Första inlägget här, men läst på forumet i snart ett halvår, nåväl. Har röjt ur källaren och nu återstår bara en gammal varmvattenberedare. Min far tror den är isolerad med asbest och funderade på att ta hit en saneringsfirma för demontering. Nu är ju frågan om det stämmer?. För att lyckas få ut denna pjäs måste jag dela den itu och ta ut den i två delar(om inte mindre).

(notera rörisoleringen i taket...)
100_4520.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mvh Tobias.
 
Mitt första inlägg också...
Enda sättet att veta om det är asbest eller inte är att lämna in ett prov för analys. Annas kan man ju göra mer eller mindre kvalificerade gissningar utifrån tillverkningsår ...
Som privatperson är det inte olagligt att sanera asbest själv men om du ska skära/såga/bryta i det är det kanske inte att rekommendera.
 
Troligtvis är det inte asbest. Det går kanske att öppna upp försiktigt i en kant, för att kolla. Däremot är det med all sannolikhet asbest i rörisoleringen. Visst man FÅR riva det själv som privatperson, men det är inget jag rekommenderar.
 
Har nu öppnat o kollat vad tanken är isolerad av, vilket var helt vanligt isolering. Så den åker ut snarast.
Dock så stämmer det att rören är asbest isolerade. Om jag har rätt så spelar det ingen roll så länge jag inte arbetar eller bryter i dem? På några få ställen ser man rakt in i rörisoleringen där "skyddsväven" är borta...det kanske bara går att tejpa över?. Vågar man använda ett sånt rum helt enkelt?
 
O
Asbest är inte farligt det är asbestdammet som är farligt...
Så länge du inte går och pillar och borrar i det som är gjort av asbest så är det helt lugnt! å det gör man ju inte dagligen!
 
Kan detta vara asbest? Provade att elda på en liten tuss och det Glödde/smälte men brann inget vidare.
100_4568.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var kommer tussen ifrån?
 
Hela pannan var isolerad med detta material...
100_4563.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för årsmodell och fabrikat på pannan?
 
cTc, årsmodell vet jag icke. Tippar på 50-60 tal?
 
Ska precis riva ut en likadan varmvattenberedare. Kom ni fram till att isoleringen var asbest?
 
M martinpa skrev:
Ska precis riva ut en likadan varmvattenberedare. Kom ni fram till att isoleringen var asbest?
TS finns inte med oss längre tyvärr så använd skyddsutrustning…
 
  • Gilla
tobbe9012
  • Laddar…
M martinpa skrev:
Ska precis riva ut en likadan varmvattenberedare. Kom ni fram till att isoleringen var asbest?
Gjorde inget test men bedömningen gjordes att de var helt vanlig glasull.
 
T tobbe9012 skrev:
Gjorde inget test men bedömningen gjordes att de var helt vanlig glasull.
Ok, tack. Hur satt isoleringen där under träpanelen. Var den lös eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.