Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).
Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.
Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.
Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.
Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."
Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.
Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.
Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.
Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.
Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.
Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."
Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.
Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.
Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Redigerat:
Hela Julas affärside' går ut på att sälja maskiner som inte håller en längre tid, skulle tex. en röjsåg fungera efter en månad så har du fått ett måndagsexemplar.
Då kan de ju inte laga det som är trasigt på nån garanti, det blir ju svindyrt för dom.
Köpa billigt kan bli dyrt.
Själv kör jag med Makita.😀
Då kan de ju inte laga det som är trasigt på nån garanti, det blir ju svindyrt för dom.
Köpa billigt kan bli dyrt.
Själv kör jag med Makita.😀
Små bränslebotorer brukar alltid behövas ställas in när de är nya...
"Riktiga" försäljare pakacr ju alltid upp och monterar motor/röjsågar innan leverans och det är så de kan starta upp dem och ställa in förgasaren vid behov. Samt att ofta så får man en gratis inställning när man kört in motorn ifall det behövs
"Riktiga" försäljare pakacr ju alltid upp och monterar motor/röjsågar innan leverans och det är så de kan starta upp dem och ställa in förgasaren vid behov. Samt att ofta så får man en gratis inställning när man kört in motorn ifall det behövs
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 10 291 inlägg
Perfekt med 250kr. Hur skall man bråka om det? beloppet är även mindre än att tas upp hos ARN. Well played Jula…..
Medlem
· 398 inlägg
Maskiner går inte att köpa Jula, katastrofdåliga märken med kass kvalité. (Ja, det finns enstaka undantag)
Så företaget har i mail erkänt att de justerade sågen?F frasen_36 skrev:Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).
Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.
Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.
Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.
Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."
Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.
Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.
Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Skicka, med ett leende, ärendet till ARN.
Alfredo
Besserwisser
- Västernorrland
- Medlem sep 2008
- 20 276 inlägg
- 31 700 gillningar
- 2 731 bilder och filmer
Beloppet är som tidigare skrivits för lågt för att ARN ska ta upp det.redarn skrev:
Jag skulle skicka en faktura till Jula och om så behövdes driva den hela vägen via inkasso/domstol(ar)/kronofogde.
Det är inte på något sätt värt besväret för denna skitsumma men jag skulle driva in pengarna ändå. Såna hyss som Jula håller på med ska utrotas!
Aha, har de en undere gräns på 500 kr, det hade jag missat. Tack!Alfredo skrev:
Beloppet är som tidigare skrivits för lågt för att ARN ska ta upp det.
Jag skulle skicka en faktura till Jula och om så behövdes driva den hela vägen via inkasso/domstol(ar)/kronofogde.
Det är inte på något sätt värt besväret för denna skitsumma men jag skulle driva in pengarna ändå. Såna hyss som Jula håller på med ska utrotas!
Ja då hade jag övervägt att gå till tingsrätten som småmål bara för principen.
Och lagt några timmar på att skriva ärliga recensioner.
Alfredo
Besserwisser
- Västernorrland
- Medlem sep 2008
- 20 276 inlägg
- 31 700 gillningar
- 2 731 bilder och filmer
Det är krångligare än så... Gränsen varierar beroende på ärendets art. Se:redarn skrev:
https://www.arn.se/tvisteomraden/
Principer är viktiga att hålla kvar vid, hade gjort samma sak.Alfredo skrev:
Beloppet är som tidigare skrivits för lågt för att ARN ska ta upp det.
Jag skulle skicka en faktura till Jula och om så behövdes driva den hela vägen via inkasso/domstol(ar)/kronofogde.
Det är inte på något sätt värt besväret för denna skitsumma men jag skulle driva in pengarna ändå. Såna hyss som Jula håller på med ska utrotas!
Medlem
· Västernorrland
· 9 669 inlägg
Fast frågan är om en förgasarjustering faller under garantifrågor? Det kan man ju råka ut för ändå beroende på vad man kör med för bränsle och vad den är justerad med från fabrik.
Beror kanske på hur special verktyget behövde vara, är det bara ovanligt är det en sak. Är det julas egna hittepå eller dylikt kan jag nog se det som garanti pga felaktig injustering från start/bristande kvalitetskontroll vid tillverkningS Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 9 669 inlägg
Fast det finns ingen förgasarjustering i världen som är fast för alltid och det brukar även framgå i instruktionsböcker hur och var man justerar. Rimligen kan det inte vara allt för special. Har skruvat med allt möjligt och många ggr är det möjligen förseglat från fabrik. Men specialverktyg låter konstigt...