Hej! Jag bor i en bostadsrätt och behöver byta ut ballofixen till varmvattnet eftersom vredet har gått sönder.

Nere i källaren finns det en avtappningskran för min sida av trappuppgången, dvs 4 lägenheter. När jag stänger av varmvattnet där märker jag inte av någon ändring i tryck i lägenheten alls, men kranen för kallvattnet ger effekt direkt.

Jag gjorde en felanmälan och fick då som svar att det kan vara vatten från VVC som är kopplad via en handdukstork till varmvattnet i lägenheten. Den kan stängas, eller åtminstone begränsas i flöde, mha en insexnyckel. Så jag stängde först av den i min lägenhet, men sen även i källaren vilket påverkar alla trappuppgångar, ca 32 lägenheter. Körde i 5 minuter med både badkars- och tvättställsblandaren, men ingen skillnad i tryck. Fick som svar från fastighetsskötaren att jag måste testa längre, men nu när jag testat igen i 20 minuter och det är fortfarande ingen skillnad. Nu är det helg, så han svarar inte. Inte kan det väl vara så att man tar fullt tryck i VVC efter att ha dränerat den i 20 minuter? Dessutom blir handdukstorken inte varm.

Vad mer kan jag göra? Hur kan det komma sig att varmvattnet inte stängs av?

Så här ser avstängningskranen för varmvattnet ut
Avstängningskran för varmvatten med grön/red spak märkt med tagg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avtappningskran med grönt vred och märkning "Armaturjonsson", omgiven av rör och isolering, innesluten i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avstängningskran för varmvatten insvept i folie i en bostadsrätts källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här ser flödesbegränsaren för VVC ut (man öppnar locket mha skiftnyckel och sen kan man justera den med insexnyckel)

Avstängningskran för varmvatten markerad med röd cirkel på ett rör med etiketten "VARMVATTEN CIRKULATION
 
Är vattnet varmt som kommer då du stängt av varmvattenkranen?
Annars kanske det är överledning mellan varm/kallvattensidan i någons duschblandare.

Men som sagt, om du stänger alla tre rören borde det ju inte komma något, om det inte är så att du stänger av fel kran p.g.a. att rören inte går som du tror.
 
Ja, vattnet är varmt. Badrummet blev en liten ångbastu :)

Det står mitt lägenhetsnummer på den kranen. Kallvattnet går in i väggen på samma ställe, och den kranen påverkar min lägenhet.
 
T tergo skrev:
vad är det för ballofix du har ? vissa kan man köpa lösa vred till
[länk]
Det verkar vara FM Mattson. Tror inte det går att bara byta ut den, en bit metall lossnade.

Blå markering är kallvatten (står FM Mattsson upp och ner)
Röd markering är varmvatten.
Gul är till värmeelement.
 
  • Rörmokardetaljer med markeringar, blå för kallvatten, röd för varmvatten, gul för värmeelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JPGreen skrev:
en bit metall lossnade
då får man nog byta den
 
T tergo skrev:
då får man nog byta den
Japp, typiskt att det också ska vara så svårt bara... Fastighetsskötaren och bfr-ordförande vägrar ju tro att det inte går att stänga av i källaren.
 
Har du VVC så är det väl 2 avstängare som du måste stänga?
 
E elmont skrev:
Har du VVC så är det väl 2 avstängare som du måste stänga?
Jag har ju stängt av varmvattnet med ett sånt där stort vred och vvc med insexnyckel. Menar du att man ska stänga av VVC-rören på två ställen?
 
J JPGreen skrev:
Japp, typiskt att det också ska vara så svårt bara... Fastighetsskötaren och bfr-ordförande vägrar ju tro att det inte går att stänga av i källaren.
Du fåt stänga av KV, VV och VVC för att jobba vettigt med dina avstängare i lägenheten. Sök utefter rören så du hittar ventiler att använda.

Sen kanske du ska börja i din ände och fundera på vad du ska byta till där och hur du gör det på ett bra sätt. Som så ovan, osäker på detta du verkar vara är det nog där du kan få onödiga problem om du inte har planen klar. Att stänga av när det kommer till skott är nog den enklaste delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.