Hej,

är nybörjare när det gäller möbelsnickeri. Har tidigare arbetat en del med björkplywood men tänkte ny prova vingarna med riktigt virke. Har beställt en planhyvel (dw733), tänkte initialt försöka klara mig utan rikthyvel och rikthyvla med hjälp av jiggar samt planhyvel och bordssåg.

Min fråga är hur mycket material man kan förvänta sig att hyvla bort om man köper kantat virke. Har planer på att bygga bl.a. köksbord och middagsbord i bok respektive ek. Säg att jag köper bok/ek som är 32mm tjock ohyvlat, kan jag förvänta mig att få ut en bänkskiva som är 28mm eller ryker ännu mer vid hyvling? Och hur tjockt blir 40mm ohyvlat virke efter hyvling? Skiljer det sig åt om man limmar ihop en bänkskiva jämfört med om man gör benen, som kanske är mer tillåtande och kan slå sig litegrann utan att det märks?

Är som sagt nybörjare men behöver lite råd inför beställning av virke!

Tack på förhand!

Det beror på två faktorer: 1) hur rakt är virket? 2) Hur långa är bitarna du behöver?
Har du perfekt raka brädor så räcker kanske 32mm till 28mm men det skulle jag inte räkna på.

• Gilla
Basutbud
  • Laddar…
28mm är standard planhyvlad dimension som är hyvlat just från 32mm sågat virke, det borde gå bra.
Är virket inte torrt (har för hög fukthalt) så kan virket nypa i hyveln eller ändorna på bräderna vrida sig så att hyveln inte tar ordentligt mot slutet.

Försök få tag på virke som är torkat till åtminstone 14%.

• Gilla
Basutbud
  • Laddar…
Tack för svar, nu har jag lite mer kött på benen inför beställning!

• Gilla
frause
  • Laddar…

Bästa svaret

F Finndjävel skrev:
28mm är standard planhyvlad dimension som är hyvlat just från 32mm sågat virke, det borde gå bra.
Är virket inte torrt (har för hög fukthalt) så kan virket nypa i hyveln eller ändorna på bräderna vrida sig så att hyveln inte tar ordentligt mot slutet.

Försök få tag på virke som är torkat till åtminstone 14%.
Vad menar du med 28mm planhyvlat?Propellerplankorna dom säljer som planhyvlat på byggvaruhusen?

Jag skulle inte gå tunnare än 40mm för att få ut en 28mm limfog av någorlunda storlek. Nån mm går åt bara för att få bort såg o "brädgårdsmärken", sen ska plankan bli rak och plan också, tappas lätt ett par mm per sida beroende på längd o krokighet. Sen föredrar iaf jag att köra limmade del-limfogar genom planhyveln (ibland rikten också) innan man limmar ihop slutliga breda skivan, där går nån mm också isåfall.

Virke för möbler ska helst vara under 10% i alla fall.

Redigerat:
  • Gilla
Basutbud och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.