S Självfixaren skrev:
Precis.

Och det är kanske just det som gör att världen ser ut som den gör?

Over and out.
Nu blev du väldig otydlig. Menar du att Hemnet inte borde vara en kommersiell aktör?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Fairlane
S Självfixaren skrev:
• ensamstående Kajsa blir av med jobbet och måste sälja lägenheten, Hemnet hjälper till för 10 lök och som plåster på såren för hon en restskukd för att marknaden kraschade.
Finns det något särskilt skäl att dunoch Kajsa måste ta Hemnets dyraste paket?
Kan inte du och Kajsa välja bas, som majoriteten gör?
Eller helt enkelt strunta i dumma Hemnet?

• Gilla
Kardan79 och 4 till
  • Laddar…
Dett var väl inte Hemmet som var först? Vill minnas att det fanns en sajt som hette Bovision innan Hemnet dök upp och tog över marknaden. Uppenbarligen gjorde Hemnet något bättre eftersom de i princip fick ett monopol.

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
Ok, så allt skall vara marknadsekonomi…

• Om en stackare ramlat på fyllan så hjälper man honom hem eller till en taxi om man får 5000 spänn för det?

• du är rörläggare och grannen for vattenläcka på nyårsafton, men bussig som du är och gillar marknads ekonomi så drar du åt kopplingarna för en tiotusing.

• Grannens barn har gått vilse på svampplockning, du är givetvis redo men ge mig 2 lök först så du kan starta, marknadsekonomi.👍

Om du nu skulle påstå att dessa människor är i nöd men att bostadssäljaren inte är det så fundera på detta.

• ensamstående Kajsa blir av med jobbet och måste sälja lägenheten, Hemnet hjälper till för 10 lök och som plåster på såren för hon en restskukd för att marknaden kraschade.

Hade Kajsa ett val eller var inte hon i nöd?
sug på den och ta en funderare på din marknadsekonomi, argumenten håller inte.
De flesta av dina exempel är så korkade att jag inte ens vill kommentera dem. Som redan sagts handlar det om nödsituationer och inte om marknader som företag kan agera på.

Stackars Kajsa kan vi ju ägna en tanke i alla fall. Om nu Kajsa har köpt en bostad utan att ta höjd för att det kan bli bistrare tider, så kanske hon verkligen måste sälja den. Hon kan då, precis som alla andra, göra olika bedömningar: blir hennes nettobehållning bättre med mäklare eller utan? Blir den bättre med eller utan annons på Hemnet? Hon får naturligtvis agera utifrån utfallet av dessa och andra relevanta val som kan finnas i sammanhanget. Jag kan inte se vad Hemnets faktiska prissättning (eller mäklarnas arvoden för den delen) har för betydelse där.

Menar du att Hemnet ska ha specialpriser för ömmande fall? Eller menar du att alla ska få specialpriser eftersom det kan finnas enstaka fall av verkligt behövande? På vad ska då priset baseras och vem ska sätta det? Vi kanske ska upphöja dig, o bålde Självfixare, till pris-generalissimo med rätt att bestämma alla priser? Nej, bevare mig väl. Jag har sett Sovjetunionen på nära håll (bott i Moskva), och det är inte någon bra modell.

• Gilla
baal och 6 till
  • Laddar…
Poängen som jag ser det är att Hemnet prissätter sin produkt efter upplevt värde för kunderna, vilket såklart är det enda rimliga ur ett företagsperspektiv.

Det är också ganska uppenbart att priset till kund är extremt högt i förhållande till kostnaden för att tillhandahålla tjänsten.

Det är inget konstigt heller, och är ofta fallet när man har en ny innovativ produkt som ingen annan kan erbjuda. Det är dock inte fallet här, utan i en mogen marknads så inträffar det endast när det finns monopol liknande tendenser och/eller inlåsningseffekter, vilket leder till en dåligt fungerande marknadsekonomi.

Det är i alla våras intresse att ha en fungerande marknad för husannonsering, precis som för allt annat vi behöver köpa. Det betyder dock inte att hemnet gör fel.

Min bäste @Självfixaren !
Om du fått prisuppgift på 9 300 kr för att lägga ut din bostad på Hemnet, betyder det att du begär, enligt den prislista som en annan medlem tidigare lagt ut i tråden, någonstans i häradet av 5 miljoner för bostaden, om du ska annonsera som Premium.
Hade mitt hus varit till salu hade jag begärt under 1 miljon för huset. Därför tycker jag att du är obegripligt sniken som vill ha uppåt 5 miljoner för en likvärdig produkt, en begagnad bostad. Du borde rent av skämmas en smula.

• Gilla
  • Haha
Kardan79 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
M Myckling skrev:
Dett var väl inte Hemmet som var först? Vill minnas att det fanns en sajt som hette Bovision innan Hemnet dök upp och tog över marknaden. Uppenbarligen gjorde Hemnet något bättre eftersom de i princip fick ett monopol.
Alldeles riktigt och Bovision finns faktiskt fortfarande kvar och har numera annonser för bostäder även i några andra länder: https://bovision.se/
Där kan man annonsera gratis i 7 dagar.

• Gilla
Myckling
  • Laddar…
Jag antar att Det någon tycker är provocerande är Att Hemnet har liten kostnad för varje ny annons som publiceras och i tillägg tar bra betalt.
Men Hemnet har investerat för att hamna i den positionen man är i idag.
Hur många år det gick innan man gjorde vinst vet jag inte.
Hur många har försökt men aldrig fått lönsamhet? Och försvunnit å glömts bort?

Positionen är inte helt olik Coca Colas.
Produkten CC säljer tar man betalt 1000+ % jmf med produktionskostnad.
CC har investerat över lång tid för att komma i dagens position och i tillägg investerar man mycket varje år (reklam) för att bibehålla positionen.

• Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
Vill varna alla för detta nu i December 2023.

Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.

Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och mäklaren rekommenderar deras paket för 9300kr!!
Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet eller ingen hemnet annons alls, kunderna får mäklaren hitta någon annanstans.
Köper mäklaren inte detta så kanske en ny mäklare har en bättre syn.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Så i slutändan spelar det ingen roll vad en mäklare tycker, du som säljare avgör vilket pris du vill ha för att sälja om du säljer först och köper nytt sen.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.

Då hemnet nu ägs av ett Amerikanskt riskkapitalbolag så suger dom ut säljarna på allt dom kan, dessutom går en del av pengarna tillbaka till mäklarföretagen som ersättning för att administrera annonser.
Med andra ord för du som säljare betala mäklaren 2 gånger.
Med andra ord, börja bojkotta hemnet.
Jag håller fullständigt med att man ska bojkotta hemnet men också mäklare
De tar hutlöst betalt för några timmars arbete. Säger sig stå på både säljare och köpares sid, hur går det till? Jag har bara varit med om att som köpare vara helt utlämnad till mig själv.

S Självfixaren skrev:
Vill varna alla för detta nu i December 2023.

Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.

Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och mäklaren rekommenderar deras paket för 9300kr!!
Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet eller ingen hemnet annons alls, kunderna får mäklaren hitta någon annanstans.
Köper mäklaren inte detta så kanske en ny mäklare har en bättre syn.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Så i slutändan spelar det ingen roll vad en mäklare tycker, du som säljare avgör vilket pris du vill ha för att sälja om du säljer först och köper nytt sen.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.

Då hemnet nu ägs av ett Amerikanskt riskkapitalbolag så suger dom ut säljarna på allt dom kan, dessutom går en del av pengarna tillbaka till mäklarföretagen som ersättning för att administrera annonser.
Med andra ord för du som säljare betala mäklaren 2 gånger.
Med andra ord, börja bojkotta hemnet.
Jag håller fullständigt med att man ska bojkotta hemnet men också mäklare
De tar hutlöst betalt för några timmars arbete. Säger sig stå på både säljare och köpares sid, hur går det till? Jag har bara varit med om att som köpare vara helt utlämnad till mig själv.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ganska tydligt att säljaren betalar hemnets annons. Priserna har stigit ordentligt de senaste åren, orimligt om du frågar mig men är det inte en minimal kostnad i det stora hela om du vill synas?
[bild]
Logiken med att man ska betala efter kvm logiken med att annonspriset blir högre om det är ett stort hus är ju helt befängt. Deras kostnad som hemnet har för detta blir ju inte större. Samma galenskap hittar man hos mäklaren. Om man säljer en tomt på 600 kvm blir det ett pris och om tomten är 1500 kvm blir det ett annat pris. Det är ju helt befängt.

S
H hhallen skrev:
De flesta av dina exempel är så korkade att jag inte ens vill kommentera dem. Som redan sagts handlar det om nödsituationer och inte om marknader som företag kan agera på.

Stackars Kajsa kan vi ju ägna en tanke i alla fall. Om nu Kajsa har köpt en bostad utan att ta höjd för att det kan bli bistrare tider, så kanske hon verkligen måste sälja den. Hon kan då, precis som alla andra, göra olika bedömningar: blir hennes nettobehållning bättre med mäklare eller utan? Blir den bättre med eller utan annons på Hemnet? Hon får naturligtvis agera utifrån utfallet av dessa och andra relevanta val som kan finnas i sammanhanget. Jag kan inte se vad Hemnets faktiska prissättning (eller mäklarnas arvoden för den delen) har för betydelse där.

Menar du att Hemnet ska ha specialpriser för ömmande fall? Eller menar du att alla ska få specialpriser eftersom det kan finnas enstaka fall av verkligt behövande? På vad ska då priset baseras och vem ska sätta det? Vi kanske ska upphöja dig, o bålde Självfixare, till pris-generalissimo med rätt att bestämma alla priser? Nej, bevare mig väl. Jag har sett Sovjetunionen på nära håll (bott i Moskva), och det är inte någon bra modell.
Du verkar rätt bitter och är faktiskt ganska otrevlig när man läser ditt inlägg.
Den dagen jag är 70år ( som du enligt din profil) så tänker jag njuta av livet och ha ett positivt sinnelag.
Livet är för kort för att stressa upp sig över småsaker och kasta negativitet.
Hade du varit mer vänlig så hade du förmodligen fått samma bemötande tillbaka.

S Självfixaren skrev:
Ändå är det DU som startar denna tråd full av negativitet över ett ämne (efterfrågebaserad prissättning ) de flesta andra ser som okontroversiellt och naturligt i västvärldens marknadsekonomier

• Gilla
Kardan79 och 6 till
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Ändå är det DU som startar denna tråd full av negativitet över ett ämne (efterfrågebaserad prissättning ) de flesta andra ser som okontroversiellt och naturligt i västvärldens marknadsekonomier
Jag startade faktiskt inte en tråd utan svarade på ett inlägg i en annan tråd.
Sen gjorde någon (admin) detta svar som en ny tråd, jag bad aldrig om det.
Dom flesta har varit trevliga i tråden och förstått innebörden.
Några som verkar varit med länge på sidan började kritisera och då svarade jag.
Uppenbarligen tog nån illa vid sig och svansen följde med.
Ärligt talat bryr jag mig inte om era åsikter, jag står för min och vad svansen tycker får dom tycka.
Nu tänker jag inte lägga tid på er mer, vill man inte förstå så fine with me.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
Jag startade faktiskt inte en tråd utan svarade på ett inlägg i en annan tråd.
Sen gjorde någon (admin) detta svar som en ny tråd, jag bad aldrig om det.
Dom flesta har varit trevliga i tråden och förstått innebörden.
Några som verkar varit med länge på sidan började kritisera och då svarade jag.
Uppenbarligen tog nån illa vid sig och svansen följde med.
Ärligt talat bryr jag mig inte om era åsikter, jag står för min och vad svansen tycker får dom tycka.
Nu tänker jag inte lägga tid på er mer, vill man inte förstå så fine with me.
Finns trevliga å mindre trevliga i alla trådar. Hoppas du inte menar trevliga =samma åsikt som dig och vice versa…

Min åsikt är solklar. Tycker man inte något är value for money (Här Hemnets ganska häftiga prissättning) så väljer man bort den, end of story.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
Du verkar rätt bitter och är faktiskt ganska otrevlig när man läser ditt inlägg.
Den dagen jag är 70år ( som du enligt din profil) så tänker jag njuta av livet och ha ett positivt sinnelag.
Hade du varit mer vänlig så hade du förmodligen fått samma bemötande tillbaka.
Jag är inte bitter alls, och inte ett dugg stressad. Du däremot verkar bitter. Det är du som försöker starta ett korståg mot Hemnet. Jaga inte upp dig så mycket. Då kanske du också kan bli 70 år.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.