Första inlägget här, men läst på forumet i snart ett halvår, nåväl. Har röjt ur källaren och nu återstår bara en gammal varmvattenberedare. Min far tror den är isolerad med asbest och funderade på att ta hit en saneringsfirma för demontering. Nu är ju frågan om det stämmer?. För att lyckas få ut denna pjäs måste jag dela den itu och ta ut den i två delar(om inte mindre).
(notera rörisoleringen i taket...)
Mvh Tobias.
(notera rörisoleringen i taket...)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Tobias.
Mitt första inlägg också...
Enda sättet att veta om det är asbest eller inte är att lämna in ett prov för analys. Annas kan man ju göra mer eller mindre kvalificerade gissningar utifrån tillverkningsår ...
Som privatperson är det inte olagligt att sanera asbest själv men om du ska skära/såga/bryta i det är det kanske inte att rekommendera.
Enda sättet att veta om det är asbest eller inte är att lämna in ett prov för analys. Annas kan man ju göra mer eller mindre kvalificerade gissningar utifrån tillverkningsår ...
Som privatperson är det inte olagligt att sanera asbest själv men om du ska skära/såga/bryta i det är det kanske inte att rekommendera.
Troligtvis är det inte asbest. Det går kanske att öppna upp försiktigt i en kant, för att kolla. Däremot är det med all sannolikhet asbest i rörisoleringen. Visst man FÅR riva det själv som privatperson, men det är inget jag rekommenderar.
Har nu öppnat o kollat vad tanken är isolerad av, vilket var helt vanligt isolering. Så den åker ut snarast.
Dock så stämmer det att rören är asbest isolerade. Om jag har rätt så spelar det ingen roll så länge jag inte arbetar eller bryter i dem? På några få ställen ser man rakt in i rörisoleringen där "skyddsväven" är borta...det kanske bara går att tejpa över?. Vågar man använda ett sånt rum helt enkelt?
Dock så stämmer det att rören är asbest isolerade. Om jag har rätt så spelar det ingen roll så länge jag inte arbetar eller bryter i dem? På några få ställen ser man rakt in i rörisoleringen där "skyddsväven" är borta...det kanske bara går att tejpa över?. Vågar man använda ett sånt rum helt enkelt?
Ser onekligen ut så...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Asbest
http://sv.wikipedia.org/wiki/Asbest


