Hej!

Vi har fått konstaterat en trasig värmeslinga i badrummet Vi har fått två olika utlåtanden varav den ena var elektriker och den andra ”värmeslingeexpert” Är det enligt lag tillåtet att lägga en ny värmeslinga på befintligt fungerande klinker (badrummet fungerar utmärkt trots 22 år gammalt) för att sedan gjuta in värmeslingan (eller vad man gör) och sedan på med nytt klinker?

Med vänlig hälsning, Kajsa

Felsök på befintlig slinga istället, har hjälpt många med detta, brukar många ggr vara skarven mellan värmeslinga/kallkabel, alt får felsöka och ta upp en platta och laga, om du har några plattor i reserv förståss..

BirgitS
Välkommen till forumet!

Det finns ju ingen lag som förbjuder en att göra tokiga saker i badrummet, och det enda som är reglerat i lag är arbete med el. Men försäkringsbolaget kommer ju fortfarande att anse att ni har ett badrum som har passerat sin tekniska livslängd, dvs. åldersavdragen gör att ersättningen blir mycket låg den dag som det blir en läcka, så länge som tätskiktet inte är nytt.

• Gilla
KajsafrånStockholm och 1 till
  • Laddar…
Ska man ändå gjuta in en ny slinga och lägga klinkers är det ju marginellt mera jobb att riva bort det gamla.....

• Gilla
C.Lundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Särskilt med hänsyn till att ett lager klinker till gör att man får problem med dörrfoder och tröskel.

• Gilla
KajsafrånStockholm
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Felsök på befintlig slinga istället, har hjälpt många med detta, brukar många ggr vara skarven mellan värmeslinga/kallkabel, alt får felsöka och ta upp en platta och laga, om du har några plattor i reserv förståss..

Hej,

Inga plattor i reserv, huset byygdes -97 om jag minns rätt. Vi har precis sålt det och skulle byta trasig termostat åt nya ägare men de ”proffs” som varit där och mätt och tittat säger att det inte går att göra något för att slingan är död. Reagerar inte på nåt. Att de rekommenderar att sätta ny slinga på befintlig kakel osv. eftersom vi inte bor där längre, försäkringen inte täcker värme osv så vill vi förstås komma undan så billligt slm möjligt samt att de nya ägarna ska bli nöjda.

H Husqvarna220Ac skrev:
Har redan haft två elektirker där á 5000kr per person som kommit fram till samma sak. Man förstår ju inget av sånt här själv och vet inte vad man ska fråga efter. De bara konstaterar att slingan ”gjort sitt”
Tack för svar

BirgitS BirgitS skrev:
Särskilt med hänsyn till att ett lager klinker till gör att man får problem med dörrfoder och tröskel.[/QUOTE

Hur mycket kan det tänkas höja? Har för mig att det redan var en höjd på ca 1cm från badrumsgolv till tröskel redan nu. Kan minnas fel. Tack för svar!

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det finns ju ingen lag som förbjuder en att göra tokiga saker i badrummet, och det enda som är reglerat i lag är arbete med el. Men försäkringsbolaget kommer ju fortfarande att anse att ni har ett badrum som har passerat sin tekniska livslängd, dvs. åldersavdragen gör att ersättningen blir mycket låg den dag som det blir en läcka, så länge som tätskiktet inte är nytt.

Vi bor där inte själva längre. Vi vill bara ha in ett fungerande golv åt de nya ägarna såsom det fungerade när de var där på visning. Golvvärmen har sannolikt gått sönder vid stormen som var 1-2 januari 2019 och vi då fick strömavbrott en dag. Innan de övertog huset. Och vi vill göra allt enligt lag förstås

K KajsafrånStockholm skrev:
Hur mycket kan det tänkas höja? Har för mig att det redan var en höjd på ca 1cm från badrumsgolv till tröskel redan nu. Kan minnas fel. Tack för svar!
Ni får nog räkna med absolut minst 20mm. Det kommer ju påverka brunnar som ska höjas också, troligtvis bör väl även tätskiktet påverkas då. Men det finns det personer här som det eoner mycket bättre än jag.

Två frågor jag ställde mig själv direkt var varför ni åtgärdar det åt de nya ägarna samt varför ni inte river upp de gamla plattorna.
Har ni garanterat att det fungerade när ni sålde det?

• Gilla
KajsafrånStockholm
  • Laddar…
BirgitS
K KajsafrånStockholm skrev:
Vi bor där inte själva längre. Vi vill bara ha in ett fungerande golv åt de nya ägarna såsom det fungerade när de var där på visning. Golvvärmen har sannolikt gått sönder vid stormen som var 1-2 januari 2019 och vi då fick strömavbrott en dag. Innan de övertog huset. Och vi vill göra allt enligt lag förstås
Har du pratat med köparna om att ge en ekonomisk ersättning i stället?
Det kan ju bli ett bidrag til deras totalrenovering vilket ju bör ske ganska snart när badrummet är 22 år gammalt. Dessutom är kanske inte köparna så glada över en lösning som orsakar att det blir konstigt vid dörren och brunnen.

• Gilla
Stensson11 och 3 till
  • Laddar…
Finns väl ingen anledning att göra en fusklösning åt någon annan än sig själv, skulle jag säga . ..

Följ @BirgitS råd och förhandla med köparen om en kontantersättning istället.

C C.Lundin skrev:
Ni får nog räkna med absolut minst 20mm. Det kommer ju påverka brunnar som ska höjas också, troligtvis bör väl även tätskiktet påverkas då. Men det finns det personer här som det eoner mycket bättre än jag.

Två frågor jag ställde mig själv direkt var varför ni åtgärdar det åt de nya ägarna samt varför ni inte river upp de gamla plattorna.

Men då förstöra väl hela tätakiktet och väggar och allt måste rivas ner? Bygga om hela badrummet? Skulle vi vetat om att värmeslingan och inte termostaten var trasig skulle vi förstås skrivit en klausul i kontraktet att det säljs i befintligt skick. Nu trodde vi bara att det var att byta termostat vilket min man lovade att vi ska göra men sen visade det sig att det var hela värmeslingan (enligt de två elektriker a) Vi vill göra rätt för oss men att betala för att renovera ett badrum som är 22 år gammalt och ändå behöver fixas så småningom verkar galet. Ville mest veta om det är lagligt att sätta ny värmeslinga på befintligt kakel.

BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ju bli ett bidrag til deras totalrenovering vilket ju bör ske ganska snart när badrummet är 22 år gammalt. Dessutom är kanske inte köparna så glada över en lösning som orsakar att det blir konstigt vid dörren och brunnen.
C C.Lundin skrev:

Men då förstöra väl hela tätakiktet och väggar och allt måste rivas ner? Bygga om hela badrummet? Skulle vi vetat om att värmeslingan och inte termostaten var trasig skulle vi förstås skrivit en klausul i kontraktet att det säljs i befintligt skick. Nu trodde vi bara att det var att byta termostat vilket min man lovade att vi ska göra men sen visade det sig att det var hela värmeslingan (enligt de två elektriker a) Vi vill göra rätt för oss men att betala för att renovera ett badrum som är 22 år gammalt och ändå behöver fixas så småningom verkar galet. Ville mest veta om det är lagligt att sätta ny värmeslinga på befintligt kakel.

BirgitS BirgitS skrev:
Ja det har vi men hur räknar man med sånt? De vill eventuellt bygga om badrummet. Vill ju att de ska bli nöjda men har såklart noll intresse för att lägga en massa pengar på något som inte ens visade sig vara ett problem förräns veckan efter överlämning. (Vi trodde det var termostaten och inte nån värmeslinga) galet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.