N Natalie_s skrev:
Men glöm att vara ledig förutom lördagar - men då ringer naturligtvis telefonen ändå. Du svarat såklart trots att du ska vara ledig - för tänk om det är någon som är intresserad av det där svårsålda objektet du jobbat med sedan i mars. Det där objektet som du kanske inte kommer få betalt för i slutändan för att säljaren väljer att inte sälja. Då har du jobbat gratis. Kanske är det också den enda försäljningen du har för tillfället då antalet objekt till salu har minskat rejält.
Detta är väl problemet med yrken som Mäklare eller liknande. Om det är som du skriver att du står med endast ett svårsålt objekt och riskerar att vara utan lön en månad så är det förstås oerhört ineffektivt.

Lite som diskussionen om hantverkare som fakturerar 8h för ett halvtimmesjobb för att de inte kan fylla upp resten av dagen. Har man inte tillräckligt att göra måste man ju ta dyrt betalt för de få timmar man arbetar.

Det som sticker i ögonen dör gemene man, som jobbar 40h i veckan, är ju att timlönen för det arbete som ändå GÖRS blir skyhögt och den mäklare som faktiskt är skicklig och lyckas få till avslut, nya affärer och effektiviserat sitt arbete kan tjäna enorma pengar. För den som går upp 5.30 varje morgon och traskar till fabriken är det ju förstås lyxliv i jämförelse :-)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
Ok, så allt skall vara marknadsekonomi…
Det vore det bästa. Då fick vi den högsta levnadsstandarden.

S Självfixaren skrev:
Hade Kajsa ett val eller var inte hon i nöd?
Visst har hon val. Mängder av val. Och valen man har försvinner när det inte är marknadsekonomi. I Nordkorea som är ett föredöme för er som ogillar marknadsekonomi har människor inte val. (Ingen framtidstro heller).
S Självfixaren skrev:
Precis.
Du kan ju ordna det som saknas då. Du arbetar extra och för den extra inkomsten så subventionerar du andras Hemnet-arvoden.
Då ordnar du det som du tycker är fel.

Det fina här är att du ordnar det. Det är inte någon annan som tvingas till det.

Nissens Nissens skrev:
Principen är ju att de flesta som använder Hemnets tjänster inte betalar ett enda öre för det - nämligen de potentiella köparna. De betalar inte en sekin för att använda alla sökfuntioner, sökrobotar etc.
Köparna är inte Hemnets kunder, de är produkten.

Tecknad bild av två grisar som pratar om att ladugården och maten är gratis
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Detta är väl problemet med yrken som Mäklare eller liknande. Om det är som du skriver att du står med endast ett svårsålt objekt och riskerar att vara utan lön en månad så är det förstås oerhört ineffektivt.

Lite som diskussionen om hantverkare som fakturerar 8h för ett halvtimmesjobb för att de inte kan fylla upp resten av dagen. Har man inte tillräckligt att göra måste man ju ta dyrt betalt för de få timmar man arbetar.

Det som sticker i ögonen dör gemene man, som jobbar 40h i veckan, är ju att timlönen för det arbete som ändå GÖRS blir skyhögt och den mäklare som faktiskt är skicklig och lyckas få till avslut, nya affärer och effektiviserat sitt arbete kan tjäna enorma pengar. För den som går upp 5.30 varje morgon och traskar till fabriken är det ju förstås lyxliv i jämförelse :)
Och när tror du att en framgångsrik mäklare går upp, kan lova dig att en framgångsrik mäklare som omsätter många objekt jobbar 6-7 dagar i veckan och alltid är tillgänglig på telefon. Läser ofta på forumet om hur mycket mäklare tjänar och hur lite de arbetar, märkligt att inte alla väljer att bli mäklare när det är så enkelt...

C
K Kardan79 skrev:
Jag förstår verkligen inte vad i mitt svar som föranleder frågan, så förklara gärna.
Vad jag är ute efter är hur du värderar tjänsten?
Vi har olika måttstockar, visst, men hur tänker du?

S
K Kardan79 skrev:
Det här kan vara en av de värsta omotiverat-gnäll-trådarna jag läst i forumet. Dessutom VM i märkliga jämförelser.

Visst, Hemnet ÄR dyra, men det är även andra som tillhandahåller tjänster av diverse slag.

Varken Hemnet eller mäklare gör vad de gör enbart för att de tycker att det är kul. Den som så önskar kan alltid jaga billigast möjliga mäklare, eller försöka klara sig utan, och nöja sig med Booli, Blocket och liknande "gratistjänster". Det är de facto inget tvång att nyttja Hemnets tjänster.

Tack och lov väldigt många vettiga svar i tråden. 😅
Haha,
Ja, mycket nöjd men inte pga hemnet.

Tydligen går det inte så bra för hemnet och korthuset börjar rasa:

https://www.expressen.se/ekonomi/tech/darfor-overger-kunder-och-maklarna-hemnet/

Somna du om, majoriteten i tråden/ mäklare och säljare tycker uppenbarligen inte som dig.

Nissens
A ajn82 skrev:
Köparna är inte Hemnets kunder, de är produkten.

[bild]
Köparna går ju trots allt inte till slakt…

Nissens
S Självfixaren skrev:
Somna du om, majoriteten i tråden/ mäklare och säljare tycker uppenbarligen inte som dig.
Haha, ännu en som lutar sig mot ”fakta” i kvällspressen. 😂

Det är väl du som är ”Tony” i artikeln. 😂😂

• Haha
hhallen
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
Hemnet är börsnoterat å går som tåget.
Vinstrekord sista perioden.

Att nån gråter ut i expressen ska du inte ta som bevis på nåt som helst.

Har du nåt handfast på att ”det inte går bra för hemnet ”

Att dom är ”dyra” är nog de flesta överens om men de flesta tycker fortfarande det är ”value for money” då man fortfarande använder deras tjänster. Få vågar låta bli och ev gå miste om x antal hundra tusen kronor i minskad köpeskilling.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Hemnet är börsnoterat å går som tåget.
Vinstrekord sista perioden.

Att nån gråter ut i expressen ska du inte ta som bevis på nåt som helst.

Har du nåt handfast på att ”det inte går bra för hemnet ”

Att dom är ”dyra” är nog de flesta överens om men de flesta tycker fortfarande det är ”value for money” då man fortfarande använder deras tjänster. Få vågar låta bli och ev gå miste om x antal hundra tusen kronor i minskad köpeskilling.
Handfast, Vinsterna stiger inte i samma linjära takt som förut…det är väl en varningsflagga.
Får lite Blocket känsla över hemnet, till slut tycker folk det är för dyrt och väljer andra kanaler.
Tycker själv Booli är hästlängder före Hemnet i både utbud och användarvänlighet, dessutom gratis.
Förövrigt är ju Blocket delvis numera gratis med, Facebook Marketplace tog säljarna annars.
Inga träd växer till himlen, varken för Blocket eller Hemnet.

• Stapeldiagram som visar ökande totala intäkter och nettoreultat per år från 2020 till 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
Handfast, Vinsterna stiger inte i samma linjära takt som förut…det är väl en varningsflagga.
Får lite Blocket känsla över hemnet, till slut tycker folk det är för dyrt och väljer andra kanaler.
Tycker själv Booli är hästlängder före Hemnet i både utbud och användarvänlighet, dessutom gratis.
Förövrigt är ju Blocket delvis numera gratis med, Facebook Marketplace tog säljarna annars.
Det är ok att du ”tycker” …
Du får självklart tycka vad du vill.

Det är när du gör ditt tyckande till nån form av sanning som det går galet.

Ständigt stigande vinster är inte på nåt sätt synonymt med ”det går inte så bra” och ” korthuset börjar rasa”

Att inte vinsten stiger linjärt har självklart med att man närmar sig mättnadsnivån och har man en marknadsandel som Hemnet är det svårt att ta ytterligare…

Men i mina ögon är Hemnet ett skolexempel på lyckad etablering och hård exploatering av sin starka marknadsposition

Du säger Booli är hästlängder framför Hemnet då det gäller utbud men det kan lätt motbevisas med enkel statistik. Ditt ”tyckande” ( igen) vs hand facts.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
K
C cpalm skrev:
Vad jag är ute efter är hur du värderar tjänsten?
Vi har olika måttstockar, visst, men hur tänker du?
Jag resonerar som så att Hemnet är ett börsnoterat aktiebolag som existerar enbart för att tjäna pengar, och vill jag ta deras tjänster i bruk får jag betala för dem.

När jag sålde min bostadsrätt hade jag dels en inre dialog, dels en dialog med mäklaren, och kom fram till att det för mig var värt att nyttja deras tjänster. Tuff marknad, bråttom att komma till avslut och ville få ut så mycket som möjligt.

Oavsett hur jag resonerar så är Hemnet väldigt öppet med vad bolaget tar betalt för sina tjänster. Bolaget gör inget på löpande räkning, och det kommer inga otrevliga överraskningar. Den som inte vill betala behöver inte nyttja deras tjänster...

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
K
S Självfixaren skrev:
Haha,
Ja, mycket nöjd men inte pga hemnet.

[länk]

Jag tänker hålla mig ifrån att håna dig på grundval av ditt språk, men den där attityden du haft genom hela tråden gör det svårt...

Vi får se om det rasar, och om det gör det så beror det på att säljare väljer bort bolagets tjänster. Inget konstigt med det. Är så en marknadsekonomi fungerar.

Delårsrapport kommer imorgon, och det har inte kommit någon vinstvarning än (vad jag vet). Ska bli intressant att läsa rapporten!

Vad jag reagerar på är INTE att du/andra tycker att Hemnet tar bra betalt, för det gör bolaget. Utan att det framhålls som ett enormt problem. Det är inte sjukvård, barnvård eller annan i princip nödvändig service det handlar om. Bolaget är dessutom jätteöppet med vad deras tjänster kostar. Gillar du inte priset - köp inte tjänsten!

• Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
C
K Kardan79 skrev:
När jag sålde min bostadsrätt hade jag dels en inre dialog, dels en dialog med mäklaren, och kom fram till att det för mig var värt att nyttja deras tjänster. Tuff marknad, bråttom att komma till avslut och ville få ut så mycket som möjligt.
Precis så tror jag de flesta resonerar. Med all rätta. Men med det resonemanget är inte Blocket, Booli eller någon annan annonsplats ett alternativ. Det är ju inte där du når spekulanterna.

Så "valfriheten" du pratar om är ju i praktiken nonsens. Valet att stå utanför kommer till ett högt pris (i form av färre spekulanter = lägre slutpris och trögare affär), och så länge Hemnet-annonsen är billigare än så är det ekonomiskt motiverat. Kanske även om annonsen kostar 100 000-tals kronor, om man skall ge sig på att försöka kvantifiera det.

Problemet här är ju att det inte beror på att Hemnets produkt är så överlägset fantastisk, utan på förra ägarnas (mäklarnas) fulspel. Det är ju ett de facto monopol. Apropå tokiga jämförelser kan du inte jämföra med t.ex. en hantverkartjänst där du kan anlita någon annan och få exakt samma resultat.

• Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Nissens
S Självfixaren skrev:
Vad jag vet är det helt gratis att som spekulant använda Hemnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.