12 332 läst ·
82 svar
12k läst
82 svar
Värmesystem till nästan 200 kvm?
Luft/luft systemet är inte snyggt nej, men andrahandsvärdet tänker jag inte på nu. Har ju tänkt att bo där längre än en värmepannas livstid....
Det är den stora mellanskillnaden som gör att jag tvekar inför CZ (som sägs vara ganska högljudd också). har ju sovrummen brevid tvättstugan och kommer ha det iaf 2 år. Jag avskyr ventilationsljud osv. Flyttar ut i skogen för att få det tyst och bra luft...
Tjänar jag verkligen in 50 000 på 7-8 år med en CZ??? Om den nu kostar 65 000 att få installerad till bef ventilationssystem (om man inte kan göra det själv - maken är utbildad elektriker - fast har ingen licens).
Tjänar jag verkligen in 50 000 på 7-8 år med en CZ??? Om den nu kostar 65 000 att få installerad till bef ventilationssystem (om man inte kan göra det själv - maken är utbildad elektriker - fast har ingen licens).
Ang. ventilationsljudet så är nog inte niben så mycket tystare.
Tänk även på att en luft/luft kostar ca 20000 inst. och klar, då är det ju helt plötsligt "bara" 30000kr som skall "tjänas in".
Nja, bygger man nytt för ett par mille tycker jag inte man skall snåla in på uppvärmningssystemet, iaf inte när det gäller så lite extra, dumsnålt.
Tänk även på att en luft/luft kostar ca 20000 inst. och klar, då är det ju helt plötsligt "bara" 30000kr som skall "tjänas in".
Nja, bygger man nytt för ett par mille tycker jag inte man skall snåla in på uppvärmningssystemet, iaf inte när det gäller så lite extra, dumsnålt.
Snysop - hur snabbt du sparar in den beror helt på husets beräknade energibehov, energiprisernas förändring och låneräntans förändring. I mitt hus räknar jag med ca 7 år med ett pris på 1kr/kWh (vilket är rätt försiktigt räknat). Vårt hus är på 190 kvm och ligger i Uppsala. Isolering är 460 mm i tak, 300 mm i plattan och 220 mm i vägg.
BJohan - ditt avdrag måste ju ses som väldigt fördelaktigt. De enda jag hört talas om som ligger i närheten är Sjödahlshus som gör ett avdrag 45 000 för rubbet. I slutänden hamnar man nog runt 28 000 inkl entreprenad och ventilation.
BJohan - ditt avdrag måste ju ses som väldigt fördelaktigt. De enda jag hört talas om som ligger i närheten är Sjödahlshus som gör ett avdrag 45 000 för rubbet. I slutänden hamnar man nog runt 28 000 inkl entreprenad och ventilation.
Då räknar du med att du skulle haft en extraförbruklning på i runda slängar 10 000 kWh per år om du hade installerat IVT490 i stället (då har jag tagit hänsyn till räntan på de 60 000)? CZ i all ära, men låter inte det lite väl mycket?kungkokos skrev:Kolla på deras hemsida och på www.varmepumpsforum.com
Lite generaliserande så är CZ en värmepump som betalar sig tillbaka väldigt snabbt (lite beroende på storleken på huset). Dock är ju luft/luft överlägsen då den är så billig att installera.
Vi räknar med en extra kostnad på 60 000 efter avdraget för IVT490 på 30 000. På 7 år har vi räknat hem pengarna med ett energipris på 1 kr/kwh.
Vårt hus är på 190kvm och ligger i Uppsala.
12 000 kwh står det i SMV-kalkylen. Då vet jag inte om hushållsel är medräknad... Det finns nämligen ytterligare en rad för det men den är tom. Å andrasidan så känns 12' kwh MYCKET för bara värme så antaligen är det inkl hushållsel, säljaren har väl varit för lat att fylla i 2 rader. 
Så för att räkna högt, vi har datorer, kör torktumlare osv så säg att vi drar 16' kwh istället (det gör vi idag i radhuset). Sen kommer vi ha braskamin som vi myseldar i också...
Brukar man inte räkna att hushållselen är 5000 kwh? Så då blir 12 000-5000 = 7000 kwh som de beräknar att huset kräver för uppvärming. *Hm* Kan detta stämma?
Så för att räkna högt, vi har datorer, kör torktumlare osv så säg att vi drar 16' kwh istället (det gör vi idag i radhuset). Sen kommer vi ha braskamin som vi myseldar i också...
Brukar man inte räkna att hushållselen är 5000 kwh? Så då blir 12 000-5000 = 7000 kwh som de beräknar att huset kräver för uppvärming. *Hm* Kan detta stämma?
Nä, ca 7 000 kWh per år. I de 60 000 ingår en acktank på 500 liter som inte ingår i IVT490. Värde ca 10 000 som kan räknas bort.sandhall skrev:
Har mailat säljaren om detta. Misstänker att det är för oinredd vind ja...kungkokos skrev:
De räknar att driften är på 24 000 kr per år, inkl försäkring och sophämtning samt vatten. (Vatten är ju dock "gratis" med djupborrad brunn).
Har fått svar, 18-20 000 kwh får man räkna med. Hur gör vi nu? Hur beräknar man på vad Nibe resp CZ drar?
Huset ligger i skyddat läge i en skog, ytterväggar 240mm, isolerad torpargrund, har inte siffror på tak- och golvisolering. 19-20 grader inne.
ÅÅH, jag blir helt snurrig i huvudet av detta! Min hjärna är fortfarande på semester.
Huset ligger i skyddat läge i en skog, ytterväggar 240mm, isolerad torpargrund, har inte siffror på tak- och golvisolering. 19-20 grader inne.
ÅÅH, jag blir helt snurrig i huvudet av detta! Min hjärna är fortfarande på semester.
Kolla tabellena på ComfortZones hemsida så får du ett hum om vad det kan röra sig om. För din del kommer det att ta lite längre tid att tjäna igen pengarna eftersom totalförbrukningen ändå är rätt "låg". Dock tycker jag ändå att investeringen är väl värd sina pengar. Eftersom du skall bo där länge tycker jag absolut att investerigen lönar sig.
Eftersom du avskyr ventilationsljud kommer du nog att störa dig på en luft/luft också. Enbart en Nibe 360 är nog lite "dumsnålt" på lång sikt.....
Eftersom du avskyr ventilationsljud kommer du nog att störa dig på en luft/luft också. Enbart en Nibe 360 är nog lite "dumsnålt" på lång sikt.....
Inte om du kan gräva ner slangen för IVT495. Om man dock behöver borra för IVT495 (80 meter) blir kostnaden densamma och då är ComfortZone det bättre alternativet. ComfortZone besparar dig ca 1500 kWh mer per år jämfört med IVT495 om husets värmebehov är 25000 kWh.BJohan skrev:
Nackdelen med att byta från Nibe till IVT är att du fortfarande får ett dåligt avdrag för din standardpump och då är det nog som BJohan säger. Kör på ComfortZone om du vill ha ett bra driftsekenmi utan att behöva gå "hela vägen" till markvärme/bergvärme.