Vi har (tyvärr känsliga) ekbänkskivor intill spishällen, och har spetsat in oss på rostfria avställningsytor ( te x på http://www.lgcoll.se/LitiumInformat...age2=42&Destination2=14&Destination=8 )
Någon som har sett det till försäljning någon annanstans? Jag har någonstans även sett runda infällda "halvklot", t ex på http://www.tionto.se/lg/w/FurnitureFair_2005/pages/2_lgcoll_tempknopp_1.htm
Kan man montera sån't själv? Har överhandsfräs och diverse andra verktyg, men lite nervöst blir det att demolera bänkskivorna ....
Den modellen som ser ut som halvklot är jag också lite förtjust i. Började med att jag såg dessa i Tinas kök i TV (men tror de va svarta).
Hittar ingen info om hur dessa skall monteras på nätet, om de sitter med genomgående bult eller är limmade på något sätt? Skulle vara intressant att veta.
Men troligen så är väl inte monteringen så jätteavancerad.
Har pratat med en kolega med mekanisk verkstad och han skall ev. svarva några "knoppar" på prov till mig, får se hur detta blir.
/AB
Hittar ingen info om hur dessa skall monteras på nätet, om de sitter med genomgående bult eller är limmade på något sätt? Skulle vara intressant att veta.
Men troligen så är väl inte monteringen så jätteavancerad.
Har pratat med en kolega med mekanisk verkstad och han skall ev. svarva några "knoppar" på prov till mig, får se hur detta blir.
/AB
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Vagnsbult är ju som sagt en klassiker. Jag tycker lätt att det duger, men vill man ha riktiga halvklot får man nog hitta på nåt annat. Såga isär flipperkulor och svetsa fast en skruv 
155 spänn för 25 st på biltema.

155 spänn för 25 st på biltema.

Man skall nog tänka till innan man fäster in permanenta avställningsskydd i bänken. En bänk vill man ju oftast ha till annat också, tex för beredning av mat. Att som Trivia fästa avställningsskydd i slutet av en bänkskiva or ok eftersom den lär vara såva att använda till annat. Men utrymmet mellan disken och spisen skulle inte jag ivlja ha ytterligare upptagen av avställningsskydd. hellre då en lös skärbrädda eller karottunderlägg.
Precis så vi tänkt Hemmakatten. Skivan slutar efter underläggen så den ytan är svår att använda till annat, dessutom vill vi kunna lyfta undan dom för att kunna rengöra under. Annars har vi faktiskt märkt att med induktionshäll har behovet av avställningsyta minskat eftersom hällen aldrig blir för varm för att kunna nyttja som avställningsyta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden