Byggahus.se

Varning för IKEAs måttanpassade köksdelar

1. J
    Medlem · Nivå 10
    Ett bra företag kan inte ha en kö för alla ärenden. Givetvis måste reklamationer och nybeställingar ha separata köer. Reklamationen hamnar sist i kön bland andra reklamationer.

Att resonera att det är samma kö till alla jordens Ikea avdelningar är lika märkligt som de som tycker polisen inte ska jobba med inbrott, narkotika, misshandel och rödljuskörningar förrän alla mord är lösta. Då skulle alla poliser fortfarande jobba med Palmemordet och inga inbrottstjuvar och knarklangare tas fast...

2. D
    Medlem Nivå 3
    Vi valde att köpa från Bauhaus och såga hålet med sticksåg. Bauhaus kapade bänkskivorna på plats och utan kostnad.

Funderade först på Ikea, men kände faktiskt att det är lätt hänt att håltagningen blir fel.

1 skiva som kapades till 3 skivor, vask, vattenlås, silikon och verktyg kostade oss ca 5000kr. Klart värt! Det jag inte behövde lämnade jag tillbaka.

• Laddar…
  3. B
    Medlem Nivå 1
    Bytte skiva 4 gånger, och fick vänta 3-4 veckor varje gång.
    Till Ikeas försvar skicakde hantverkar för att byta och det var aldrig tjafs.

1. Skican knäckt under transport
    2. Bubbler i limfogen runt hon
    3. Dålig finnish på några ställen
    4 Saknades förborrning för kran (kunde lösas på plats, här gav jag upp)

4. Ögonfröjd
    Medlem · Nivå 6
    Ikeas kompensitskivor är inte massiva utan underdelen är reglad. Så en fabrik måste "tillverka" sätta ihop en måttbeställd skiva så att alla kanter m.m. blir rätt. Ikea hade nog inte kunnat hålla så låga priser om de hade ett krav på fabriken att reklamationer ska gå före. Men jag håller med det hade varit grymt bra.

• Laddar…
  5. M
    Medlem Nivå 2
    IKEAs reklamationsagerande är totalt fel. Antingen klarar IKEA att leverera det kunden har beställt inom den kontrakterade leveranstiden, inklusive omedlebar rättelse av fel, eller också bryter de mot konsumentlagen. Om IKEA inte klarar lika låga priser för att följa lagen så får de höja prioset, Lagen kan de inte prisa bort.

Detta är riktat till de som anser att IKEA har rätt att lägga en felrättelse sist i leveranskön:
    Om det varit fabriken som upptäckt att bänkskivan varit feltillverkad, hade då IKEA lagt nytillverkningen (ny skiva) sist i leveranskön? Det är alltså ingen skillnad vem som upptäcker felet, leveranstiden gäller i båda fallen. Leverans har inte skett om inte varan uppfyller specifikationen.

6. mudder
    Medlem Nivå 3
    Våra bänkskivor passade på millimetern ;)

7. H
    Medlem Nivå 1
    Har väntat i ett halvår på våra bänkskivor nu. De ska levereras den här veckan, men har inte hört nåt än (de ska väl höra av sig innan?), så jag är skeptisk.

Blir väl ett halvår till, förmodligen, med deras kösystem.

Första ordern skulle levereras inom tre månader, sa de. När tre månader hade gått, så hade materialet tagit slut, och vi fick välja ett annat mönster, som vi egentligen inte ville ha, och så vänta tre månader till.

Jag frågade om man kunde få nån prioritering eller rabatt, men det svarade de inte ens på.

8. S
    Medlem Nivå 2
    Om du på riktigt har väntat i ett halvår så får du naturligtvis ta tag i det hela själv. Lräv att få prata med ansvarig. Ge dig inte. Eftersom Ikea inte följer lagen skulle jag kräva att få skivan kostnadsfritt eller kraftigt nedsatt.

Får du prata med en ansvarig person så kommer de med största sannolikhet inse att brustit rejält i sina rutiner och förhoppningsvis gå dig till mötes.

• Laddar…
  9. H
    Medlem Nivå 1
    Rättelse: jag snackar skit - har inte alls väntat i ett halvår, utan tre månader! (6 + 6 veckor)! Måste vara värmen idag som gör mig trög... - men det KÄNNS fanemej som ett halvår! :D

I vilket fall... har varit i kontakt med deras support ett flertal gånger redan, det är alltid olika personer, och ofta hänvisar de en vidare nån annanstans, för att sen hänvisa en tillbaka.

Känns smått hopplöst, och som att de är för stora för att ens behöva bry sig om enstaka, missnöjda kunder.

Men det känns inte heller som att jag har några alternativ, Bauhaus/k-rauta/Byggmax och liknande har inte alls de skivor jag eftersöker, och de enda andra måttbeställda skivor jag kan hitta kostar typ 45,000:-, vilket är ca 10ggr över min budget.

10. K
    Medlem Nivå 3
    Jag får nog för en gångs skull vara lite positiv och säga samma sak. Var semi-hysterisk över att ha valt sten, den är svår att justera i mått men snickaren hade byggt rummet i rätt mått :D

• Laddar…
  11. S
    Medlem Nivå 2
    Jag förstår. Såg att du inte heller är TS så du kanske inte ens reklamerat och då faller mitt resonemang ovan.

12. H
    Medlem Nivå 1
    Nej, jag bara ansluter mig till klagosången om långa väntetider, ett frusterande kösystem och en hopplös support.

Vill tipsa andra om att vara ute i GOD tid med just beställning av bänkskivor. Jag är inte förvånad om resten av vårt kök får förbli ouppackat i källaren till hösten.

13. L
    Medlem · Nivå 7
    Klart inte, men silestone som trycker ut Ikeas skivor har en typ 8linor med produktion för cut to size/Ikeas grejer som jag har förstått det, silestone säger samma sak till oss när vi beställer cut to size via Dom om något blir fel, bara att vänta

14. B
    Medlem Nivå 1
    Har beställt IKEA bänkskivor ett par gånger nyligen, och förutom långa leveranstider som redan tagits upp fick jag byta min senaste skiva 3 eller 4 gånger pga defekter.

Vi fortsatte att använda den trasiga skivan temporärt (utan fogar osv) men det tog lätt 6 månader innan allt var klart. Skivor som spruckit pga längd, laminat som hade bubblor osv. När vi äntligen fick en skiva saknades de förborrade hålen så det fick hantverkaren lösa. Dock glömde han silikon (tydligen är de köpta färdigbehandlade i hålen) så de fick komma tillbaka en gång till och montera om med fuktskydd.

Med andra ord: Beställ skivan i god tid och kolla upp kvaliteten direkt när den kommer.