När jag planerade garagebygget tänkte jag inte på att det kan var bra med varmvatten i garaget. Drog ut en kulvert (2 rör) för golvvärmen och bara kallvatten. Snålt, skulle förstås lagt en kulvert med 4 pipor. Nu har jag insett att jag vill ha varmvatten därute och tills nyligen har jag bara sett möjligheten med varmvattenberedare. Häromdagen slog det mig att jag kanske kan nyttja ett tomrör 40 mm som jag har ligger mellan hus (nära VP) och garage.
Frågan är om det är en bra lösning att dra en varmvattenledning inuti detta 40 mm rör, t.ex "rör i rör" 25 mm eller en vanlig PEM-slang? Eller är risken stor för kondens och att 40 mm röret fylls med vatten med tiden och att jag får någon sorts problem. Att vattnet kyls på vägen ut ser jag inte som något direkt bekymmer. Total längd på röret är ca 12 meter.
Varmvatten kommer jag troligtvis att nyttja ganska sällan i garaget men bra att ha och det känns onödigt att ha en separat varmvatten beredare som står och håller vattnet varmt hela tiden.

Tacksam för synpunkter!

Bör kanske tillägga att 40 mm röret inte är någon vatten-/tryckledning och att det går jämte kulverten vilket borde göra att den håller sig frostfri.

Jag bygger själv garage med vatten och värme. Och kommer att endast dra ut värme och kallvatten och ha en 35 liters beredare ute i garaget, just därför att jag inte kommer att använda varmvatten så ofta.
Annars hade jag fått ha varmvatten med vvc, cirkulerande ut till garaget hela tiden med de värmeförluster det innebär.

Tyresö
Det finns ett alternativ till v v-beredare. Den går bara igång när du vrider på v v-kranen och direktvärmer vattnet som strömmar igenom - den förbrukar alltså ingen ström om du inte vrider på v v-kranen.

Den är mer tänkt att ha i sommarstugor etc. Nackdelen är att den drar ganska mycket ström när den är aktiverad, men hur länge och hur ofta spolar man med varmvatten i garage.

Jag vet inte vad en sån vattenvärmare heter, men alla betongstationer har en sån när dom på vintern blandar betong med varmvatten. Anledningen att dom har en sån är pga den enorma vattenförbrukningen gör det omöjligt att hitta en tillräckligt stor v v-beredare + att den behövs ju bara på vintern.
Betongstationer har ju en herrejössesvärmare, men den finns i alla storlekar, och tar väldigt liten plats (ingen vattentank).

Kolla efter någon välsorterad v v s-butik, så kan dom visa vad jag menar.

Tack Tyresö för tipset. Det låter som det bästa alternativet med direktvärmare.

Om någon annan känner till fabrikat på en sådan apparat så får ni gärna tipsa.

Genomströmningsberedare kallas dem. Finns t ex Clage och Metro med flera.
Det är ett alternativ, men tänk på att de i regel kräver 3-fas matning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.