Hej, vi håller på att renovera ett rum i vårt torp. Grunden är fylld med jord upp till golvet, detta kommer vi ersätta med lecakulor 12-20K. Under lecan ska det enligt experterna läggas ett grundare lager med något, och här går åsikterna isär. Har hört både makadam, tvättad makadam, grus m.m.

Jag är helt på det klara med lecans funktion i grunden, men osäker på varför man ska bottna med ett annat material.

Kan någon förklara detta? Blir lätt att välja material om jag bara förstår funktionen.

J
Om TS finns kvar här skulle jag gärna lyfta tråden genom att fråga hur TS gjorde?

Gräv ur tills du har kapillärbrytande avstånd mellan golvbjälkar och mark. Vissa lägger markduk i botten, så gjorde även vi, den kan man iofs skippa eftersom den bara ska se till så att man inte rör upp jord i lecan(så vitt jag vet). Kommer själv inte använda duk fler gånger. Fyll på med leca 12-20K för ca 1000kr m3, upp till golvbrädorna. Spika på golvet.

J
Hur undviker man då luftspalt mellan kulorna och golvet? Kulorna borde "sätta sig" en hel del med tiden. Ta upp golven och fylla på mer kulor?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.