Hej!
Installerade en begagnad vedpanna och tre tankar nu i veckan. Första eldning igår. Allt funkar strålande så långt, hade 80grader I tankarna igårkväll, inte I hela tankarna, men en stor del av vattenvolymen. Imorse hade jag 20 grader i tanken närmast laddomat och shunt, 70-75grader I de andra två tankarna. Vad kan detta bero på? Bråkar fortfarande en hel del med luft i systemet. Vilken väg tar vattnet genom tankarna?

Mvh
 
Hur är det inkopplat? Har du en bild eller skiss?
 
dof dof skrev:
Hur är det inkopplat? Har du en bild eller skiss?

Det är inkopplat enligt denna ritning, kan ta lite bilder senare :) Fotografi av en teknisk ritning för uppkoppling av värme- och vattensystem med radiatorer och tankar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Narurligtvis blir det så när värmen tas ut i topp på första, ( tekniktanken ) dom är paralellkopplase och vatten går lättaste vägen och det blir genom den första med ett delflöde över dom andra. Sen du få ett fenomen med självcirk genom panna och avkylning i den när du inte eldar. . En backventil på röret strax efter uppgång till tankaran brukar råda bot på det. Har du ventiler i botten på alla tankar så kan du prova att stänga den första lite och andra lite , då kommer värmen att gå lite mer över alla. Kan vara svårt att få det perfekt.
 
J jonaserik skrev:
Narurligtvis blir det så när värmen tas ut i topp på första, ( tekniktanken ) dom är paralellkopplase och vatten går lättaste vägen och det blir genom den första med ett delflöde över dom andra. Sen du få ett fenomen med självcirk genom panna och avkylning i den när du inte eldar. . En backventil på röret strax efter uppgång till tankaran brukar råda bot på det. Har du ventiler i botten på alla tankar så kan du prova att stänga den första lite och andra lite , då kommer värmen att gå lite mer över alla. Kan vara svårt att få det perfekt.
Självcirkulation genom pannan blir det nog, men borde inte bli så mycket eftersom laddpumpen är avstängd va? Ja jag bara reagerade på att skillnaden i temp var runt 50 grader. Har eldat upp tankarna nu igen till mer jämn temp över samtliga, ska se igen.

Men om jag tar värme ur toppen på första tanken, kommer vattnet tillbaka från botten på de andra tankarna då, eller går det lite "hur som helst"?
Ny på detta så ursäkta dumma frågor.
 
B
Den tank som blir kall först åker mest vatten igenom. Ev. Kan man kompensera genom att stänga ventilen lite på den vänstra tanken, så vattnet tvingas gå igenom de andra tankarna.
 
P Piskfinne skrev:
de andra tankarna då, eller går det lite "hur som helst
Lite som du tänker , det blir ett delföde över dom andra, returen som går bort till sista och kommer tillbaka till första. Litet flöde där blir det , lite som en shuntning mellan tankarna. I laddomaten är det en frigång i botten för att om pumpen stannar så ska det gå en självcirk där. Du kan kolla detta själv. när du eldat färdigt så är laddröret hett, efter en pannan kallnat ska det röret i princip vara kallt . Har det samma värme konstant som i tanken har du en stor cirk där med avkylning i pannan
 
Krilleman
Har du verkligen kopplat in enligt din bild?

A/A & B/B enligt min bild för att uppnå lika rörlängd, det underlättar flöden vid paralellkoppling av tankarna!

Bilderna är saxade från gamla Laddomat21 anvisningen:
http://www.termoventiler.com/application/files/6714/5935/2750/LM21_Manual.pdf



Schematisk ritning av Laddomat 21 ansluten till tre lagringstankar och en radiator för parallellkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Instruktionsutdrag för lika rörlängd vid koppling av tankar med A-A och B-B indikationer för paralellkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enligt TS skiss så sitter det avluftare på varje tank och inga kopplingar mellan , sammankopplas dom på topp och lite lut på röret åt höger eller vänster så luft kan gå en väg så räcker det med en avluftare , då kommer även självcirk att bli mellan tankarna.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Har du verkligen kopplat in enligt din bild?

A/A & B/B enligt min bild för att uppnå lika rörlängd, det underlättar flöden vid paralellkoppling av tankarna!

Bilderna är saxade från gamla Laddomat21 anvisningen:
[länk]



[bild]

[bild]
Ja, det ser ut som enligt skissen, haft rörfirma som kopplat.

Laddningen av tankarna vid eldning verkar funka precis som det ska.
 
J jonaserik skrev:
Enligt TS skiss så sitter det avluftare på varje tank och inga kopplingar mellan , sammankopplas dom på topp och lite lut på röret åt höger eller vänster så luft kan gå en väg så räcker det med en avluftare , då kommer även självcirk att bli mellan tankarna.
Okey, ja, I mitt fall tror jag att man satt avluftare på varje tank eftersom jag har en bergvärmepump stående mellan två tankar. Men med ett sånt rör skulle det alltså bli bättre flöde mellan tankarna?
 
Laddningen fungerar säger du , men det är vid urladdning som det haltar, hur är VP kopplad, tänker du dig att ladda med den på natten med som det kallas billig el.
 
Vad har du för storlek på rören mellan tankarna och är det lika långt mellan tankarna så det inte skiljer på rörlängderna
 
J jonaserik skrev:
Laddningen fungerar säger du , men det är vid urladdning som det haltar, hur är VP kopplad, tänker du dig att ladda med den på natten med som det kallas billig el.
Nu ska vi se så jag inte säger alldeles fel, men jag tror att dom kopplade radiator returen till värmepumpens tillopp. Nja, jag tänker nog inte använda den alls under den period jag eldar.
 
T Trappa skrev:
Vad har du för storlek på rören mellan tankarna och är det lika långt mellan tankarna så det inte skiljer på rörlängderna
Det är 35mm rör som använts till allt i stort sett.
Lika långt mellan alla tre tankarna är det inte eftersom det är tank-bergvärmepump-tank-tank. Det är lite knepigt för vattnet kanske, ingen lätt väg att gå för man har dragit rören till tank 2 och 3 bakom värmepumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.