Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Hej!
De här kombinationsvinklarna är det jag skriver om, https://www.bahco.com/se_sv/skjutbara-kombinationsvinkelhakar-med-rits-i-metall-pb_cs_.html
Hoppades att de skulle vara okej för priset, men det verkar som att Bahco jobbar hårt på att döda vad som är kvar av deras goda rykte...
Strecken närmast respektive vinkel är ritat på insidan av linjalen, den bortre är med utsidan. Trodde först det var mitt ögonmått som var fel så kände mig tvungen att kontrollera vinklarna.
Vet inte om det är jag som är för petig, men drygt 2mm mellan strecken på ca 330mm.
Som referens tillåter grövsta DIN 875 standarden 50µm (0,05mm) avvikelse på 300mm, hade hoppas på att vara inom ett 0,5 blyertsstreck då det inte är specificerat.
Vad som är ännu värre är svårt att se på de där bilderna, men de långa sidorna på den lilla linjalen är inte ens parallella! Skiljer 0,3-0,4mm på 150mm... Det är ungefär lika fel som innervinkeln vilket gör den nära 90°
Vad säger ni, är jag för petig när en kombinationsvinkel är lika nära rätvinklig som en fogsvans?
PS, jag kommer skicka tillbaka dessa.
De här kombinationsvinklarna är det jag skriver om, https://www.bahco.com/se_sv/skjutbara-kombinationsvinkelhakar-med-rits-i-metall-pb_cs_.html
Hoppades att de skulle vara okej för priset, men det verkar som att Bahco jobbar hårt på att döda vad som är kvar av deras goda rykte...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Strecken närmast respektive vinkel är ritat på insidan av linjalen, den bortre är med utsidan. Trodde först det var mitt ögonmått som var fel så kände mig tvungen att kontrollera vinklarna.
Vet inte om det är jag som är för petig, men drygt 2mm mellan strecken på ca 330mm.
Som referens tillåter grövsta DIN 875 standarden 50µm (0,05mm) avvikelse på 300mm, hade hoppas på att vara inom ett 0,5 blyertsstreck då det inte är specificerat.
Vad som är ännu värre är svårt att se på de där bilderna, men de långa sidorna på den lilla linjalen är inte ens parallella! Skiljer 0,3-0,4mm på 150mm... Det är ungefär lika fel som innervinkeln vilket gör den nära 90°
Vad säger ni, är jag för petig när en kombinationsvinkel är lika nära rätvinklig som en fogsvans?
PS, jag kommer skicka tillbaka dessa.
För de där pengarna får man ju knappt en vettig stållinjal, så att vänta sig något annat än skit är nog att hoppas på för mycket.
Det var länge sedan Bahco stod för kvalitet, tyvärr.
Hoppas du får pengarna tllbaka så att du kan lägga de på en vinkel som är i vinkel.
Det var länge sedan Bahco stod för kvalitet, tyvärr.
Hoppas du får pengarna tllbaka så att du kan lägga de på en vinkel som är i vinkel.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Distansköplagen är bra i det här landet, så ja de åker tillbaka 
Bästa svaret
På Bachos hemsida är första punkten när det gäller kombinationsvinkelns funktioner att den är för "markering av 45 resp 90 grader."
Något de uppenbarligen inte kan leva upp till.
Vi får dessutom veta att det är en "lättanvänd" kombinationsvinkelhake. Alla som har problem med att använda en vinkelhake, kan ni vara snälla och räcka upp en hand. Eh, ingen, då alltså. Nähä...
Dessutom är ytterligare ett försäljningsargument att den har inbyggda libeller för "ungefärlig mätning" ???!!! WTF!!!
När vill vi mäta ungefärligt? När plockar vi fram något som borde vara ett precisionsinstrument för att ta ett ungefärligt mått? Fredagkvällar när vi häller upp vin?
Jag vill hävda att mitt ögonmått är mer tillförligtligt än en pissig vinkelhake vars ungefärliga libeller säger mig att något är ungefärligt i lod eller våg.
Nej, @K_arlstrom , du är inte för petig; snarare har du kanske lite för mycket överseende med skitprodukter. Om du inte redan har gjort det borde du reklamera skräpet inte bara till butiken där du köpte eländet utan även till tillverkaren; det är enda sättet att få dem att förhoppningsvis skärpa till sig på sikt.
Sorgligt att Bacho sjunkit så lågt...
//Ronnie
Något de uppenbarligen inte kan leva upp till.
Vi får dessutom veta att det är en "lättanvänd" kombinationsvinkelhake. Alla som har problem med att använda en vinkelhake, kan ni vara snälla och räcka upp en hand. Eh, ingen, då alltså. Nähä...
Dessutom är ytterligare ett försäljningsargument att den har inbyggda libeller för "ungefärlig mätning" ???!!! WTF!!!
När vill vi mäta ungefärligt? När plockar vi fram något som borde vara ett precisionsinstrument för att ta ett ungefärligt mått? Fredagkvällar när vi häller upp vin?
Jag vill hävda att mitt ögonmått är mer tillförligtligt än en pissig vinkelhake vars ungefärliga libeller säger mig att något är ungefärligt i lod eller våg.
Nej, @K_arlstrom , du är inte för petig; snarare har du kanske lite för mycket överseende med skitprodukter. Om du inte redan har gjort det borde du reklamera skräpet inte bara till butiken där du köpte eländet utan även till tillverkaren; det är enda sättet att få dem att förhoppningsvis skärpa till sig på sikt.
Sorgligt att Bacho sjunkit så lågt...
//Ronnie
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
@Pysslarn: Nästan så jag borde ta någon närbild så det syns hur fruktansvärt slöa och glappa maskiner de här är tillverkade i, förstår att de reas ut lite överallt...
Finns det någon vettig kombinationsvinkel som inte kostar som en halv bordssåg? Tycker storlekarna här verkar perfekta (150 + 400mm). Får kanske göra som många andra här och prova Hultafors snabbvinkel, måste jag göra som med min billiga vinkelhake och köpa den i butik för att leta reda på en bra eller kan jag förutsätta att de är ok?
Finns det någon vettig kombinationsvinkel som inte kostar som en halv bordssåg? Tycker storlekarna här verkar perfekta (150 + 400mm). Får kanske göra som många andra här och prova Hultafors snabbvinkel, måste jag göra som med min billiga vinkelhake och köpa den i butik för att leta reda på en bra eller kan jag förutsätta att de är ok?
Produkter som diskuteras: "snabbvinkel"
Snabbvinkel MRS Speed Square Hultafors
Mät och markera vinklar snabbt
199 kr inkl moms
Läs mer
Starrets kombinationsvinklar anses ju vara the shit men jag vet också att det finns en konkurrent som gör väl så bra och billigare produkter. Dessvärre minns jag inte (får skylla på hög ålder) vad de heter men har för mig att namnet börjar på "P" och att de ibland dyker upp på Amazon till bra pris.
Har för mig att någon här på forumet (@DennisCA ?, har förmodligen fel tyvärr) köpte av det här märket och var nöjd.
Sorry, det känns som om jag levererat en massa desinformation men ska försöka forska vidare och återkomma. Om jag inte minns fel (nu känns det sådär gaggigt igen...) så hade Fine Woodworking ett test av kombinationsvinklar för några år sedan; ska vända lite i komposten och se vad jag hittar.
//Ronnie
Har för mig att någon här på forumet (@DennisCA ?, har förmodligen fel tyvärr) köpte av det här märket och var nöjd.
Sorry, det känns som om jag levererat en massa desinformation men ska försöka forska vidare och återkomma. Om jag inte minns fel (nu känns det sådär gaggigt igen...) så hade Fine Woodworking ett test av kombinationsvinklar för några år sedan; ska vända lite i komposten och se vad jag hittar.
//Ronnie
Lite knappande senare visar det sig att jag inte är helt ute och cyklar.
Vinklarna jag tänker på tillverkas av ett företag som heter PEC.
http://www.pectools.com/squares/index.html
Ibland kan man köpa deras produkter med kosmetiska fel till lägre priser, här gäller det att googla.
//Ronnie
Vinklarna jag tänker på tillverkas av ett företag som heter PEC.
http://www.pectools.com/squares/index.html
Ibland kan man köpa deras produkter med kosmetiska fel till lägre priser, här gäller det att googla.
//Ronnie
Jag hade tur och hittade en gammal starrett för några euro på loppis för några år sedan. skruven som håller linjalen var trasig och fjädern borta men det gick att reparera. Begagnatmarknaden kan vara en väg framåt när man inte har råd att köpa nytt.
Pinsamt av en märkestillverkare att släppa ut sådant på marknaden. Tycker ändå inte att de chanserat totalt efter att de blev Snap-On, men det är bara att inse att det börjar bli tunt med vettiga alternativ som är tillgängliga på konsumentmarknaden.
PEC var det jag köpte. Jag litar dom är bra kvalitétsmässigt då dom tillverkar åt andra märken som Mitutoyo.P Pysslarn skrev:
Ebay och söka PEC blem så hittar man dom.
P.S. Jag ser det är några skojare nu som är från indien som säljer med den sökfrasen... det är fejkvaror. Taylor Tool Works är de jag köpte av:
https://www.ebay.com/usr/taylortoolworksllc?_trksid=p2047675.l2559
Hm, jag har ju en sån där liten Bacho för att komplettera min större Starrett, jag har inte tänkt på något knas med den men varken kontrollmätt den eller gjort något med så hög precision att det märks. Tror jag. Får se till att kontrollmäta min.
På mina stämmer ingen dimension, varken på huvudet eller linjalen. Lite bättre blev det efter jag filat aluminiumytorna flata(re) och vinkelrätt(are). Men jag använder dem med det i åtanke.S Svante Svenson skrev:
Samma här, också Taylor TW. Bra att ha att göra med, sände mig reservdel direkt när jag fått trasig leverans. Dock kunde jag önska att de packade lite bättre, det ska överleva både atlanten och postmord så lite isolering skulle skulle inte vara fel.DennisCA skrev:
PEC var det jag köpte. Jag litar dom är bra kvalitétsmässigt då dom tillverkar åt andra märken som Mitutoyo.
Ebay och söka PEC blem så hittar man dom.
P.S. Jag ser det är några skojare nu som är från indien som säljer med den sökfrasen... det är fejkvaror. Taylor Tool Works är de jag köpte av:
[länk]