Jag beställde måttanpassade bänkskor under sommaren. 4 delar: stenkomposit med underlimad ho. Allt funkade klockrent: nästan. Ett litet rör saknades till vasken men det blev löst av kundservice på ett väldigt snabb sätt.

så att det har gått fel hos dig går att beklaga men sånt händer tyvärr.

• Gilla
evertb
  • Laddar…
M MagnusSy skrev:
IKEAS köksmoduler är helt OK så länge man köper standarddelarna. MEN:
Köp aldrig måttanpassade delar som t.ex. bänkskivor av dem. Vi beställde en sådan inklusive håltagning för en standardvask också från IKEA. Till att börja med var det 6 veckors leveranstid på skivan. Det var iofs. OK, även om det försenade det hela rejält - man kan ju t.ex. inte slutföra VVS-installationen utan skiva med vask och blandare monterade.
När skivan så småningom dök upp var det fel håltagning för vasken. Vi reklamerade förstås.
Då lägger IKEA ersättningsskivan SIST I LEVERANSKÖN! Detta försenar hela köksprojektet med 6 veckor!
ALla kan göra fel, det måste man förstå. Men det är sättet man rättar sina fel som avgör om man är en seriös leverantör eller ej. Gör IKEA fel så skall naturligtvis detta korrigeras före alla andras leveranser!
Detta är totalt vansinne från IKEAS sida. Hur skall t.ex. en byggfirma kunna våga köpa något från IKEA ifall fel begångna av IKEA leder till avsevärda förseningar som kan förstöra utlovade leveranstider?
Ikea har haft 6 veckors leveranstid flera år då är det dags att öka kapaciteten i fabriken .

• Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
Det blev ett misstag och sånt händer.
Och om jag inte minns fel så tillverkas deras bänkskivor i Italien? Kanske därför det dröjer. Är supernöjd med den bänkskivan jag beställde från ikea, och ännu mer nöjd blev jag när den var av bättre kvalitet än Epoqs bänkskiva till halva priset

T trojlee skrev:
Jag är jättenöjd med de bänkskivor jag köpt av Ikea. Tråkigt att svartmåla för ett misstag...
Det är ju inte misstaget som sådant som TS klagar på, det är policyn som de tillämpar. Så nej, det är inte svartmålning för ett misstag, utan för att de arbetar på ett visst sätt.

• Gilla
eleson och 16 till
  • Laddar…
Är inte enklaste lösningen bara att konstant ha planerad tid för reklamationsärenden? Det kan man ju lätt ha med den volym IKEA har. Det kan ju rimligen inte göra att man ändrar leveranstiderna mer än från 6 veckor till 6 veckor och 2 dagar. Annars jag man produktionsproblem som behöver lösas. Tillverkar man färre fel finns det luft i planeringen och man kan leverera lite snabbare.
Självklart ska man inte sättas sist i kön liksom man inte ska påverka andras ordrar märkbart.

Jag har också fått en felaktig skiva av Ikea. Tiden kommer jag inte ihåg men de skickade en snickare att montera den. Trots att jag själv monterat den första provisoriskt så länge.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
M MagnusSy skrev:
Köp aldrig måttanpassade delar som t.ex. bänkskivor av dem. Vi beställde en sådan inklusive håltagning för en standardvask också från IKEA. Till att börja med var det 6 veckors leveranstid på skivan. Det var iofs. OK, även om det försenade det hela rejält - man kan ju t.ex. inte slutföra VVS-installationen utan skiva med vask och blandare monterade.
När skivan så småningom dök upp var det fel håltagning för vasken. Vi reklamerade förstås.
Då lägger IKEA ersättningsskivan SIST I LEVERANSKÖN! Detta försenar hela köksprojektet med 6 veckor!
ALla kan göra fel, det måste man förstå. Men det är sättet man rättar sina fel som avgör om man är en seriös leverantör eller ej. Gör IKEA fel så skall naturligtvis detta korrigeras före alla andras leveranser!
Detta är totalt vansinne från IKEAS sida. Hur skall t.ex. en byggfirma kunna våga köpa något från IKEA ifall fel begångna av IKEA leder till avsevärda förseningar som kan förstöra utlovade leveranstider?
Hej!
Detta är skit när det blir såhär från leverantörerna som levererar kök etc.
Har monterat ett gäng kök från de flesta leverantörer som finns på marknaden, kök från Italien etc. Kan säga att det ser inget bättre ut där heller. Ett kök från Italien tog ett år att få ihop då det kom fel grejer helatiden.
Var en design butik i Sthlm som levererar dessa kök och dom kostar från 500 tusen och uppåt och då kan man tycka att det ska vara ordning och reda på grejerna, men det är de inte. Har slutat att montera dessa då kunderna beklagar sig hos oss hantverkare och inte leverantörerna där skiten kommer ifrån.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Såklart det vore bra att leverantören hittar en lämplig lösning för att öka takten lite men varför borde det drabba alla andra som väntar på leverans tycker du??
Det va av just den anledningen jag gjorde hålet själv för både vasken o kranen. Det tog inte så lång tid med rätt verktyg. Har sett några exempel på när det har gått snett o det vill man inte va med om när det handlar om kök som man är beroende av varje dag
//Ingemar

• Gilla
Pippi Viktualia och 3 till
  • Laddar…
I Ironer skrev:
Det va av just den anledningen jag gjorde hålet själv för både vasken o kranen. Det tog inte så lång tid med rätt verktyg. Har sett några exempel på när det har gått snett o det vill man inte va med om när det handlar om kök som man är beroende av varje dag
//Ingemar
Fast rätt tufft att göra hål för underlimmad vask själv. Eller på snyggt sätt skarva vissa skivor i ett hörn etc.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Såklart det vore bra att leverantören hittar en lämplig lösning för att öka takten lite men varför borde det drabba alla andra som väntar på leverans tycker du??
Lämpligt är övertid. Borde drabba de som gjort fel och inte kunden!

• Gilla
eleson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Med resonemanget att man bör ställa sig längst bak i kön, får ju tillverkaren bara incitament att skicka ut varor man redan från början ser blev fel, för att köpa sig tid. Eller ska man räkna med 6 nya veckor om de i kvalitetskontrollen upptäcker att det blev fel? "Hej vi gjorde fel på din skiva, så du hamnar längst bak i kön igen".
Har svårt att tro att man medvetet skulle skicka ut felaktiga bänkskivor och riskera sitt anseende. Troligen är också marginalerna så pass små att varje reklamationsärende innebär att man går back på affären.

D DFYD123 skrev:
Jag kommer aldrig vilja förstå ditt önskemål om att ”alla andra” får vänta...tycker fortfarande dock att en leverantör borde kunna ta höjd för dessa problem. Kan inte vara så svårt att kasta in några timmars övertid för att lösa problemet. En försening på en dag är lika allvarlig den om nu rörmokaren var inbokad just den dagen.
men om man jobbar med produktion inser man att saker ibland går snett och sätter av en del tid för att rätta dessa fel. Om leveranstiden då normalt är 20 arbetsdagar kan man istället lova exempelvis 22 arbetsdagar. Hade man inga avvikelser i sin produktion får de som väntar istället sin leverans för tidigt. Det handlar enbart om hur man planerar sin produktion och leverans. De som väntar på leverans blir inte drabbade om produktionen planerat för avvikelser.

• Gilla
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
Det är ju sanslöst hur vissa resonerar. Ställa sig sist i kön så att alla andra inte drabbas?

Varan är felaktig och reklamerad till säljare. Åtgärd skall ske inom rimlig tid och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Det är alltså självklart att detta skall prioriteras, i det fall Ikea tänker följa lagen. Att det skall ta sex veckor för att man prioriterar nya beställningar är inte godtagbart.

• Gilla
eleson och 15 till
  • Laddar…
Varna? Är inte det lite väl att ta i? Ikea är mest troligt en av världens största leverantör av kök. Deras priser går inte jämföra med någon annan med deras höga kvalité. Dem tillverkar säkert 1000tals skivor om dagen.

När jag läser din irritation så har du glömt en faktor. Dig själv. När man beställer och planeter sitt kök måste du minst planera in en omleverans. Minst.

När vi byggde vårt hus med Ikea kök beställde jag i så god tid så allt skulle kunna bli fel. Och mycket riktigt. Vid leverans av första skivorna pajade fraktbolaget ens skivan vid urlastning från bil. 3 veckor senare hade jag en ny.

Våra mått stämde 100%. Ett hörn kök med platsbyggda skafferi och grejer.

Under det första året har jag behövt kontakta Ikea flera ggr. Bland annat har vitvarorna haft lite bekymmer. Ikea har 5 års garanti. Servicetekniker har kommit och fixat inom 1 vecka. Finns ingen annan som löser det. Electrolux kom samma dag en gång.

Nu har vi tyvärr fått problem med en av skivorna igen som har rest sig inframkant. Jag ringde. Hade nya skivor hemma under 3 veckor, det skickade mig två nya även del två eftersom hörnet måste fogas om.

I tillägg till detta betalar dom även min snickare som byggde huset vad deras offert krävde för att byta den. Jag accepterade ingen annan för bytet då det är ett nytt hus etc. Annars skickar Ikea typ en peabsnickare tror jag.

Helt otrolig service har Ikea och ett bra pris. Då får man vara mer beredd på att själv planera och ta den kamp som behövs.

Så, jag rekommenderar istället Ikeas köksmoduler. 100%. Sen att vinstvarnade ca 80k mot ett hth-kök gjorde inget heller.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
M MagnusSy skrev:
designade ni köket i deras ritprogram? Vi gjorde samma sak men där fungerade det utmärkt.

Jsebastian Jsebastian skrev:
designade ni köket i deras ritprogram? Vi gjorde samma sak men där fungerade det utmärkt.
IKEA designade efter våra önskemål, och vi godkände ritningarna. Det var IKEA som gjorde en felaktig håltagning för vasken. Riningen är helt rätt. Rättning via ny skiva = sist i leveranskön. Detta är absolut fel procedur av IKEA, och de bör ändra den.
Vi klarar oss väl, men företag som agerar felaktig skall få veta det. Tydligt och massivt.

• Gilla
eleson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.