var ju därför jag skrev om/när..

eftersom det är uppvärmnings elen man mest kan påverka för framtiden så va det såklart den jag räknade på...

varför skulle det vara förbjudet att elda med ved och pellets?
dyrt?finns ju inget billigare sätt att värma ett hus än med ved...
bristvara?det är ju en förnybar energi,svårt att se att det skulle bli en bristvara..

jag skulle inte rekommendera att inte återvinna värmen i ventilationen om man bygger ett nytt hus idag..speciellt som att energikraven bara kommer bli hårdare...

vi kommer nog följa övriga EU länders elpriset snabbare än vi tror...elen är inte speciellt billig i t ex Italien,Spanien..

men men,den som lever får se..

I taket har vi sprutad lösull, mellan 60cm till 40 om jag inte minns fel, det är snetak. i den del som är upp i nock är det 50 cm om jag inte minns fel. så det snittar på ca 55cm, i väggarna kommer jag inte ihåg exakt, men det är ett Götenehus. Jag har inte den nya väggen som visas nu utan har troligt vis mindre än 265mm isolering, dock med spånskiva överallt bakom gipsen. I undervåningen har vi betongelement och i övervåningen har vi ganska lite vägg, mest fönster. Golvvärme överallt med en volymförstorare. Klrt är ju att solinstålningen värmer en del också vissa dagar. på sommaren slår värmen inte på alls.

Havsutsikt skrev:
Självklart pratar vi om uppvärmningsel, inte hushålls el. Med tre barn tvätt, datorer, tv mm. så har vi likamycket till och väl det. Men det tror jag alla fattade.
Nu fattade jag.

Havsutsikt skrev:
Då är det för övrigt förbjudet sedan 10 år att elda med ved och pellets, vilket ändå var en bristvara och dyrt. Dessutom är det bara miljökontoret i de tre norrlandskommunerna längst upp som fortfarande tillåter det.:rolleyes:
??? Jag satte in en vedpanna i ett hus i Skåne så sent som i somras. När blev Skåne en del av Norrland?

Och dyrt? Köper man hugget & kluvet får man betala 40öre/kWh, arbetar man mer själv så är det betydligt lägre än så.

PS Ved & pellets är solenergi det med...

Oj nu slängde jag nog på ett vedträ på brasan. :wow: Visst spetsade jag till det lite, men i tätorter anser jag inte att det är särskilt trevligt att elda med ved. Luktar och sotar. Att det ör förnyelsebar vet jag inte, det beror på hur man tänker, växthusgaserna minskar ju inte iallafall. Säger man att det är solenergi så är väl allt i och för sog solenergi, eller energi från solen bundet i ved, kol, olja, mm. Att et kommer att bli brist på energi det vet alla säkert men det nämns spanien och italien, hur populärt är det med vedpanna där?

Jag gillar inte ved, det är behäftat med egen arbetinsats liten eller stor, men ändock. Min hobby är inte att elda i pannan. Nu när mina föräldrar ska byta värmesystem lite på ålderna höst så föreslog jag pellets för att det var billigaste alternativet att bara docka en brännare till bef. panna.
Min pappa slog bakut och ville absolut inte ha något som skulle skötas och fyllas på. Ändå har de eldat med ved i 35 år. Så hur mycket ved romantiker man än är så sköts det inte utan arbetsinsats.

Sedan är det ju bara att läsa lite på hemnet och kolla runt lite vilka uppvärmningssystem som verkar vara mest plus när man säljer. Utan vetenskaplig undersökning så kan jag säga att det är många köpare som backar med vedeldning. Eller vedeldning driver inte upp priset på ett hus.

Havsutsikt skrev:
men i tätorter anser jag inte att det är särskilt trevligt att elda med ved. Luktar och sotar.
Det gör det ju inte i en modern panna med 1100C i eldhärden. Tekniken har gått lite frammåt sedan du senaste var uppdaterad, lambdasonder & spjällautomatik tex börjar bli vardagsmat. I princip allt förbränns och det som kommer ut längst upp är nästan bara vattenånga. Skulle inte gå att få 90% effektivitet i förbränningen om hälften av det brännbara materialet åkte ut genom skorstenen.

Att det ör förnyelsebar vet jag inte, det beror på hur man tänker, växthusgaserna minskar ju inte iallafall. Säger man att det är solenergi så är väl allt i och för sog solenergi, eller energi från solen bundet i ved, kol, olja, mm.
Träd ingår i nuvarande naturliga kretslopp. Olja/kol etc gör det INTE. Du förändrar inte balansen genom att elda upp ett träd som växt upp senaste 70åren, men när du bränner olja som legat under marken i 100.000år så gör du det.

Att et kommer att bli brist på energi det vet alla säkert men det nämns spanien och italien, hur populärt är det med vedpanna där?
Men skojar du? Hur relevant är det hur mycket skog det finns i Spanien för husuppvärmningen i Sverige? De har ju knappt någon vinter och får väl köra med solpaneler där.
Jag gillar inte ved, det är behäftat med egen arbetinsats liten eller stor, men ändock.
Helt ok, men "dyrt", "resursbrist" och "smutsigt" är ju helt felaktigt. Man behöver inte hitta på saker som inte stämmer bara för att man inte vill ha den uppvärmningen själv. :)

Utan vetenskaplig undersökning så kan jag säga att det är många köpare som backar med vedeldning. Eller vedeldning driver inte upp priset på ett hus.
Nä, det är ju många som du som har minnesbilder av hur pannor var för 20 år sedan eller mer. Sen beror det ju mycket på framtida elpris om vedeldat åter kommer bli populärt eller ej (för de som inte har egen skog). :)

Redigerat:
Jag har en IVT D16 med 2*400m slingor så kapacitet finns. Ska värma 250m2 verkstad när allt är klart. Så länge det bara är huset som ska värmas och det går 5000kwh känns det inte riktigt motiverat att bygga pannrum trots att jag har utrymme och kulvert ligger färdig. Vi får väl se sen. Bergvärme/jordvärme som grundvärme är absolut inget jag ångrar. Sen kan man nöjeselda med ved när man har tid över....

stedevil, det är ju bara att titta på vilket län du skriver ifrån, klart att ved är det självklara alternativet där du bor.
Dessutom så är det ju väldigt svårt för värmepumpar överlag i dina trakter med det klimatet. luft/luft funkar dåligt och även luft/vatten är gränsfall. Bergvärme funkar dock men i ett samhälle som gillar ved är det svårt att slå sig in. Men du kan ju försöka dig på att sälja in dina ideér i stor Stockholm eller stor Göteborg. Långt till billig ved, små tomter att hantera den på, går inte att backa in med stora bilar osv. Ska man sedan såga klyva själv så sätter man nog sin grannes tålamod på prov med ljudvolymer som inte passar i ett tätbebyggt villa kvarter.

Sen kan man ju fråga sig varför en del trädromantiker tror att det finns hur mycket träd som helst. Blir det ökad efterfrågan ökar priset direkt. Vi kan inte kapa ner allt vi ser, då om något så rubbas balansen, koldioxiden i atmosfären ökar rejält och den globala växthuseffekten ökar. Det är ju vid minskande av träd och vid förbränning som koldioxid mängden i atmosfären ökar med temperatur ökningar som följd. Det är ur min synvinkel relativt klart att avverkningen globalt sett inte kan öka något nåmnvärt. Detta leder till även ved kommer att öka i pris. Men är man boende i ett norrlandslän och ser träd vart man än tittar så ligger det perspektivet långt bort.

"Jag gillar inte ved, det är behäftat med egen arbetinsats liten eller stor, men ändock. Min hobby är inte att elda i pannan. Nu när mina föräldrar ska byta värmesystem lite på ålderna höst så föreslog jag pellets för att det var billigaste alternativet att bara docka en brännare till bef. panna.
Min pappa slog bakut och ville absolut inte ha något som skulle skötas och fyllas på. Ändå har de eldat med ved i 35 år. Så hur mycket ved romantiker man än är så sköts det inte utan arbetsinsats"

Det är ju klart att nackdelen med eldning är ju utrymme och hanteringen.

Men det är ju lite skillnad på att elda kanske 40kbm ved om året med ett äldre hus än om man har ett välisolerat nybyggt hus med återvinning på ventilation som kanske kräver 5-8kbm ved om man kombinerar med solfångare.

Havsutsikt skrev:
stedevil, det är ju bara att titta på vilket län du skriver ifrån, klart att ved är det självklara alternativet där du bor.
Du missade helt att det var nere i Skåne jag installerade en vedpanna? Strax utanför Malmö för att vara exakt. Mycke vedeldning + solpaneler i de krokarna om man kollar runt i grannskapet.

Långt till billig ved, små tomter att hantera den på, går inte att backa in med stora bilar osv. Ska man sedan såga klyva själv så sätter man nog sin grannes tålamod på prov med ljudvolymer som inte passar i ett tätbebyggt villa kvarter.
Nu listar du negativa aspekter med vedeldning som faktiskt är korrekta/relevanta. :)

Sen kan man ju fråga sig varför en del trädromantiker tror att det finns hur mycket träd som helst.
Trädromantiker? Det enda jag gjort är motsagt helt felaktiga uttalande av dig. Det gör mig inte till en trädromantiker. Jag har inte ens rekomenderat vedeldning, medan du rekomenderat bergvärme. Är du då i så fall en bergvärmefanatiker? :confused:

Det är ju vid minskande av träd och vid förbränning som koldioxid mängden i atmosfären ökar med temperatur ökningar som följd.
Även om trädet får stå kvar i skogen och självdö kommer det komma ut en massa koldioxid i atmosfären, så ditt resonemang här håller inte.

Finns det nån godare lukt än nykluven ved:cool:..;)

Kamininstallatörerna på orten har jobb över öronen så kaminer installeras det nog utav själva den även i utkanterna i tätorter storstäder (där man får)... Folk tror jag garderar sig för framtida chockhöjningar av alla de slag...Nog inte bara för mys(kamin)

Mvh

Trädromantiker? Det enda jag gjort är motsagt helt felaktiga uttalande av dig. Det gör mig inte till en trädromantiker. Jag har inte ens rekomenderat vedeldning, medan du rekomenderat bergvärme. Är du då i så fall en bergvärmefanatiker?

Ja, jag är nog det då.d^_^b

Hej !
Jag har fått en Bergvärmepump installerad i min mammas hus. Problemet är att när dom skulle koppla ur den gamla oljepannan så troligen missade dom att stänga av huvudledningen, så när dom böjde och slog för att få loss rören så sprack en koppling som satt i take/golvet så det prutade ut vatten, troligen i golvet på entreplanet/Taket i källaren, det ran längs med taket i källaren.,
Hur gör jag ska jag ta dit nån som kan kolla vad som hänt???

Sen fick jag besked att dom skulle borra 4 m från huset..och när jag kommer dit nu, har dom borrat mitt i en uppfart och det öär bara 1,5 m från huset.
Jag frågade också speciellt om det gick att gräva ner kapeln då hennes hus står på berg, och det skulle inte vara nåt problem då det räckte med 40 cm. nu har det dock visat sig att det bara är 20 cm ner till berget.
Står helt rådlös!!! Hjälp!!

Mogge, du kanske skulle skapat en egen tråd för detta, men:

1. Ring din mammas försäkringsbolag, de kommer troligen att skicka ut besktningsman.

2. Är hålet i vägen? Hur fick du besked på var de skulle borra?
Har firman gjort fel så får de ju återställa så det går att köra där.

Eftersom jag vet att huset ligger på berg ville jag dubbelkolla att det skulle funka, och då sa han att man borrar minst 4 m från fasaden, och gräver ner rören på 40 cm. Dom har dessutom spräkt berget så att det nu rinner in vatten i källarn. men dom skulle at dit nån firma som skulle mura från insidan???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.