Det är Google som ska stå till svars för den skit deras så kallade "artificiella intelligens" publicerar och knappast Byggahus.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
ChatGPT erbjuder väl senaste även fritt, men använder man den för mycket spärras man ut en halvdag. Det brukar dock gå att fortsätta, men då konversera med en enklare LLM.
Precis. De billiga, eller gratistjänsterna försöker "tokenmaximera" så gott det går. Då får man inte alls samma kvalitet på svaren eftersom det helt enkelt kostar för mycket.
blackarrow blackarrow skrev:
För kodning kan tom äldre versioner vara bättre än nyare. Nyare och större är inte längre automatiskt bättre.
Jo... Det skulle jag nog säga ändå. Mythos 5, ja dvs Fable 5 som är den "civila" versionen är riktigt vass *) även på svårare problem. (Jag har hört att ChatGPT 5.5 skall vara i samma härad, men har inte provat den själv.)

Men den är dyr, och enklare, billigare modeller, klarar av enklare problem lika bra. Det finns inte tillräckligt med svårighet i problemet för att motivera att betala extra. Det blir som att skjuta mygg med kanon.

Men de nyaste modellerna har en helt annan prestanda än de som släpptes i höstas, det går inte att komma ifrån. Det kräver som sagt dock att man ger dem tillräckligt svåra problem att bita i för att se skillnaden.

Inom mitt eget område så är den här, oberoende, studien illustrativ, och jag har citerat den ett par gånger nu det senaste.

*) Jaja, det är Anthropics egna data, men de har inte farit med någon större osanning förut, så jag väljer att citera dem ändå.

A Anders_Nilsson skrev:
AI är lika onödigt som att ha mer än 640 kb minne. Jag frågar mig amsjälv varje dag varför allting går så långsamt när det gick så snabbt i Windows 98 med Word 97.

Ja jag vet, jag är lite gammaldags.
Windows 98 och Word 97 sicken bloatad överarbetad långsam skit!

Tacka vet jag Wordperfect 5.1 på MS-DOS, då gick det undan!

;)

Wordstar skall ha varit ännu rappare, men det körde jag aldrig.

• Gilla
Renovatorus och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Windows 98 och Word 97 sicken bloatad överarbetad långsam skit!

;)

Wordstar skall ha varit ännu rappare, men det körde jag aldrig.
Jag körde själv WP6 på mitt första jobb i början av 90-talet. Ordbehandlarnas svar på en Minigun. Men bara för proffsen som arbetade heltid med den.

För Riktiga MÄN finns ju fortfarande LaTex, helst i ett Linux terminalfönster.

• Älska
pacman42
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
För Riktiga MÄN finns ju fortfarande LaTex, helst i ett Linux terminalfönster.
Ja, "My word processor was written by Stanford professor Donald Knuth, who wrote yours?" som vi brukade säga*... ;)

Jag jobbade ihop med en av hans före detta doktorander som vi trodde skrivit den första publicerade artikeln i TeX, men det visade sig att en av hans doktorandkollegor hunnit före med två veckor.

Nu har dock Overleaf helt tagit över, så jag slogs häromåret av att min nya mac inte ens hade någon egen LaTeX-version installerad. Även där har "molnet" tagit över...

Men man är åtminstone inte inlåst och prisgiven åt "PytteMjuk" för all framtid, utan har det man skrivit tillgängligt i ett format som är enkelt att spara, läsa, och återgenerera för all översiktlig framtid.

*) Jaja, han skrev TeX, och det var Leslie Lamport som lade till makrona som gav oss LaTeX dådå. För den som kan sina distribuerade tillförlitliga system så är han mest berömd för att ha formulerat problemet med de Bysantiska Generalerna.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Meh! Texteditor och Markdown FTW. Behövs inget mer och kan transformeras till vad som helst läsbart. 😎

Markdown och CSV har fått en renässans med AI-input, när folk fattar att Word- och Excel-formatet är för människor och Markdown och CSV är för maskiner.

A Anders_Nilsson skrev:
Overleaf??? Kidnappad av annans server???

Som tur är verkar riktiga män fortfarkunna göra det rätta och sätta upp en egen Overleafserver i det serverrum var hus bör ha:

[länk]
Ja, visst. Men så blir man gammal och inser att man faktiskt har ett riktigt jobb att göra istället för att underhålla sina egna hack och installationer.

Så det är inte för inte som Overleaf helt tagit över.

Det har jag inget större problem med, värre i så fall att dagens ungdom är så förstörda av WYSIWIG (rättare "What you see is all you've got") att de inte lärt sig (La)TeX markup korrekt. De använder inte de förmågor som finns.

Men nu börjar det här bli alldeles för OT. Jag stoppar där.

C
H hedet skrev:
Det är Google som ska stå till svars för den skit deras så kallade "artificiella intelligens" publicerar och knappast Byggahus.
Ja, liksom självkörande bilar väcker denna typ av händelser intressanta juridiska frågor - kan någon ställas till svars för denna typ av "AI-förtal"?

• Gilla
TypRätt
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, liksom självkörande bilar väcker denna typ av händelser intressanta juridiska frågor - kan någon ställas till svars för denna typ av "AI-förtal"?
När det gäller Waymo (Google autonoma bilar) så kör de förbi köerna och tränger sig in, det finns ingen som den mänskliga föraren kan bli arg på - så därför fungerar strategin. Googles bil kommer bara att fortsätta att pressa sig in oavsett hur mycket du tutar och svär. Så vems fel är det att ditt företag statistiskt sett ligger på den svarta listan, trots att företaget inte gör det? Det är inte modellen fel i alla fall. Egentligen är det jag som tror på det den skriver som är dum...

Tycker företaget i fråga ska stämma Google för förtal. Vore rimligt att kräva att AI (eller Google i detta fall) får stå till svars för det den framför.

pacman42 pacman42 skrev:
När det gäller Waymo (Google autonoma bilar) så kör de förbi köerna och tränger sig in, det finns ingen som den mänskliga föraren kan bli arg på - så därför fungerar strategin. Googles bil kommer bara att fortsätta att pressa sig in oavsett hur mycket du tutar och svär. Så vems fel är det att ditt företag statistiskt sett ligger på den svarta listan, trots att företaget inte gör det? Det är inte modellen fel i alla fall. Egentligen är det jag som tror på det den skriver som är dum...
Dags att fler lägger sig grensle över mittlinjen så kommer de inte in. Här i Göteborg brukar dock bägge filerna fyllas upp så problemet uppstår inte så lätt.

T TypRätt skrev:
Tycker företaget i fråga ska stämma Google för förtal. Vore rimligt att kräva att AI (eller Google i detta fall) får stå till svars för det den framför.
Företag kan väl inte förtalas?

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Företag kan väl inte förtalas?
Du har säkert rätt. Men om jag som företag (om jag nu var ett företag) står och skriver lögn om ett annat bolag så att de tappar intäkter nog kan de alltid stämma mig för något, även om det då kanske inte är just förtal.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Meh! Texteditor och Markdown FTW. Behövs inget mer och kan transformeras till vad som helst läsbart. 😎

Markdown och CSV har fått en renässans med AI-input, när folk fattar att Word- och Excel-formatet är för människor och Markdown och CSV är för maskiner.
Org i Emacs is das shit!
När LibreOffice inte längre leverar så blir det nog Emacs jag vänder mig till.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.