Min varmvattenberedare har börjat sjunga på sista versen och jag behöver således införskaffa en ny i storleksordningen 60 l.

Var hittar jag en ny till ett bra pris? Är tacksam för alla tips.

/Nanoo

Mmmm, dem hade en del grejer, men billigt var det väl inte precis? ;)

Andra tips?

SnickarPelle skrev:
[länk]
sök på varmvattenberedare
Jo det var ju ett alternativ. Claes Olsson har en beredare oxå. Någon som har erfarehet av den?

Beredaren jag har nu är en Nibe Eminent 60 L från -87 som har börjat läcka i underkant. Värmeelementet eller vad det nu heter som sitter under kanske behöver en ny packning? Tycker den borde hålla ett par år till...

Någon som har erfarenhet?

Om du har en emaljerad burk som inte bytt skyddsanod i är den förmodligen helt sönderrostad. 17 år är en lång livslängd för en emaljerad. Är det en i koppar eller rostfritt kan den hålla längre.

Förslag:

1. Köp inte på Clas O eller Jula - noname produkter är problem om du behöver reservdelar
2. Köp en rostfri eller i koppar om du inte vill sköta om din burk
3. Köp en något billigare emaljerad om du kan tänka dig att kolla skyddsanoden varje år.
4. Köp ett vedertaget märke (Nibe, CTC etc), kolla på www.rinkabyror.se för priser

Lycka till!

Wigert skrev:
Om du har en emaljerad burk som inte bytt skyddsanod i är den förmodligen helt sönderrostad. 17 år är en lång livslängd för en emaljerad. Är det en i koppar eller rostfritt kan den hålla längre.

Förslag:

1. Köp inte på Clas O eller Jula - noname produkter är problem om du behöver reservdelar
2. Köp en rostfri eller i koppar om du inte vill sköta om din burk
3. Köp en något billigare emaljerad om du kan tänka dig att kolla skyddsanoden varje år.
4. Köp ett vedertaget märke (Nibe, CTC etc), kolla på www.rinkabyror.se för priser

Lycka till!
Valet mellan koppar och "rostfritt" styrs av ph-värdet på vattnet där man bor. Även om "rostfritt" låter bra kan det ibland vara helt fel.

Ok, nej ingen noname utan jag kommer ta hem en 60 L märke Thermia + packningsats till den "gamla" så får jag se om den går att laga, annars åker Thermian upp. Bytte värmeelementet i den för lite över ett år sedan då det hade rostat sönder...sitter anoden på elementet så är ju det relativt nytt?

Nanoo skrev:
...sitter anoden på elementet så är ju det relativt nytt?
Det brukar den inte göra. ;)

Anoden sitter på taket eller golvet av burken, brukar vara märkt och lossas med en mutter.

Wigert skrev:
Anoden sitter på taket eller golvet av burken, brukar vara märkt och lossas med en mutter.
Hmmm, då kanske det är läge att byta den? ;) Men å andra sidan så är det väl försent för burken är väl helt uppäten av rost på insidan nu när anoden förmodligen är borta, elementet byttes för ett år sedan, sönderrostad...så nu är väl "burken" på väg att ge upp oxå...säkert rostat sönder där bultarna går upp...

Mmmm, det blev att jag fick sätta in en ny beredare...en Thermia SVR 60 l. Men jag tycker att den ger sämre värme än min gamla beredare. Varför? Blandningsventilen står på max så jag tycker att det borde ge brännbart vatten ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.