57 625 läst ·
95 svar
58k läst
95 svar
Varning för Björklidenhus
Lika viktigt med ris som ros för att få komplett bild över vad som kan vänta som husköpare. Idag har jag tex haft en underlig mailkonversation gällande en kamin jag ej efterfrågat. Som sagt, ris och ros
Idag har de sista öppna punkterna i vårt fabriksorder clearats med Björklidenhus - det har gått bra och vi är nu överens om innehållet i kontraktet. Nu är det bankspärren från Nordea som vi väntar på innan vi kan planera in startmötet med kommunen. Mark- och grundlov är redan avklarat - sprängning utförd för dränering runt huset. Imorgon skall kommunen spränga för indragning av kommunalt VA. Snart börjar det roliga med att fylla upp runt huset - snart kan vi se hur det kommer se ut.
Vi måste med beklagan instämma i Stargates varning för Björklidenhus.
Vårt hus började byggas 2009 och alla allvarliga fel i bygget är ännu ej åtgärdade. Vi trodde att det var ett seröst företag men det visade sig under byggnationen att kontakt med säljare eller andra företrädare för företaget i stort sett var omöjlig, man gjorde sig oanträffbar och svarade inte på telefon, sms eller mail utan att man prövat massor av gånger och till och med tvingats åka till företaget för att få tag i ansvariga.
Skandal.
Under husbygget anlitade företaget helt okvalificerade hantverkare, bla en byggledare som arbetade med snickeriarbeten men som senare visade sig inte ha någon kunskap om detta, det erkände han själv och lät meddela att han egentligen var målare. (möjligen med den enda kunskapen att "hålla färgen"), vilket ledde till att vi fick hota med Villaägarna för att få till stånd ett möte med företaget och "focka" de sk hantverkarna, vilka aldrig mer får sätta sin fot hos oss.
Vid slutbesiktning konstaterades ca 100 byggfel vara en hel del var av så allvarlig karaktär att huset varit obeboeligt under delar av 2010 och fram till dags dato, då det forfarande finns allvarliga fel som ännu ej åtgärdats.
Vi vill verkligen understryka Stargates varning och den/de som ändå anlitar detta företag måste vara beredd på att bli nervvrak av det.
Ett tips är att kolla upp Björklidenhus ledning och se hur detta företag skiftat personer i ledande position ett antal gånger vilket medfört att det aldrig går att få tag i en ansvarig som var med vid kontraktsskrivng. Fö ägs företaget numer av ett engelskt bolag.
Vi trodde på kvalitet och att namnet Björklidenhus borgade för detta, vi kan konstatera att företager skiter i kund, badwill eller sina åtaganden så varningen är helt befogad. Vi har byggt flera hus tidigare men aldrig upplevt något så dåligt.
Vårt hus började byggas 2009 och alla allvarliga fel i bygget är ännu ej åtgärdade. Vi trodde att det var ett seröst företag men det visade sig under byggnationen att kontakt med säljare eller andra företrädare för företaget i stort sett var omöjlig, man gjorde sig oanträffbar och svarade inte på telefon, sms eller mail utan att man prövat massor av gånger och till och med tvingats åka till företaget för att få tag i ansvariga.
Skandal.
Under husbygget anlitade företaget helt okvalificerade hantverkare, bla en byggledare som arbetade med snickeriarbeten men som senare visade sig inte ha någon kunskap om detta, det erkände han själv och lät meddela att han egentligen var målare. (möjligen med den enda kunskapen att "hålla färgen"), vilket ledde till att vi fick hota med Villaägarna för att få till stånd ett möte med företaget och "focka" de sk hantverkarna, vilka aldrig mer får sätta sin fot hos oss.
Vid slutbesiktning konstaterades ca 100 byggfel vara en hel del var av så allvarlig karaktär att huset varit obeboeligt under delar av 2010 och fram till dags dato, då det forfarande finns allvarliga fel som ännu ej åtgärdats.
Vi vill verkligen understryka Stargates varning och den/de som ändå anlitar detta företag måste vara beredd på att bli nervvrak av det.
Ett tips är att kolla upp Björklidenhus ledning och se hur detta företag skiftat personer i ledande position ett antal gånger vilket medfört att det aldrig går att få tag i en ansvarig som var med vid kontraktsskrivng. Fö ägs företaget numer av ett engelskt bolag.
Vi trodde på kvalitet och att namnet Björklidenhus borgade för detta, vi kan konstatera att företager skiter i kund, badwill eller sina åtaganden så varningen är helt befogad. Vi har byggt flera hus tidigare men aldrig upplevt något så dåligt.
Det är förstås tråkigt och irriterande för de som råkat ut för Björklidenhus' dåliga sida. Vi kanske har haft tur men när väl bygget kom igång har det mesta gått otroligt smidigt. Bra byggledare och skickliga snickare och även bra projektledare som det gått att prata med och ställa alla helknäppa frågor till, utan att känna sig dum ;-) ni vet hur det kan vara...
Vi har nu bott i vårt ombyggda villa Fröjd drygt 6 månader och vi känner oss otroligt nöjda. Vårt hus är gediget byggt, visserligen är det några missar här och där men inget som inte går att fixa. All kontakt vi haft med huvudkontoret har också gått bra, dom har svarat och varit tillgängliga under hela processen.
Vi har nu bott i vårt ombyggda villa Fröjd drygt 6 månader och vi känner oss otroligt nöjda. Vårt hus är gediget byggt, visserligen är det några missar här och där men inget som inte går att fixa. All kontakt vi haft med huvudkontoret har också gått bra, dom har svarat och varit tillgängliga under hela processen.
Shit.......trots att inte ens grunden är gjuten ännu så finns risk för magsår.....jag hoppas verkligen att vi har mer tur än andra i forumet. Jag kommer kontinuerligt lägga upp status under bygget -kul om fler björklidenbyggare kan göra samma. Imorgon skall bankspärren vara färdig så vi kan få inflyttdatum spikat.
Uppdatering: Nu är alla papper klara och startdatum för vår tolo är 5e december. Idag skall projektledare bli tillsatt och vi hoppas att plattan kan gjutas om sådär 8 veckor. Vi får hoppas på en mild vinter....Fakturorna på markarbetet börjar komma in, som för så många andra kostar det mer än planerat. Det blir en hård budget under 2013.
I dag blev äntligen skutbesiktningen av vårt hus av. Det har varit en stressig höst och besiktningen har blivit uppskjuten 2 gånger. Björkliden har tydligen kommit efter med betalningar i och med ägarbytet så leveranser av kök m.m. blev försenat. Men besiktningen gick bra och det vara bara några småfel som ska rättas till. Vi känner oss mycket nöjda med vårt hus men vill trots det aldrig bygga nytt igen. Skulle endas rekommendera att göra det om man själv har mycket stor kunskap eller råd att anställa någon som tar hand om allt då det är väldigt mycket att ordna själv trots totalentreprenad. Man måste även ligga på projektledaren en hel del har jag märkt. Sedan är det viktigt att man klarar av att bygget blir fördröjt samt extra kostnader. Men tror detta är fallet oavsett vilken husleverantör man använder.
Mån middag - gjutning av platta påbörjas
Lör em samma vecka - huset torrt/tätt
Och nej, det kom inte i moduler utan är ett lösvirkes i två våningar, ihopbyggt av 6 man. Ha, sug på den BH...
Så om någon ska bygga i Östergötland så vet jag vem jag ska rekommendera.
Lör em samma vecka - huset torrt/tätt
Och nej, det kom inte i moduler utan är ett lösvirkes i två våningar, ihopbyggt av 6 man. Ha, sug på den BH...
Så om någon ska bygga i Östergötland så vet jag vem jag ska rekommendera.
Har själv ett pågående bygge med detta sk husföretag. Och kunde vi börja om från början hade jag valt vilket annat husföretag som helst.
Vi började själva vår undersökning av olika husföretag för ca 3 år sedan,och har sållat bort dom en efter en.och det som gjorde att vi valde Björklidenhus var att dom har en försäljare som hade BRA svar på alla våra frågor.Som nu visar sig att det var bara rent skitsnack.
Har bara från första dagen av bygget haft problem med BH.Har totalentrepenad hos BH.
Blev lovad erfarna BH byggare! Fick en klåpare som aldrig byggt Björkliden hus.Blev som alla andra lovade att huset skulle vara tätt på två arbetsdagar,Detta tog 9 arbetsdagar!!!!!!!!!!
Resultatet av denna miss blir att All gips och isolering får rivas ur huset.Och detta är jag själv tvungen att tjata på BH om.Och när jag påvisar att huset skulle vara tätt på 2 dygn,får jag till svar av BH att just detta står ingenstans!!!
Och detta är bara en liten del av alla fel som påvisats av både KA och mej själv.Prata med projektansvarig är ju ett stort skämt på Björkliden hus,Antingen upptagen eller omöjlig att nå.
Återkommer med fler av alla fel vi är tvungna att stå ut med.
Vi började själva vår undersökning av olika husföretag för ca 3 år sedan,och har sållat bort dom en efter en.och det som gjorde att vi valde Björklidenhus var att dom har en försäljare som hade BRA svar på alla våra frågor.Som nu visar sig att det var bara rent skitsnack.
Har bara från första dagen av bygget haft problem med BH.Har totalentrepenad hos BH.
Blev lovad erfarna BH byggare! Fick en klåpare som aldrig byggt Björkliden hus.Blev som alla andra lovade att huset skulle vara tätt på två arbetsdagar,Detta tog 9 arbetsdagar!!!!!!!!!!
Resultatet av denna miss blir att All gips och isolering får rivas ur huset.Och detta är jag själv tvungen att tjata på BH om.Och när jag påvisar att huset skulle vara tätt på 2 dygn,får jag till svar av BH att just detta står ingenstans!!!
Och detta är bara en liten del av alla fel som påvisats av både KA och mej själv.Prata med projektansvarig är ju ett stort skämt på Björkliden hus,Antingen upptagen eller omöjlig att nå.
Återkommer med fler av alla fel vi är tvungna att stå ut med.
Fick precis mail från Björklidenhus att de ska ansöka om konkurs. Är så glad att vårt hus blivit klart, för en månad sedan. Kan ha varit ett av de sista de slutförde. Men om man skulle behöva reklamera något när ett bolag gått i konkurs, vet någon hur man gör då? Hoppas ju slippa det men finns alltid risk för att fel kommer fram...
Åter här och vill varna alla som funderar på Björkliden hus
DOM HAR GÅTT I KONKURS !!
Alla påbörjade hus har förhoppningsvis en sk färdigställandeförsäkring
Och då skall man anmäla detta till sitt försäkringsbolag
I dom flestas fall Garbo
DOM HAR GÅTT I KONKURS !!
Alla påbörjade hus har förhoppningsvis en sk färdigställandeförsäkring
Och då skall man anmäla detta till sitt försäkringsbolag
I dom flestas fall Garbo
Men förstås jätte tråkigt för alla med pågående byggen som nu måste hitta andra lösningar. Vet själv vilken panik vi kände i höstas när leveranser inte kom pga deras betalningsproblem och det kändes mycket osäkert om vi skulle kunna flytta in i december. Det kan ju medförs stora extra kostnader samt andra problem om man har räknat med att huset ska vara färdigt ett visst datum. Men vi hade som sagt tur och fick huset färdigställt med bara några veckors försening.