Jag har en luft/vattenvärmepump som är dockad mot en kombi-panna via en värmeväxlare.
Kombi-pannans tank är på 245l och det är väldigt många start/stopp på värmepumpen, därför hade jag velat ha en lite större tank.
Har funderat på en varmvattenberedare i serie på slingan mellan värmeväxlaren och kombi-pannan, skulle det funka?
Schematisk bild av ett värmesystem med luft/vattenvärmepump, värmeväxlare, kombi-panna och varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Vilken VP och typ har du

Det är en Lennox, vad menar du med typ?

L
Tänker på anslutningarna 15 eller 22

M
Vad innebär ”väldigt många start/stopp”?

Är du säker på att det inte är något annat som ställer till det? 245L är betydligt mer än vad de flesta andra LVVP får jobba mot.

Kan det t ex vara för hög fart på cirkpumpen mellan värmepump/värmeväxlare eller värmeväxlare/panna som gör att det varma vattnet blir kortslutet och får pumpen att stanna tidigare än den borde?

Sitter en Grundfos UPS 21-40 F som står på läge 1.
Den går kanske 10-15 minuter åt gången, sedan tar det inte jättelång tid innan den går igång igen.
VP styrs av en tempgivare som sitter på röret strax efter cirk.pumpen.

Vad är det för effekt på VP'n? Går det att ändra hysteresen för start-/stopptempen?

Hysteresen är ställd på 4 grader och börvärdet på 48 grader.

Effekten på högfart är 10.2 och lågfart 5.7kW, men jag tror att den enbart jobbar på högfart.

Etikett på en Lennox värmepump med modell- och serienummer samt tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det 10,2kW vid 60Hz? Jag skulle ha börjat med att ställa upp hysteresen ett par grader. Drygt 20 liter per kW ska vara tillräckligt.
Vad får du för temperaturskillnad in/ut vid VP'n när den har gått några minuter?

Kollade på inkopplingen idag och kunde konstatera att den bara går på lågfart.
Som du nämner så är 5,7kW vid 60Hz, borde väl innebära runt 4,6kW på 50Hz. =/
Kan inte bli speciellt bra COP då den drar över 16A (när vi köpte huset i våras så var den inkopplad på 16A med 1,5mm2-kabel!). =(

Drar den 16A? Det är inte så att den behöver säkras av högre för att klara startströmmen?

Vad är det som går på lågfart? Har kompressorn två hastigheter, eller är det fläkten som har det för att den ska vara tystare när det är varmare ute?

Kompressorn har två lägen, läge två aktiveras automatiskt under vissa förutsättningar, bl a en utetemp under 12,7 grader.
Den drar ca 13,6A vid lågfart och ca 18,2A vid högfart.
dT är ca sex grader över värmeväxlaren och två grader på radiatorkretsen (lite lågt?).

Ok. Jag försökte förstå manualen, men den var inte helt tydlig... 18,2A är väl vad den drar som mest när den får jobba som hårdast, dvs stor tempskillnad mellan kalla och varma sidan.

Delta-T över VP'n verkar bra. Du kan nog sänka flödet i radiatorerna ett snäpp, men det påverkar inte VP'n eftersom flödena är separerade via tanken.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.