systemet? Givetvis bör de andra kunderna på Ikea vänta något längre om reklamationerna inte kan handskas på annat sätt.D DFYD123 skrev:Av många jämförelser här inne så var faktiskt din riktig usel. Om du går på restaurang så får du sällan en leveranstid när du beställer maten. Således kan inte nästkommande gäst sitta och hota om ARN för att det tog två minuter extra att få sin köttbit stekt. Sen vet jag inte för dig men jag brukar inte boka upp ett företag som sen ska skära köttbiten åt mig som står i startgroparna två minuter innan din köttbit kommer till bordet som då måste avboka just din tid och därför inte blir klara innan nästa företag kommer för att hålla glaset när jag dricker. Vad i din jämförelse har ngt att göra med det vi pratar om här inne??
tyckte även ölen var en dålig jämförelse men det var inte jag...H Husbuset skrev:Märkliga inlägg ideligen. Det var du som tog upp om ölen på Systembolaget, som för övrigt kunden inte ska springa och byta, det är butiken som sjabblat, de ska serva kunden de har, då tar kassabiträdet genast kontakt med någon annan i butiken som tar hand om den uppkomna situationen eller sänker priset i kassan. Eller kontaktar man ARN om man får vänta för länge på Systemet? Givetvis bör de andra kunderna på Ikea vänta något längre om reklamationerna inte kan handskas på annat sätt.