9 245 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Varmt i handfatet - kallt i duschen
Vi har flyttat in i ett litet hus med eldriven varmvattenberedare. Jag har denna inställd på ca 65 grader, vilket medför att det kommer riktigt hett vatten ur handfatets kran, men i duschen är det bara uppskattningsvis drygt 30 grader, när blandaren står på max, och oberoende av hur stort vattenflödet ur duschen är.
Om jag stänger av vattnet i kallvattenledningen till duschen kommer inget vatten alls ur duschen, jag antar därför att det är kallvattnet som i duschblandaren drar med sig varmvatten, men inte i tillräckligt stor utsträckning.
Duschen är i jämnhöjd med varmvattenberedaren, möjligen något högre, och vattenledningarna till duschblandaren går i nivå både över varmvattenberedaren och duschblandaren.
Vad ska jag göra?
Jag antar att jag kan öka temperaturen i blandaren ytterligare, men det blir ju ruskigt dyrt och egentligen onödigt, vattenvolymen räcker.
Tack!
/Henke
Om jag stänger av vattnet i kallvattenledningen till duschen kommer inget vatten alls ur duschen, jag antar därför att det är kallvattnet som i duschblandaren drar med sig varmvatten, men inte i tillräckligt stor utsträckning.
Duschen är i jämnhöjd med varmvattenberedaren, möjligen något högre, och vattenledningarna till duschblandaren går i nivå både över varmvattenberedaren och duschblandaren.
Vad ska jag göra?
Jag antar att jag kan öka temperaturen i blandaren ytterligare, men det blir ju ruskigt dyrt och egentligen onödigt, vattenvolymen räcker.
Tack!
/Henke
1) "Moderna" blandare har justerfunktion (=energibeparing) på hur varmt vatten du vill ha.
2) Tag bort blandaren och kolla att inget skräp har fastnat i inloppet.
3) Tag med blandaren till en bra rörfirma/butik, typ Comfort-butik och se vad de säger. Kanske behöver du bara byta en del pryttlar på insidan. Har du riktig tur räcker det med en rejäl rengöring/smörjning.
4) Köp en ny
2) Tag bort blandaren och kolla att inget skräp har fastnat i inloppet.
3) Tag med blandaren till en bra rörfirma/butik, typ Comfort-butik och se vad de säger. Kanske behöver du bara byta en del pryttlar på insidan. Har du riktig tur räcker det med en rejäl rengöring/smörjning.
4) Köp en ny
Klicka här för att svara