Försök se till att få in allt bums när förhandsbeskedet är klart, stadsbyggnadskontoret blir överbelamrade med ansökningar inför sommaren. När vi sökte för vår påbyggnad för några år sedan så har jag för mig att vi lämnade in ansökan i Maj, och det blev klart precis före midsommar, om det drar ut över midsommar så sjunker produktiviteten på myndigheten dramatiskt.

Kolla om det inte kan gå att lämna in bygglovet redan innan förhandsbeskedet är klart, bara för att få en köplats.

Tack för tipset! Det ska jag göra.

Vi har fortfarande inte hört någonting. Vi har ringt och vi har mailat, även till VD:n, men inte fått svar. Nu har vi börjat kolla andra hustillverkare. Igen. Det här känns inte alls roligt, vi var så glada när vi hade skrivit på kontraktet, vi kände att nu äntligen är vi på gång på riktigt. Och enligt planen så skulle bygglovet varit klart för nästan två veckor sedan. Och vi har alltså inte ens fått ritningar och bygglovshandlingar för att kunna lämna in en ansökan.

Vi ska kolla Varianthus istället och om det verkar bra så bryter vi kontraktet med Björklidenhus (helt ok enligt konsumentverket) och kan förhoppningsvis flytta in före årsskiftet.

Det är ju inte bara nybygget som blir lidande, vi måste ju kunna sälja vårat hus innan räntorna skjuter i höjden.

Jag vill utfärda en stor varning för Björklidenhus!

Ni har inte funderat på att kolla LB-hus, Eksjöhus eller någon annan leverantör med mer dokumenterat gott rykte i snitt ? Varianthus har jag själv haft mailkontakt med och det var bra, men priserna var ganska höga och har ingen aning om hur de är som leverantör utöver det. Vore jag er skulle jag nog minimera riskerna så mkt som möjligt även när det gäller valet av leverantör.

Tack för tipset blizzet,
Vi har redan haft kontakt med både LB-hus och Eksjöhus. Eksjöhus verkar jättebra, det har fina hus och inget verkar omöjligt. Trevlig säljare också. Men de är på tok för dyra, de ligger nästan 1 miljon högre i pris på det hus vi har valt. Vore det inte för det så hade vi tveklöst valt dom.

LB-hus har så struliga arkitekter och det är svårt att få det som man vill. Vi har gjort en resa med Anebyhus också, och den försöker jag glömma...

Jag visste inte att Varianthus var dyra, synd. Kanske lika bra att sälja tomten och fixa till vårat nuvarande hus i stället?

Njae, nu vet jag inte om du då pratar FÄRDIGT hus eller utan övervåning? Plockar du bort övervåningen så blir alla hus ganska billiga, det kan du i princip göra hos alla leverantörer. Så kan inte få det till att det skulle skulle kunna skilja 1 miljon om man jämför likvärdigt FÄRDIGT hus. Bara övervåningen är ju minst 400 000kr om man inte ska göra en massa själv. De billigaste leverantörerna kräver oftast mer tillval också om man nu vill att det ska kännas som ett "nytt hus" i sin helhet. Så det gäller att jämföra så likvärdigt som möjligt också. Har svårt att ge några råd om ert befintliga hus, men förstår att tanken lätt ploppar upp så mkt otur och problem som ni råkat ut för.

Vi har räknat på nyckelfärdigt och totalentreprenad, det har Björklidenhus som standard, Eksjöhus lägger på 20% om man vill ha total istället för generalentreprenad, hattläkt kostar extra och en massa annat också som Björklidenhus har som standard.

Tillvalen skulle blivit fler med Eksjöhus, markarbetet dyrare och rivning av befintligt hus blev också dyrare, så totalt har jag för mig att slutpriset inklusive ALLT hamnade på drygt 800.000kr mer. Ok, inte en miljon, där överdrev jag lite, men inte långt ifrån.

Redigerat:
Har svårt att se att ett Eksjöhus skulle innebära fler tillval i helhet, men panelen har du säkert rätt om.
Men 20% för totalentreprenad gör en del, men general kan funka bra också, det har vi. Men vi är iofs inte klara än.

Vet inte vilket hus du jämför heller med hos Eksjöhus och Björkliden, samt att Eksjöhus priser lär vara högre i Sthlm än där jag befinner mig.

Alla priser på Björklidens hemsida avser ju oinredd övervåning + ink grund så har inte riktigt koll på var de hamnar i slutändan.

Ur min synvinkel så måste jag hålla med flera av er i denna tråd om den kritik som framförts angående Björklidenhus hantering av sina kunder.
Då även vi har problem med dom angående vårt Björklidenhus.

Karin Å och ylva12, har ni fått några bygglovshandlingar ännu? Det har inte vi och vi inser att det inte lär bli något hus förrän 2012. Vi är jätteledsna, hela familjen. Hoppas ni haft mer tur än vi...

Välkommen hit argbigga! Hur långt har ni kommit? Har ni, liksom vi, skrivit kontrakt, fått ett inflyttningsdatum baserat på när bygglovet är klart och sen inte sett röken av bygglovhandlingarna? Vårat avtal baseras på att bygglovet skulle vara färdigt i början av mars. Vi har inte ens fått nån ritning ännu.

Hej Chilla,

Vi väntar på bygglovshandlingarna, dom ska skickas till oss senast i början på nästa vecka. Vi har i alla fall fått alla ritningar, det känns bra.
Vår kommun verkar ha en stor hög med bygglovsansökningar just nu men få handläggare som jobbar så med vår "tur" får vi väl bygglovet klart i augusti..............

Hur går det för er?

Hej Chilla !
Vi började skriva kontraktet redan hösten 2009, blev färdigt slutet av februari 2010, sen har problemen fortsatt i stort sett hela byggtiden, kontakten med Björklidenhus var undermålig.
Slutbesiktningen var ett skämt, från inflyttning till nu har så många fel upptäckts att man undrar hur i fasiken huset gått igenom en besiktning, men som jag sa den besiktningen var under all kritik.
Björklidenhus har så här långt, visat att dom är en av dom bättre på marknaden, att rätta till felen, vi får se om dom fortsätter tills huset är klart, fortsättning följer.

Hej Karin,

Vilken tur ni har, vi har inte fått någon ritning ännu. Jag håller tummarna för att ni får era bygglovshandlingar som de har lovat. Du kan väl berätta vidare hur det går?

Lycka till!!

Hej argbigga,

Vilket strul ni verkar ha haft! Vad sa eran KA om allt detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.