Hej har problem med att varmvattnet inte räcker pga vissa familjemedlemmar.. har en fru och tre döttrar som har som hobby att duscha länge. Bergvärme med nibe fighter 1210 som panna . Vilka alternativ har jag? Snålspolande munstycken så klart. Kan jag ställa ner graderna på vattnet? Om jag vill öka kapacitet på varmvattnet, vad kan göras där? En extra vvb efter värmepumpen ? Annat? Hur har ni andra löst liknande problem? Ulf
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Du behöver snarare höja VV-tempen i beredaren än sänka. Därmed behövs mindre VV för att blanda till lagom temperatur vid tappstället och det räcker längre. På din värmepump verkar man kunna höja antingen tillfälligt (24 h) eller periodiskt, se bild nedan eller s. 12 i länkad manual. Alternativet att förmå resten av familjen att duscha kortare tid eller kallare gissar jag är omöjligt, annars är det ju en enkel lösning 
https://www.nibe.se/assets/documents/11189/411050-2.pdf

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.nibe.se/assets/documents/11189/411050-2.pdf

windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Snålspolande munstycken kan i vissa fall faktiskt göra problemet större. Med långt och tjockt hår kan det ta evigheter att blöta/tvätta/skölja ur om det inte är ordentligt tryck på vattnet. Så om du redan har sådana, och de som duschar länge har sådant hår, fråga om det är det som är anledningen till att duscharna är så långa... Isf kan det vara värt att kolla om det hjälper att byta till icke-snålspolande varianter.
Duschtiden kan säkerligen påverkas. Men jag har svårt att tro att vattenmängden ökar.

windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Min egen erfarenhet är att den gör det, och särskilt mängden varmvatten... För med dåligt tryck höjer jag temperaturen för att kompensera (ex balsam sköljs ur klart fortare med varmare vatten, det är inte bra för håret egentligen med så varmt, men när alternativet är att stå där en evighet så blir det så), plus att det ändå tar extremt lång tid. Så även om den totala vattenmängden skulle vara densamma (vilket jag inte tror alltid stämmer heller för tjockt och långt hår, tiden förlängs mer än besparingen i l/s väger upp), så har mer varmvatten gått åt, och det var ju just varmvattnet TS fick brist på.
Tack för svar. Får höra med dem om schamponering med mera men tror att duscharna används för att bli varm och att det är skälet till långa duschar. Funktionen mer extra vatten kände jag till men det är inte lockande för mig att gå ner i källaren där pumpen är varje morgon/kväll. Så kanske att jag behöver en mindre vvb då?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Men du kan väl sätt den periodiskt med ett dygns intervall så bör den ge extra varmt hela tiden om jag fattar manualen rätt.U uffen skrev:Tack för svar. Får höra med dem om schamponering med mera men tror att duscharna används för att bli varm och att det är skälet till långa duschar. Funktionen mer extra vatten kände jag till men det är inte lockande för mig att gå ner i källaren där pumpen är varje morgon/kväll. Så kanske att jag behöver en mindre vvb då?
Om din fru och dina döttrar inte planerar att sluta duscha så pass länge så hade jag kört på en extern VVB i serie med bergvärmepumpen för att på så vis öka volymen. Att springa och trycka igång "extra VV" hela tiden känns tröligt
Redigerat:
Håller med krokben, en extra vvb 150-200 liter i serie så blir det bra för dessa blötdjur...
Alt skaffa en ångdusch, som dom kan använda ångan att värma sig med. Har en här hemma som funkar perfekt för det när frugan är kall.
Alt skaffa en ångdusch, som dom kan använda ångan att värma sig med. Har en här hemma som funkar perfekt för det när frugan är kall.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan inte stänga av varmvattnet i byggnaden
Vatten & Avlopp -
Erfarenheter av två strykningar med Caparol Carat eller Intact inte räcker?
Färg, Måla & Tapetsera -
Räcker 8 grader i fritidshus på vintern?
Värme allmänt -
Nytt badkar - varmvattnet räcker inte till
Värme allmänt -
Varmvattnet räcker inte längre
Vatten & Avlopp