243 125 läst ·
270 svar
243k läst
270 svar
Varning för Electrolux / Husqvarna vitvaror
Så surt det är!
Har också Husqvarnaprodukter, som vi köpte i början av 2007, just för att vi tyckte att vi skulle satsa på lite kvalitet!
Fick ganska snart problem med frysen, höll inte kylan som den skulle. Tydligen var det något med någon fläkt i skåpet som slutat fungera.
Nu har samma, eller iallafall, ett liknande problem uppstått igen. Håller inte kylan som den sak. Klarar bara av att hålla cirka 10 minus, enligt displayn, förmodligen har väl fläkten gett upp igen.
Vad roligt!
Frågan om man inte ska slänga skiten, både kyl och frys och köpa något annat!
Vad kostar det att bara få ut en reparatör? Inte under 1000-lappen väl och då utan material!
Har också Husqvarnaprodukter, som vi köpte i början av 2007, just för att vi tyckte att vi skulle satsa på lite kvalitet!
Fick ganska snart problem med frysen, höll inte kylan som den skulle. Tydligen var det något med någon fläkt i skåpet som slutat fungera.
Nu har samma, eller iallafall, ett liknande problem uppstått igen. Håller inte kylan som den sak. Klarar bara av att hålla cirka 10 minus, enligt displayn, förmodligen har väl fläkten gett upp igen.
Vad roligt!
Frågan om man inte ska slänga skiten, både kyl och frys och köpa något annat!
Vad kostar det att bara få ut en reparatör? Inte under 1000-lappen väl och då utan material!
Vi "satsade" på en känd kvalitetsdiskmaskin när vi bytte för 4 år sedan. Nu småläcker den någonstans undertill. Och reparatör måste hit och fixa. Frågan står ju helt vidöppen. Vem kan ge åtminstone 5 års garanti på vitvarorna. I stället för att helt bevisligen stå och ljuga om kvailteten. Upp till bevis nu !
Elecktroluxkoncernen (Electrolux, Husqvarna och AEG) verkar ha haft enormt mycket problem med vissa vitvaror. Har själv ett kylskåp där en sensor gick slut efter 2,5 år vilket gjorde att kylskåpet isade igen. Efter 4,5 år dog kompressorn...
De flesta i bekantsskapskretsen som köpt Electrolux/Husq/AEG för ca 5-6 år sedan har haft liknande strul.
Finns en några år gammal tidningsartikel om dessa problem
http://sydsvenskan.se/bostad/article192724.ece
De flesta i bekantsskapskretsen som köpt Electrolux/Husq/AEG för ca 5-6 år sedan har haft liknande strul.
Finns en några år gammal tidningsartikel om dessa problem
http://sydsvenskan.se/bostad/article192724.ece
Vad hjälper det med lång garantitid?
Det är väl kvalitetsmaskiner med minimalt med strul man vill ha.
Man kan ha roligare än att ta ledigt från jobbet för att vänta på en servicetekniker
som kommer mellan 8-16.
Det är väl kvalitetsmaskiner med minimalt med strul man vill ha.
Man kan ha roligare än att ta ledigt från jobbet för att vänta på en servicetekniker
som kommer mellan 8-16.
Elux o WP har säkert räknat på detta och Garanti kostar pengar för företagen. Så dom har säkert sett till att kvallen ska vara tillräckligt bra för att har råd att ge dessa 5 år.Peter2400 skrev:
Har du läst hela tråden? Varför skulle IKEA's elektrolux prylar hålla i 5 år när elektroluxprylar köpta nån annanstans inte gör det?Nimajneb skrev:
Ja, jag har läst tråden men den ändrar ju inte sakfrågan.jhenrikj skrev:
Problemet är som jag tidigare påpekat att det är väldigt naivt att säga att ett helt märke är urkasst pga någon har behövt reparera en produkt.
Alla stora tillverkare (inte bara vitvaror) har järnkoll på garantikostnaderna.
Jag ser inga som helst motsägelser i att inte WP/Elux maskiner i relativt samma prisklass skulle hålla bättre kvalitet på IKEA då jag antar att dom är en jättekund för WP/Elux och samtidigt har ju IKEA ett effektivt distributionsnätverk som håller priserna nere.
Kan väl ligga lite i att Ikea's vitvaror är motsvarigheten till volvons 240. De är väldigt basic, väldigt lite grejer som kan gå sönder, ju mer finesser ju mer möjlighet till krångel brukar ju stämma väldigt bra.Nimajneb skrev:Ja, jag har läst tråden men den ändrar ju inte sakfrågan.
Problemet är som jag tidigare påpekat att det är väldigt naivt att säga att ett helt märke är urkasst pga någon har behövt reparera en produkt.
Alla stora tillverkare (inte bara vitvaror) har järnkoll på garantikostnaderna.
Jag ser inga som helst motsägelser i att inte WP/Elux maskiner i relativt samma prisklass skulle hålla bättre kvalitet på IKEA då jag antar att dom är en jättekund för WP/Elux och samtidigt har ju IKEA ett effektivt distributionsnätverk som håller priserna nere.
Här är du nog en point.jhenrikj skrev:
Kan tänka mig även att om Elgiganten vill ha ett extra blomvasprogram till sin diskmaskinsmodell så vill ikea satsa samma pengar på en bättre pump.
Inte lika sexigt första veckan hemma :wow: men kanske bra efter ett par-tre år.
Jag vill påstå att med Miele så får man vad man betalar för.
De kostar lite mer än konkurrenterna men ger så mycket mer i driftsäkerhet. Sen har de väl 10års funktionsgaranti har jag för mig.
Mieles starka sida är ju helt klart tvätt/tork och disk.
Sen i övrigt så är det ganska jämt skägg mellan olika tillverkare, olika lösningar och tillbehör gör maskiner bättre och sämre.
Själv tycker jag nog att Husqvarna/Electrolux gör bästa kylskåpet i rimlig prisklass. Med DME+ och väldigt flexibla hyllor/lådor är de svårslagna. Dock inte så kul med designen då dessa skåp hängt med väldigt länge och börjar bli uttjatade.
De kostar lite mer än konkurrenterna men ger så mycket mer i driftsäkerhet. Sen har de väl 10års funktionsgaranti har jag för mig.
Mieles starka sida är ju helt klart tvätt/tork och disk.
Sen i övrigt så är det ganska jämt skägg mellan olika tillverkare, olika lösningar och tillbehör gör maskiner bättre och sämre.
Själv tycker jag nog att Husqvarna/Electrolux gör bästa kylskåpet i rimlig prisklass. Med DME+ och väldigt flexibla hyllor/lådor är de svårslagna. Dock inte så kul med designen då dessa skåp hängt med väldigt länge och börjar bli uttjatade.