Har ett skumt fel. Spolar jag relativt sakta så får jag hett vatten, men spolar jag max så blir det ”ljummet” efter ett litet tag.

Har testat att skruva både in och ut men märker ingen märkbar skillnad. Är det den som har gått sönder?

• IMG_0883.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för fjärrvärmetemperatur, både framledning & retur, dels när du spolar lite varmvatten dels när du spolar mycket varmvatten (dels i början dels när det blivit ljummet)?
Vilket fjärrvärmevattenflöde har du dels när du spolar lite varmvatten dels när du spolar mycket varmvatten (dels i början dels när det blivit ljummet)?

Bägge temperaturerna, difftemperaturen, vattenflöde, mm brukar man kunna avläsa i energimätaren.

Utan att spola: fram 65,80 retur 28,40
Spola: fram 72,50 retur 30,50

620l/h

Är det samma temperaturer och flöde oberoende av hur mycket varmvatten du spolar?

J Jimlov skrev:
Har ett skumt fel. Spolar jag relativt sakta så får jag hett vatten, men spolar jag max så blir det ”ljummet” efter ett litet tag.

Har testat att skruva både in och ut men märker ingen märkbar skillnad. Är det den som har gått sönder?
Vi hade samma problem när vi bodde i ett hus med fjärrvärme. Då var det membranet i ventilen som reglerar flödet av fjärrvärmevatten som börjat läcka. Om du tar en större bild på din central så kan jag ringa in vad. Det var en ganska enkel men dyr sak att fixa.

Demmpa Demmpa skrev:
Är det samma temperaturer och flöde oberoende av hur mycket varmvatten du spolar?
Ska kika imorgon. Märkte däremot att det verkar fungera hyfsat i köket? Blir inte ljummet men inte skållhett heller. Det är närmast centralen.
Spelar ingen roll hur jag vrider på justeringen, samma temp (ca 52-53°)

J jhall skrev:
Vi hade samma problem när vi bodde i ett hus med fjärrvärme. Då var det membranet i ventilen som reglerar flödet av fjärrvärmevatten som börjat läcka. Om du tar en större bild på din central så kan jag ringa in vad. Det var en ganska enkel men dyr sak att fixa.
Ah! Ska ta en bild över hela centralen imorgon.

J Jimlov skrev:
Ah! Ska ta en bild över hela centralen imorgon.
Den här manicken var det som strulade för oss.

• fjarr.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jhall
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Testade att spola sakta så det blir riktigt hett.

Fram: 71,2
Retur: 38,60

562 l/h

Sen ökade på max

71,46
18,58

606 l/h

Returtemperaturen är för låg samt fjv-flödet är för lågt när du maxar varmvattenflödet.

Detta tyder på att det är något fel med varmvattenregulatorn (IHPTn), exakt vad vet jag inte. Har tyvärr inte hitta någon reparations-/servicevägledning till den.

Jag gjorde en snabbkoll vilket fjv-flöde vi har när vi spolar max varmvatten, det är drygt 1,1 lm³h.

Demmpa Demmpa skrev:
Returtemperaturen är för låg samt fjv-flödet är för lågt när du maxar varmvattenflödet.

Detta tyder på att det är något fel med varmvattenregulatorn (IHPTn), exakt vad vet jag inte. Har tyvärr inte hitta någon reparations-/servicevägledning till den.

Jag gjorde en snabbkoll vilket fjv-flöde vi har när vi spolar max varmvatten, det är drygt 1,1 lm³h.
Är det via en kran du maxade?

Ja, via en kran.

J Jimlov skrev:
Är det via en kran du maxade?
Är oerhört tacksam för hjälpen du ger!

Tror du att det räcker med att byta ventilen eller ska man byta hela huset så det blir komplett?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.