Bästa forumfolk,

Jag bygger ett nytt välisolerat hus i egen regi. lättbalkar 35cm isolering i vägg 50cm i tak med varmfiber. täta och bra fönster. ca 160 i boyta med öppet upp i nock i mitten och ett par loft på totalt 80 m2. Jag har ej betongplatta utan bjälklag med 300mm isolering med tunna köldbryggor - (lättbalkar)

Jag vill ha vattenburen värme överallt och har länge varit inne på följande kombisystem:
Ftx ventilation + Acctank ca 500-750L som bas is systemet med en sfinx luftvatten värmepump till och ett par solpaneler. + en vattenmatlad kamin.... kärt besvär att elda men jag har bra tillgång på ved.
Nu börjar jag undra över att detta blir totalt ganska dyrt att installera och köpa.
En granne i närheten med vvs förflutet och större kunskap än mig och bra inköpspriser till sig själv har byggt nytt med bergvärme och ett ftx system.

Han tycker jag krånglar till det med vattenmantlad kamin etc.. och tycker att jag för enkelhetens skull ska ta en frånluftsvärmepump typ comfortzone och ställa in en vanlig kamin om jag gillar att elda..

Min tanke om detta är att det initialt blir billigare att köpa detta men då ska man ha friskluftsventiler som drar in kalluft.. hur är komfortfrågan där? Det känns lite bakvänt att göra hål i väggarna när man har byggt så tätt som möjligt och tejpat plastskarvar och allt. plus att den ska väl ha ett ganska stort luftflöde föra att fungera effektivt?
det har klagats på ljudnivå har jag läst. vårt apparatrum är inne i huset bredvid hallen...

Jag villl vara långsiktig nu när jag bygger nytt och synpunkter med erfarenhet ser jag gärna emot.

ps.
bergvärme är inget alternativ.
ds.

Varför väljer du bort bergvärme ?

Hej, jag visste att det var en fråga jag skulle få inna jag får svar må min fråga.. :)

Jag bygger ett lågenergihus. vårt värmebehov kommer att vara relativt litet och att borra för bergvärme med installation tror jag inte går att komma under 150 000 eller mer. Ju mindre värmebehov ju mindre intressant är en dyr bergvärmeinvestering. ett par grannar har en gammal stenkåk som drog olja för 45000 om året. De har sparat mycket på sin bergvärmepump men har fortfarande i grunden ett hus med stort värmebehov.

Jag var inne på ovan nämnda kombisystem för att var sin del är optimal under sin årstid. sol på sommaren. luftvattenvärmepumpen på övrig tid förutom när det är för kallt och då stödeldar man för värme och vatten med vattenmantlad kamin. ftx återvinner också under hela tiden.
Bergvärme innebär ett enda system som säkert är bra överlag men i sig men inte optimerat för varje omständighet.... men detta är bara min teori..
Men många andra jag talat med håller med om att pga. investeringskostnaden så blir bergvärme mindre intressant ju mindre värmebehov man har.
/O

Kommer att bli billigare med bergvärme än med acktank +solpanel+ luft vatten både i drift och installation. Några 150000 kr ska det inte kosta om du inte har långt till berg.

Hej smurfen. utveckla lite...
Förslag? Exempel?
har du nåt svar på min första fråga?

Kolla upp vad solpanellerna med tillhörande utrustningn + kamin och l/v kostar så förstår du nog vad jag menar. Då tror jag bergvärme står sig bra ekonomiskt eller ev en l/v pump beroende vart huset ligger.

ååå äntligen en som tänker precis som jag!!! Tack Olle P!! jag hade dock tänkt skippa vatten mantlad och kör på hederlig kakelugn istället... men i övrigt Tummen upp!

Tack Mångstekta, kul att fler tänker långsiktigt och komplicerat som jag.
Men saken är den att smurfen72 har en poäng.
Jag har summerat vad jag skulle behöva till ett nybygge och det blir endel även om jag skulle kunna göra viss montering själv. Tex:

Sfinx paket med acctank - lv pump och 2 solpanelar med tillbehör = 65000kr
Jag skulle gärna ha en annan och mer isolerad tank så säg 4000kr till
En vattenmantlad kamin kan man klara på 16000kr
Ett FTX system tex Heru- Östberg med all rördragning går väl på ca 40-50000kr minst
Det blir ca 130 000kr + vvs arbeten som jag inte klarar själv då är vi där på 150 000 som en bergvärmepump brukar kosta..

det var därför jag undrar över andras erfarenheter och driftskostnader på en frånluftsvärmepump typ comfortzone eller en ETK5000 -- de går väl på ca 70-75000 + installationskostnader... Då skulle jag ha en vanlig kamin för ca 20000kr inkl skorsten som jag eldar i. blir väl runt 100 lax i alla fall.

Förresten läste jag nånstans att med en Comfortzone kan man inte styra rumsvärmen individuellt? stämmer det? låter omodernt , Kan tex sovrummet inte ha en egen termostat för golvvärmen i den slingan där? Vad händer om man har 2 våningar eller högt i tak med ett par loft?

/O

Jag tycker att du tänker rätt när det gäller ventilationen:
Varför dra in kall luft, värma upp den mha golvvärme för att sedan använda denna värme via frånluftsvärmepump till att värma upp golvet igen?

Jag kör med FTX + täljstenskamin + ett 700 Watts element i vardagsrummet + två 80 watts handdukstorkar i badrummen.
Och golvvärmen har jag ersatt med Helly-Hansen-sockar vid behov.

Har visserligen bara 110 kvm boyta och ännu bott bara 11 månader, men hittills har det funkat bra.
Annars är en komplettering med marknadens tystaste luftluft-värmepump det naturliga steget.

Jag satte in bergvärme för snart ett år sen kostade ca 100000 kr och det går att komma billigare undan om man tex köper Bosch vp så några 150000 kr kostar det inte om man kan installera själv och lejer man så tar det max 2 dagar att installera men det brukar vara svårt att få nån firma att installera om man köper grejerna billigt på nätet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.