Ingen som har någon idé varför vattnet känns kallare med den nya beredaren? ???

Den har kanske inte hunnit bli varm ännu ???? Vad står termostaten på ????

Var den gamla beredaren märkt med 380V? Om du desutom har 400V matning så innebär det att den gamla beredaren hade högre effekt (ohms lag) i och med att den matades med 400V och fick en snabbare uppvärmning dock så borde termostaten reglera temperaturen.

Minna föräldrar bytte sin 380 V spis mot en ny 400V (samma märkeffekt) men de har ibland ner till 370 V i nätspänning villket innebär att deras nya spis är mycket långsammare att få upp värmen än var den gammla var...

Fick den installerad i mitten på förra veckan så nog borde det vara värme så det räcker nu?? ;) Vet inte om det är 400V i den nya, får kolla upp när jag är på hemmaplan...

Men har man fullt vrid på blandningsventilen så nog borde det vara brännhett?

Har för mig att nya Termia beredare har ett fast termostat på 60 grader. Det kanske är lägre temperatur än vad din tidigare beredare hade!?

68 för att vara exakt. Jo, så kan nog fallet vara, ren vanesak med andra ord... (Tycker det är lite kallt ;)) Ska kolla upp den gamla innan den hamnar på tippen

• Gilla
StockholmsMas
  • Laddar…
Kollade in den gamla beredaren igår kväll, beräknad temp +100 grader! Det är ju en rätt stor skillnad på 68 och 100. Kokade väl nästan i den gamla... Tycker 68 är lite i underkant om man tänker på bakterier och frusna kroppar... ;)

Nanoo skrev:
Tycker 68 är lite i underkant om man tänker på bakterier och frusna kroppar... ;)
Nja, 68 grader är så varmt att det är risk för skållning. Redan vid 57 grader är det så varmt att det känns riktigt hett. Legionella behöver du inte oroa dig för om det är 68 grader i beredaren. Bakterierna dör ganska fort i den tempen.

Om du har blandare så ska du inte släppa ur varmare vatten än att det är 55 grader i det tappstället som är längst bort från beredaren. Skillnaden mellan att ha 90 och 68 grader i beredaren är att du får mindre mängd användbart varmvatten med 68 grader.

Okidoki, då tackar jag alla vänliga själar för informationen. :)

Har nog vant mig vid den "nya" värmen snart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.