Problemet är delvis att det kan vara otroligt svårt att få ut en elektriker för småjobb i en privatbostad, kompisar och kollegor som bygger nytt, om ellet ut eller bara vill ha gammalt junk utbytt vittnar om detta.
Men för de värsta hemmakorskopplarna skulle det inte hjälpa om elsäkerhetsverket tillhandahöll en elmoj gratis...

Men som jag har sagt tidigare,
Det förekommer idag elolyckor pga hempul.
Om man tillät hempul, skulle då konsekvensen vara fler olyckor?

B
det är nog inte säkert, då skulle det tex kunna vara en marknad för mer litteratur i frågan, tror folk skulle läsa på om det var lättare att få tag på bra handböcker tex. för det är ju faktiskt så att för de enklare "fixen" så är det inte så avancerat, och det är nog inte många elektriker som gör beräkningar på impendans o dyl heller i 99% av jobben...

de flesta har ju faktiskt stor respekt för el, och att det är farligt och orsakt till mycket bränder och olyckor, och bara för det är tillåtet betyder det ju inte att alla kommer börja försöka koppla. det är ju en frågan om tid också,, måla är ju inte behörighetskrävande, men målare får ju jobb ändå...

nu är det lite som med sexualundervisningen i stora landet i väster... om vi inte pratar om det, och förbjuder så kommer tonåringarna inte bli med barn... ja.. vi vet ju alla hur det funkar.. dålig kunskap men det händer ändå grejor. (jag hoppas inte någon tar illa upp av liknelsen... i så fall ber jag om ursäkt.)

El och sex är lika farligt?
Ja det är inte helt befängt... man kan få mycket besvär och följer man inte skydds föreskrifterna så kan man till och med få dödliga sjukdomar...

Så liknelsen är ju inte helt fel...

-MH- skrev:
Kan de inte påminna om de gångerna folk har dött till följd av installation utförd av behörig elektriker?

[Åtalad för rattfylla]:

Glöm inte alla nyktra människor med körkort som orsakat bilolyckor! Komma här och klämma åt mig för att jag kör olovligt och salongsberusad..

Här är pressmeddelandet i orginalform:

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Pressmeddelanden1/Lat-ratt-person-gora-elinstallationerna-/

Jag tycker att det är direkt osmakligt att de tar ett exempel där det - vad jag känner till - inte finns något bevis/tecken på "hempul" och sedan varnar för hempulande...

Ett problem är den klassiska inställningen "har man inte gjort nåt alls så har man inte gjort fel". Vilket är egentligen bäst, att bara låta allt vara som det är eller upptäcka att det hänger en röd tråd lös i elcentralen och motsvarande i en kopplingsdosa samt vid ytterbelysningen och då faktiskt se till att den röda befintligt dragna ledaren blir ansluten i alla ändar så att ytterbelysningen för första gången på femtioelva år blir skyddsjordad? (Givetvis förutsatt att man har acceptabla kunskaper och vettig utrustning)...

B
det är ju trots allt bättre att det finns information tillgänligt hur det ska vara i de flesta fall än att det bara sägs att "det får man inte göra själv" och sen försöker folk i alla fall.. och så blir det fel...

bara för att det finns kanyler för narkomaner betyder ju inte det att det är tillåtet att hålla på med det, men det hjälper ju till att stoppa sjukdomar.. ja.. det finns många liknelser, en del mer eller mindre långsökta, men ändå.

kunskap är alltid bra.. och aldrig fel.. om inte annat för att kunna veta vad som ska beställas av en elektriker, och vad man som kund kan förvänta sig att det innebär i arbetstid o dyl..

Lite underligt är det ju att det klagas väldigt mycket över att man behöver kunskap, utbildning, behörighet för att koppla el som när det blir fel kan skada väldigt mycket på egendom, djur och mäniskor men alla accepterar att man måste ha utbildning och körkort för att köra bil fast det är väldigt många som klarar det utan att ha gått i körskola.

Vad har vi mest av, personer med körkort eller personer som bor i hushåll med el?

B
kruxet är ju att det inte tar 3-4 år att ta körkort... utan där är det ett PROV som kontrollerar kunskaper, inte att du måste ha kört 10000 mil.... dessutom finns ju regler tillgänliga även för de som INTE har körkort, så alla kan lära sig...

Du har kortet på prov i två år!!!!

Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Lite underligt är det ju att det klagas väldigt mycket över att man behöver kunskap, utbildning, behörighet för att koppla el som när det blir fel kan skada väldigt mycket på egendom, djur och mäniskor men alla accepterar att man måste ha utbildning och körkort för att köra bil fast det är väldigt många som klarar det utan att ha gått i körskola.

Vad har vi mest av, personer med körkort eller personer som bor i hushåll med el?
Jag förstår inte riktigt vad du menar med inlägget.

Självmål, typ ... :)

Mikael_L skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med inlägget.

Självmål, typ ... :)
Han menar att det är väldig många personer som kan köra bil men som väljer att inte göra det tills de fått sitt körkort.
Sen att det är lite mindre utbildningskrav är en sak... För du måste ju praktisera även om det inte tar 4 år.
Tittar du tex för hur det såg ut förr för Moped förarbevis klass 1 då var det krav på minst 10timmar teorilektioner och praktiska moment.

Poängen är att man respekterar rikets lagar, tycker man att de är förjävliga så påverkar man dem på demokratisk väg. Civil olydnad är sällan rätt väg att gå :)

Fast vi har ju en behörighetstråd för denna diskusionen ...

Precis så menade jag Akzid.

Vad menar du med självmål Mikael_L? Måste ha varit du som gjort det i så fall om du inte efter mitt inlägg kan förstå att vissa saker kräver utbildning och certifikat, i det här fallet pga att lagarna kräver det men också just för dom risker som finns om det blir fel.

Mikael_L
Glufsglufs skrev:

Ja, vad menade du då ...

Att det dör 500 personer per år i trafikolyckor men 7 personer per år i elolyckor, och därför är ett skärpt regelverk över elinstallation en logisk följd?

Mikael_L skrev:
Ja, vad menade du då ...

Att det dör 500 personer per år i trafikolyckor men 7 personer per år i elolyckor, och därför är ett skärpt regelverk över elinstallation en logisk följd?
Typ.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.