57 625 läst ·
95 svar
58k läst
95 svar
Varning för Björklidenhus
Vi kan med stort nöje berätta att vi flyttat in i ett nytt Björklidenhus som i alla avseenden överträffar våra förväntningar. Det har varit en smidig process hela tiden och vi har inte upplevt det minsta av de problem som talas i inlägg ovan.
Vi har skrivit kontrakt med Björklidenhus, himla bråttom var det men så fort som de fått våra namnteckningar på papper så har det inte hänt något alls. Absolut ingenting! Vi får inga bygglovshandlingar för att hon som ska skicka dom till oss är sjuk. Vi vet inte ens om det finns några bygglovshandlingar ännu. Hela vårat kontrakt bygger på att bygglovet skulle varit klart redan, och vi har ingen aning om när vi ens kommer att kunna SÖKA bygglov!
Jag har varit i kontakt med konsumentverket idag och de säger att vi har rätt att häva avtalet för det här, och om vi ändå vill bygga med dom så har vi rätt att kräva ersättning om det blir så försenat att avgiften för bygglov och kostnaden för KA hinner gå upp (om någon månad?)
Björklidenhus - för bra för att vara sant. På riktigt. Eller som vår alternativa husleverantör sa (som vi valde bort för att Björklidenhus blev billigare): "Man får det man betalar för..."
Jag har varit i kontakt med konsumentverket idag och de säger att vi har rätt att häva avtalet för det här, och om vi ändå vill bygga med dom så har vi rätt att kräva ersättning om det blir så försenat att avgiften för bygglov och kostnaden för KA hinner gå upp (om någon månad?)
Björklidenhus - för bra för att vara sant. På riktigt. Eller som vår alternativa husleverantör sa (som vi valde bort för att Björklidenhus blev billigare): "Man får det man betalar för..."
Redigerat:
Det där låter otroligt oseriöst! Verkar vara ris eller ros till Björkliden, inte mycket däremellan som jag läst tidigare här.
Jag hade hävt avtalet och gått till någon annan. Efter en sån där grej så är förtroendet förbrukat, och jag tror inte det blir speciellt roligt att bygga med dem, för det är nog lätt man oroar sig sedan för minsta lilla sak.
Hoppas det löser sig till det bästa för er i alla fall!
Jag hade hävt avtalet och gått till någon annan. Efter en sån där grej så är förtroendet förbrukat, och jag tror inte det blir speciellt roligt att bygga med dem, för det är nog lätt man oroar sig sedan för minsta lilla sak.
Hoppas det löser sig till det bästa för er i alla fall!
Tack blizzet!
Jag hoppas också att det löser sig, vi vill ju så gärna ha vårat hus! Nu har vi i a f blivit garanterade att förseningen inte ska innebära några extra kostnader för oss. Får vi skriftligt på det så kör vi nog vidare, är det något mer som vi bör tänka på (få skriftligt på)? Finns det några fallgropar vi bör undvika?
Jag hoppas också att det löser sig, vi vill ju så gärna ha vårat hus! Nu har vi i a f blivit garanterade att förseningen inte ska innebära några extra kostnader för oss. Får vi skriftligt på det så kör vi nog vidare, är det något mer som vi bör tänka på (få skriftligt på)? Finns det några fallgropar vi bör undvika?
Chilla, hur går det för er? Har ni fått skriftligt på att förseningen inte kommer kosta er nåt? Vi har också skrivit med Björklidenhus här i Stockholm och väntar på bygglovshandlingarna och kompletta ritningar. Blev lite orolig när jag läste dina inlägg... Hur försenat har allt blivit för er?
Hej Karin Å,
nej vi har inte fått ngt skriftligt på det ännu. Ungefär en månad sent är det väl ungefär, eftersom vi borde haft bygglovshandlingarna för en månad sedan. I och för sig så har vi ju inte fått dom än, så det blir väl ännu senare kan jag tro. Inte kul alls! När skrev ni på?
nej vi har inte fått ngt skriftligt på det ännu. Ungefär en månad sent är det väl ungefär, eftersom vi borde haft bygglovshandlingarna för en månad sedan. I och för sig så har vi ju inte fått dom än, så det blir väl ännu senare kan jag tro. Inte kul alls! När skrev ni på?
Tråkigt om ni har problem med Björklidenhus, men jag vänder mig mot den alternativa säljarens argument "att man får det man betalar för". Jag tror absolut att uppfyller Björklidenhus den standard som man är ute efter utan en massa tillval så är det en väldigt prisvärd husleverantör. Vi har bekanta som byggt med Björklidenhus och de har varit kanonnöjda och för hoppningsvis så löser det sig för er också utan att ni blir ekonomiskt drabbade pga. deras strul.Chilla skrev:
mr_bygg, jag hoppas du har rätt. Vi har varit i deras visningshus i Enköping och tyckte om det, och vi vill bara ha ett vanligt, enkelt och mysigt hus. Jag tror att problemet är att Björklidenhus har tagit sig vatten över huvudet. De har inte tillräckligt med folk, när man kollar upp företagsinformation så verkar det vara ett litet familjeföretag med en massa fristående säljare.
När man växer måste man nyanställa annars hinner man inte med kunderna, vilket verkar ha hänt nu. Jag är sk*tförbannad för att dom inte klarar att hålla det dom lovar och sk*tförbannad över att dom inte meddelar att dom inte kan hålla det dom lovat.
När man växer måste man nyanställa annars hinner man inte med kunderna, vilket verkar ha hänt nu. Jag är sk*tförbannad för att dom inte klarar att hålla det dom lovar och sk*tförbannad över att dom inte meddelar att dom inte kan hålla det dom lovat.
Jag håller helt med dig. Jag har fått uppfattningen att Björklidenhus växt väldigt mycket de senaste åren vilket säkert kan vara en förklaring till de problem ni upplevt, men det är definitivt inte en ursäkt för att kunderna blir drabbade. Det går blixtsnabbt att få ett dåligt rykte och det tar oerhört lång tid att vinna tillbaka ett förtroende så att även om man inte kan hålla sina löften av någon anledning så är det otroligt viktigt att kommunicera ut det till kunderna och se till att de är nöjda eller att kompensera för de problem de drabbas av.
Instämmer helt och hållet! Det som oroar lite är ju också; Har de ordentliga byggjobbare så att det räcker till alla hus, eller blir det några "b-gubbar" som normalt skulle blivit över? Nej, nu ska jag inte fundera så mycket... Vi har i alla fall hittat en KA som är otroligt insatt och kunnig, så min förhoppning är att vi ändå ska komma igång, att vi slipper alla extrakostnader och att vi får ett hus som vår KA ger MVG.
Jag känner mig nästan elak som bidrar till att försämra Björklidenhus rykte, men samtidigt borde tänka lite längre än vad de gjort. Hoppas, hoppas de vaknar upp nu.
Jag känner mig nästan elak som bidrar till att försämra Björklidenhus rykte, men samtidigt borde tänka lite längre än vad de gjort. Hoppas, hoppas de vaknar upp nu.
Chilla,
Vi skrev på i mitten av februari och fick tillbaka kontrakten 1 ½ vecka senare. Vi har också varit i deras visningshus, helt ok standard. Vi fick ritningarna för en vecka sen och godkände dom (några mindre ändringar skulle göras) och sen dess har vi inte hört nåt alls. I och för sig har det bara gått en knapp vecka men vi vill ju komma igång! Vår kommun är otroligt seg, det tog dom två månader att lämna ut en nybyggnadskarta! Kommunens policy är max tre veckor........... varje dag som går utan ritningarna och bygglovshandlingarna känns som slöseri med tid.
Vi hoppas på Björklidenhus, det blev vårt andra val efter att en annan firma blåste oss i höstas. Vi orkar inte gå igenom en massa trassel igen................ då blir det nog inget bygge för oss.
Vi skrev på i mitten av februari och fick tillbaka kontrakten 1 ½ vecka senare. Vi har också varit i deras visningshus, helt ok standard. Vi fick ritningarna för en vecka sen och godkände dom (några mindre ändringar skulle göras) och sen dess har vi inte hört nåt alls. I och för sig har det bara gått en knapp vecka men vi vill ju komma igång! Vår kommun är otroligt seg, det tog dom två månader att lämna ut en nybyggnadskarta! Kommunens policy är max tre veckor........... varje dag som går utan ritningarna och bygglovshandlingarna känns som slöseri med tid.
Vi hoppas på Björklidenhus, det blev vårt andra val efter att en annan firma blåste oss i höstas. Vi orkar inte gå igenom en massa trassel igen................ då blir det nog inget bygge för oss.
Vi skrev kontrakt med Björklidenhus i november och ska bygga söder om Stockolm. Vi har haft betydligt svårare att få tag på säljaren nu än innan kontraktet var skrivet, men jag tror tyvärr det är ett generellt problem bland hustillverkarna och inte endast hos Björklidenhus man råkar ut för det. Visst känns det frustrerande i mellan åt men hoppas att det mest beror på att säljaren nu lägger mycket tid på de hus de håller på att bygga och att han kommer göra detsamma för oss när det är dags att få upp huset. Tyvärr har vi flera månader kvar innan vi har bygglov eftersom vi ännu inte fått förhandsbeskedet (har väntat i 7 månader) och har avstyckning samt bygglov kvar när det väl kommit.
Innan vi bestämde oss för att bygga nytt hus kunde jag inte föreställa mig att det skulle ta sådan lång tid innan bygget skulle komma igång, så just nu är det kommunen och dess handläggare jag är mest irriterad på.
Det jag gjorde när jag inte fick svar på flera e-mail var att kontakta huvudkontoret och redan samma dag blev vi kontaktade av säljaren. Sedan dess har det varit mycket lättare att få snabbt svar på frågor.
Innan vi bestämde oss för att bygga nytt hus kunde jag inte föreställa mig att det skulle ta sådan lång tid innan bygget skulle komma igång, så just nu är det kommunen och dess handläggare jag är mest irriterad på.
Det jag gjorde när jag inte fick svar på flera e-mail var att kontakta huvudkontoret och redan samma dag blev vi kontaktade av säljaren. Sedan dess har det varit mycket lättare att få snabbt svar på frågor.
Hej Ylva,
Ibland kan man tycka att det är tur att man inte vet allt i förväg... Hur många hus skulle byggas då, kan man undra. 7 månader låter som väldigt lång tid, det måste kännas jobbigt. Hur lång tid tog det innan ni fick era ritningar, efter att ni skrivit på?
Ibland kan man tycka att det är tur att man inte vet allt i förväg... Hur många hus skulle byggas då, kan man undra. 7 månader låter som väldigt lång tid, det måste kännas jobbigt. Hur lång tid tog det innan ni fick era ritningar, efter att ni skrivit på?
Vi har ännu inte fått några ritningar och inte heller bett om dem eftersom vi inte behöver dem förrän förhandsbeskedet är godkänt. Vi kommer troligen få förhandsbeskedet i april, om kommunen nu håller vad de lovar, och jag har meddelat säljaren detta. Hoppas det inte kommer dröja allt för lång tid att få bygglovshandlingarna från Björklidenhus efter det.
Jag är glad att reglerna ändrats från maj och att ett bygglov högst ska få ta 10 veckor så man kan komma igång med bygget i höst i all fall.
Men måste säga att Björklidenhus varit mycket tillmötesgående med de ändringar jag velat göra och det har hunnit bli några stycken hitills eftersom jag inte kan låta bli att fortsätta skissa på planlösning och ändra mig vad gäller fönsters placering och storlek m.m.
Jag är glad att reglerna ändrats från maj och att ett bygglov högst ska få ta 10 veckor så man kan komma igång med bygget i höst i all fall.
Men måste säga att Björklidenhus varit mycket tillmötesgående med de ändringar jag velat göra och det har hunnit bli några stycken hitills eftersom jag inte kan låta bli att fortsätta skissa på planlösning och ändra mig vad gäller fönsters placering och storlek m.m.