Häromdagen gick jordfelsbrytaren i huset, vi vet inte varför och det har aldrig hänt tidigare.

Nån dag senare upptäckte jag att varmluften inte funkar i ugnen. Fläkten går osv, men värmeelementet alstrar inte.

Jag öppnade upp allting och hittade en mus som såg ut att har varit död i ett par dagar. Problemet löst tänkte jag, då har väl han gnagat i nån kabel? Men jag kontrollerade alla kablar och hittade inget defekt.

Andra iakttagelser jag gjorde var att "bomullen" så bränd/svedd ut (Röd ring på bilden), samt att vissa kabelfästen hade ett skyddshölje i hårdplast runt sig - aven dess höljen var brunbrända och smulades sönder när jag rörde dem (Blå ring på bild). Dessa båda iakttagelser ser dock ut att gå till övre värmeelementet och inte varmluften. Varmluften är markerad med svart ring på bild.

Nu är frågan: Ska jag ignorera mus-teorin och bara köpa ett nytt värmeelement (700kr) eller kan jag göra ngt ytterligare för att kontrollera kablaget? Jag vet inte hur man använder en multimeter, men det kan man väl googla sig till.

Tack på förhand!

• Ugnens insida med elinstallationer, värmelement och bränd isolering markerad med färgade ringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kopplade övre värmeelementets kablar till luftvärmeelementet och drog igång ugnen. Ingen luftvärme fortfarande så drog slutsatsen att elementet är trasigt och beställde ett nytt.

A
ja detta är typiskt för element haveri
jfb löser och ingen värme

• Gilla
Ekliptikan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
ja detta är typiskt för element haveri
jfb löser och ingen värme

Det förklarar ju saken. Musen har orsakat en kortslutning - jfb löser - elementet pajar

Det är en Electrolux btw

A
musen kan löst jfb men inte säkert

electroluxaren skrev:
musen kan löst jfb men inte säkert
Nej i och för sig, men att hitta ett färskt muskadaver i ugnen strax efter jfb löser och elementet pajar känns ju inte som en slump

Bästa svaret

A
jo jag såg att det var en electrolux
mössen brukar lägga sig över plinten där anslutningssladden fästs så når han inte jord så löser inte jfb utan den blir rostad med 400V

• Gilla
Ekliptikan
  • Laddar…
Köpte ett nytt element, nu funkar den fint.

Hejsan,

samma sak verkar ha hänt min ca 20-år gamla AEG Competence, minus musen(!)

Finns det någon enklare metod att felsöka varmluften än kabeltricket?

Att notera: jag har tidigare haft problem med att ugnen helt sonika har stängt av sig med en skum felkod typ ”error”. Detta endast när jag kör den lite varmare typ 260C+

Vart vänder jag mig för att köpa ett nytt element om det är det som gäller?

Mvh
Fredrik

• AEG Competence inbyggnadsugn som visar klockslaget 20:04 på digital display.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.