63 449 läst ·
164 svar
63k läst
164 svar
Varning för IKEAs måttanpassade köksdelar
Nu vet inte jag vart Ikea beställer sina måttanpassade skivor ifrån. Men om jag hade ett arbete med att måttanpassa skivor skulle jag åtminstone kontrollmäta efter sågning.
Men å andra sidan kan det vara beställaren som mätt fel...
Men å andra sidan kan det vara beställaren som mätt fel...
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Ikea är ganska noga med att man skriver under underlaget på beställningen i varuhuset så att man godkänner det som matas in i systemet.
Här verkar det blivit ett misstag i skivfabriken
Här verkar det blivit ett misstag i skivfabriken
Ikea borde ställa krav på alla sina unerleverantörer att de har en avdelning som tar reklamationer.D DFYD123 skrev:
Hilding anders hade just en avdelning för reklamationer och lagning. Förvisso sängar, men samma koncept. Ikea är vana och kan de här med att köra över människor och vara helst känslolösa, det är ju därför ikea är så stort, då bör de väl kunna göra likadant med den som gjorde fel.
Men inte fan ska man vänta dubbelt så lång tid om man renoverar kök.
Jag hade varit den riktigt bittra jäveln som sparkat undan alla andra om jag renoverar och planerar. Respektlöst av ikea (underleverantören) att göra fel och sen säga att man får vänta ytterligare 6 veckor.
Om det är självklart att lägga en kund sist i kön för att leverantören har gjort fel och därmed har jag som kund som står först i kön inte fått utlovad leverams, hur många gånger kan de göra så? 1? 2? 5? 10? Det blir många veckors väntan om man accepterar att bli lagd sist i kön för varje leveransförsök som inte håller måttet. Hur många veckor är det rimligt att man som kund ska få vänta på att få det man har blivit lovad?P Putte 9497 skrev:
Om du har köpt en skiva med 6 veckors leverans och det tar dem tre försök att leverera rätt. Skulle du tycka att det var okej att du då hade fått vänta 18 veckor på rätt leverans? Vilket är ca 4 månader i stället för 1,5 månad. Eller det kanske tar fyra försök vilket då är 24 veckor och nästan 6 månader. Är det rimligt och något du skulle acceptera bara för att leverantören inte har planerat sitt schema med luft för ev reklamationer? Jag skulle inte tro att någon går med på en försening på närmare ett halvår bara för att leverantören inte kan planera och gör flera misstag! Det behöver inte ens vara leverantören som gjort fel utan skivan kanske blir rätt redan vid andra leveransen men fraktbolaget lyckas förstöra skivan så leverantören får fixa en ny.
Ett kort svar. Jag hade gjort jobbet själv.H hjulia skrev:Om det är självklart att lägga en kund sist i kön för att leverantören har gjort fel och därmed har jag som kund som står först i kön inte fått utlovad leverams, hur många gånger kan de göra så? 1? 2? 5? 10? Det blir många veckors väntan om man accepterar att bli lagd sist i kön för varje leveransförsök som inte håller måttet. Hur många veckor är det rimligt att man som kund ska få vänta på att få det man har blivit lovad?
Om du har köpt en skiva med 6 veckors leverans och det tar dem tre försök att leverera rätt. Skulle du tycka att det var okej att du då hade fått vänta 18 veckor på rätt leverans? Vilket är ca 4 månader i stället för 1,5 månad. Eller det kanske tar fyra försök vilket då är 24 veckor och nästan 6 månader. Är det rimligt och något du skulle acceptera bara för att leverantören inte har planerat sitt schema med luft för ev reklamationer? Jag skulle inte tro att någon går med på en försening på närmare ett halvår bara för att leverantören inte kan planera och gör flera misstag! Det behöver inte ens vara leverantören som gjort fel utan skivan kanske blir rätt redan vid andra leveransen men fraktbolaget lyckas förstöra skivan så leverantören får fixa en ny.
du missar poängen här... det är förjävligt i det här fallet att det ska behöva ta sex veckor. Men om dom inte kan lösa det snabbare utan att andra ska behöva lida för det så är det en självklarhet att den hamnar sist i kön tycker jag. Att du tycker annorlunda är ju upp till dig. Men precis som merparten av alla andra så tänker folk på sig själva i första hand och skiter fullständigt i om det drabbar andra. Lite ungefär som med att använda blinkers eller inte. Precis som någon här ovanför uttrycker sig att han (tror jag) skulle sparka undan benen på alla andra för att få sin vilja igenom. Jag förstår inte vad man gått igenom i livet för att behöva börja tänka så och hoppas jag själv inte hamnar där.H hjulia skrev:Om det är självklart att lägga en kund sist i kön för att leverantören har gjort fel och därmed har jag som kund som står först i kön inte fått utlovad leverams, hur många gånger kan de göra så? 1? 2? 5? 10? Det blir många veckors väntan om man accepterar att bli lagd sist i kön för varje leveransförsök som inte håller måttet. Hur många veckor är det rimligt att man som kund ska få vänta på att få det man har blivit lovad?
Köra över människor och vara känslolös är okej om det är du men om det är Ikea då är det fel.Rkarlsson skrev:Ikea borde ställa krav på alla sina unerleverantörer att de har en avdelning som tar reklamationer.
Hilding anders hade just en avdelning för reklamationer och lagning. Förvisso sängar, men samma koncept. Ikea är vana och kan de här med att köra över människor och vara helst känslolösa, det är ju därför ikea är så stort, då bör de väl kunna göra likadant med den som gjorde fel.
Men inte fan ska man vänta dubbelt så lång tid om man renoverar kök.
Jag hade varit den riktigt bittra jäveln som sparkat undan alla andra om jag renoverar och planerar. Respektlöst av ikea (underleverantören) att göra fel och sen säga att man får vänta ytterligare 6 veckor.
Man handlar inte på ikea, annat än lite småkrafs möjligen.
Varför en kund inte kan laga mat på 6 veckor förstår jag inte. Även det har nämnts tidigare i tråden. Lösningarna finns om man vill.BirgitS skrev:
Som jag tolkar det som lagtexten, Konsumentverket, Lawline m.fl. skriver så handlar det om kunden och om att problemen för kunden ska minimeras. Hur viktig är varan för kunden och då särskilt med tanke på de problem förseningen orsakar kunden?
Att inte kunna laga mat under 6 veckor kan ställa till med stora problem, medan t.ex. att få en specialbeställd tapet försenad 6 veckor inte nödvändigtvis gör det eftersom det fortfarande går att använda rummet under tiden.
Att få låna ut (motsv.) en ersättning under tiden gör att en längre tid är acceptabel, t.ex. att säljaren lägger in en enkel bänkskiva och på ett enkelt sätt monterar kran, ho och häll i den (eller ställer in ett par lösa kokplattor) så kan säljaren få mycket lång tid på sig att åtgärda det egentliga felet eftersom köparen nu kan använda köket för matlagning.
min tolkning är annorlunda.
Redigerat:
Ikea kör över den som beställt i detta fallet. Ikea bör göra rätt för sig och prioritera att få ut det som är fel så att bygget kan fortsätta.D DFYD123 skrev:
Det behöver inte påverka andra kunder överhuvudtaget. Men du tycker väl om ikea gör fel vid nästa skiva att man ska vänta ytterligare 6 veckor.
Sådana leverantörer brukar få lägga ner om de är mindre aktörer.
Jag försvarar inte deras levtid på 6 veckor för att lösa problemet vet inte hur många gånger jag ska förklara det för dig och flera. Jag försvarar dom andra kunderna (kanske du vad vet jag) som blir lidande så länge inte Ikea kan hitta andra reklamationsrutiner.Rkarlsson skrev:Ikea kör över den som beställt i detta fallet. Ikea bör göra rätt för sig och prioritera att få ut det som är fel så att bygget kan fortsätta.
Det behöver inte påverka andra kunder överhuvudtaget. Men du tycker väl om ikea gör fel vid nästa skiva att man ska vänta ytterligare 6 veckor.
Sådana leverantörer brukar få lägga ner om de är mindre aktörer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Och klagomålen här är väl just för att man tycker att Ikea ska ha andra rutiner för att hantera reklamationer. Om man tillverkar sådana mängder med skivor om dagen så borde man ju ha statistik på hur många som reklameras och kunna införa rutiner så att man varje dag kan särbehandla 10 skivor om det behövs (eller så många som reklameras per dag i snitt).D DFYD123 skrev:
Man kan ju kort och gott hämta ut en bänkskiva/diskho/blandare på Ikea och mena på att detta får ni bjuda på så jag åtminstone har en tillfällig lösning. Sen får de väl komma med en kompensation i ekonomisk form. Allt får ju att lösa så länge man undviker de bitvis akademisk eftersatta (pappskallar på vanlig svenska) som ibland står i byten & återköp