Jag vill såga ut en siluettprofil i trä som fästs med distanser mot bastupanel. Bakom profilen ska jag ha en ledlist anpassad för bastu. Profilen är tänkt att vara ca 1 meter bred och 30 cm hög, samt sitta på ungefär 1,4 meters höjd på vägg vinkelrätt mot elaggregatet.

Jag har haft funderingar på att använda vanlig bastupanel, men tänker att det skulle vara snyggare med en slät skiva utan skarvar. Min fråga är nu om ni har något förslag på lämpligt skivmaterial som inte är alltför tjockt, men som ändå tål värmen och som inte riskerar att slå sig.

På 1,4 meters höjd blir det ju inte supervarmt?
Tänker att det borde väl fungera med vanlig plywood?
Hittade i brådrasket inget på svenska men här kan du läsa lite
plywood

Tack för svaren! Jag lyckades inte få tag i spa-plywood och efter att ha ringt runt till några byggföretag och snickerier så var svaret att levande material inte alls lämpar sig i bastu, utan att det garanterat kommer att slå sig… Det slutade med att vi ändå byggde en skiva i vanlig plywood. Återstår att se hur lång tid det tar innan den slår sig och då byta fronten till en ny. Det ger ju även möjlighet att ändra motiv.

• Bastuvägg i mörk plywood med utsågat bergsmotiv och bakomliggande belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kalle_livelong och 2 till
  • Laddar…
M MalinF skrev:
Tack för svaren! Jag lyckades inte få tag i spa-plywood och efter att ha ringt runt till några byggföretag och snickerier så var svaret att levande material inte alls lämpar sig i bastu, utan att det garanterat kommer att slå sig… Det slutade med att vi ändå byggde en skiva i vanlig plywood. Återstår att se hur lång tid det tar innan den slår sig och då byta fronten till en ny. Det ger ju även möjlighet att ändra motiv.
Erfarenheter så här långt? Jag går i liknande tankar

M MarkusMogul skrev:
Erfarenheter så här långt? Jag går i liknande tankar
Jag har ännu inte märkt några tendenser till att materialet slår sig eller blir förstört. Vi behandlade skivan med ett par lager Satu bastuvax i samma nyans som panelen. En enkel upphängning gör också att vi skulle kunna göra ett nytt motiv att byta med om vi känner för det.
Funderar du på det så kör på denna enkla och relativt billiga lösning!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.