Vi har flyttat in i ett litet hus med eldriven varmvattenberedare. Jag har denna inställd på ca 65 grader, vilket medför att det kommer riktigt hett vatten ur handfatets kran, men i duschen är det bara uppskattningsvis drygt 30 grader, när blandaren står på max, och oberoende av hur stort vattenflödet ur duschen är.
Om jag stänger av vattnet i kallvattenledningen till duschen kommer inget vatten alls ur duschen, jag antar därför att det är kallvattnet som i duschblandaren drar med sig varmvatten, men inte i tillräckligt stor utsträckning.
Duschen är i jämnhöjd med varmvattenberedaren, möjligen något högre, och vattenledningarna till duschblandaren går i nivå både över varmvattenberedaren och duschblandaren.

Vad ska jag göra?

Jag antar att jag kan öka temperaturen i blandaren ytterligare, men det blir ju ruskigt dyrt och egentligen onödigt, vattenvolymen räcker.

Tack!

/Henke

Låter som det är din duschblandare som är trasig. Kanske värt att investera i en ny?

Armaturen behöver kanske justeras. ;)

1) "Moderna" blandare har justerfunktion (=energibeparing) på hur varmt vatten du vill ha.

2) Tag bort blandaren och kolla att inget skräp har fastnat i inloppet.

3) Tag med blandaren till en bra rörfirma/butik, typ Comfort-butik och se vad de säger. Kanske behöver du bara byta en del pryttlar på insidan. Har du riktig tur räcker det med en rejäl rengöring/smörjning.

4) Köp en ny ;)

Hej vi hade samma problem.

Vi tog ner blandaren och kokade den i ättiksprit och maskindiskmedel. De beläggningar som bildats i blandaren under alla år hade kleggat igen blandaren. Nu fungerar den perfekt.

/Zeb

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.